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게임형 앱 인벤터 학습 프로그램 개발 및 적용

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Alternative Title
Development and app7lication of game type App Inventor learning program
Abstract
본 연구는 초등학생 3, 4, 5학년을 대상으로 컴퓨팅 사고력과 창의성 신장을
위한 게임형 앱 인벤터 학습 프로그램을 제시하였다. 초등학생 196명을 대상으
로 한 사전 요구분석 결과를 토대로 학습단계를 CSTA(2011)의 연구에서 제시
한 핵심내용인 추상화, 자동화, 적용의 3단계로 구분하여 게임형 앱 인벤터 학습
프로그램을 개발하였다. 개발한 게임형 앱 인벤터 학습 프로그램의 효과를 분석
하기 위해 교육기부 프로그램에 참여한 20명의 초등학생들을 대상으로 프로그램
을 투입하였고, 분석결과 컴퓨팅 사고력과 창의성영역에서 유의미한 상승을 보였
으며, 본 연구에서 개발한 게임형 앱 인벤터 학습 프로그램이 초등학생의 컴퓨팅
사고력을 향상시키는 것으로 분석되었다.
In this study, for elementary school students 3, 4, 5 grade, was presented a
App Inventor SW education program of the Computational Thinking based game
production. Based on the analysis results of the prerequisite that target the 196
elementary school students. This program has configured the educational
contents. The Learning stage of computational thinking 'abstraction, automation,
applied' in the study of CSTA is divided into three stages (2011). As it will be
key concepts elements that you apply and selected educational content and
methods. The 20 elementary school students who participated in the education
donation program in order to analyze the effects of education programs that
have been developed to put the program to the target, a result that was
charged with inspection tool in the experimental population is significantly
increased and developed creativity and computational thinking. In this study,
SW educational program has been found to be effective for elementary school
students.
Author(s)
강동완
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007856
Alternative Author(s)
Kang, Dong Wan
Department
교육대학원 초등컴퓨터교육
Advisor
김종훈
Table Of Contents
국문 초록 ⅳ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 방향 3
3. 연구 내용 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 컴퓨팅 사고력 5
2. 앱 인벤터 6
3. 모바일 앱 제작교육 8
4. SW교육 9
5. 선행연구 분석 10
Ⅲ. 요구 분석 11
1. 사전 연구 분석 11
2. 설문 조사 대상 11
3. 설문 분석 12
4. 요구 분석 의사 결정 14
Ⅳ. 앱 인벤터 SW교육 프로그램 설계 및 개발 15
1. 교육 프로그램 설계 15
2. 교육 프로그램 개발 16
Ⅴ. 프로그램 적용 25
1. 연구대상 25
2. 검사도구 25
3. 연구 결과 28
Ⅶ. 결론 및 제언 34
참고 문헌 35
ABSTRACT 37
부 록 38
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강동완. (2016). 게임형 앱 인벤터 학습 프로그램 개발 및 적용
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Computer Education
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