제주대학교 Repository

예술 영역 STEAM 교육 프로그램의 적용 및 효과분석

Metadata Downloads
Alternative Title
Application and Effect Analysis of Arts area STEAM Education program: Focused on the Scratch Programming
Abstract
본 연구는 예술 영역 STEAM 교육 프로그램이 초등학생의 창의성 신장에 미
치는 효과를 분석하였다. ○○대학 겨울방학 교육기부 신청 학생 3, 4, 5학년
학생을 대상으로 2가지의 연구 가설을 검증하고자 하였다.
첫째, 예술 영역 STEAM 교육 프로그램이 초등학생의 창의성 신장에 효과적
이다.
둘째, 예술 영역 STEAM 교육 프로그램은 초등학교 남학생들보다 여학생들의
창의성 신장에 더 효과적이다.
예술 영역 STEAM 교육 프로그램은 초등학교 학생들의 창의력 발달에 영
향을 미치고 평균적으로 여학생이 남학생보다 더 많은 변화가 있다는 것을
보여준다.
In this study, STEAM education programs analyze the effect of the
development of elementary school students' creativity. The winter break of ○○
university education donation application students 3, 4, 5th grader was
verified two research hypothesis to the target.
First, Arts area STEAM education programs will be effective on the
development of elementary school students' creativity.
Second, Arts area STEAM education programs will be more effective on the
development of the elementary school girls' creativity than the elementary
school boys' creativity.
Arts area STEAM education programs is to show a significant difference on
the development of elementary school students' creativity. And on average, it
shows that girls are more change than boys.
Author(s)
정승범
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007858
Alternative Author(s)
Jung, Seungbum
Department
교육대학원 초등컴퓨터교육
Advisor
김종훈
Table Of Contents
국문 초록 ⅲ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 내용 2
3. 용어 정의 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. STEAM 4
2. 스크래치 5
3. 창의성 7
4. 창의력 테스트 TORRENCE TTCT(도형) 10
5. 선행연구 분석 13
Ⅲ. 스크래치 교육 교재 개발 14
1. 개발 방향 14
2. 교육 프로그램 내용 설계 15
3. 교재 내용 및 방법 15
Ⅳ. 연구방법 및 현장 적용 17
1. 연구대상 17
2. 검사도구 17
3. 연구절차 18
Ⅴ. 연구결과 19
1. 연구가설1 19
2. 연구가설2 22
Ⅵ. 결론 및 제언 33
참고 문헌 35
ABSTRACT 38
[부록 1] 39
[부록 2] 91
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
정승범. (2016). 예술 영역 STEAM 교육 프로그램의 적용 및 효과분석
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Computer Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.