제주대학교 Repository

아동용 환상숲곶자왈공원 스토리북 개발

Metadata Downloads
Alternative Title
Developing a Storybook for Children: Focused on the Fantasy-Forest Gotjawal Park
Abstract
환상숲곶자왈공원은 제주의 천연원시림인 곶자왈을 배경으로 스토리라인을 구
성하여 해설사가 방문객과 동행하며 이야기를 들려주고 체험하는 방식으로 운영
되는 숲이다. 방문객들이 자연 자체를 관람하는 것에 그치지 않고 이야기 자체를
스스로 느끼는 가운데 곶자왈의 가치를 전달하며, 자연 자원의 부가가치도 높이
는 장소로 거듭남으로써 이야기산업의 미래지향적인 발전 방안을 보여주고 있다.
그러나 이곳은 스토리텔링의 효과로 양적 성장을 보여주고 있는 반면, 아동을
동반한 가족단위 개별 방문객들이 증가하는 현 시점에서 보다 높은 품질의 콘텐
츠를 제공해야 할 시점에 이르렀다.
본 연구는 해당 장소의 스토리텔링을 아이들의 눈높이에 맞추어 이야기를 쉽
고 효과적으로 전달할 수 있는 아동용 콘텐츠 개발 전략을 제시하는데 목적이
있다. 아동을 대상으로 하는 스토리북이라는 창작물을 만들어 나가는 과정에서
다양한 소재를 숲해설 스토리라인에 설정하여 방문자들이 해당 장소의 관람에만
그치는 게 아니라 듣기, 읽기, 생각하기, 상상하기 등으로 이야기를 무한정 구성
해 갈 수 있는 가능성을 펼쳐 보고자 했다.
스토리북 개발을 위한 방법적 절차로, 곶자왈 숲에 대한 기존의 이용 현황과
콘텐츠들을 수집하고 포지셔닝하여 콘텐츠 개발의 틀을 세우고, 장소성을 기반으
로 구체적인 스토리북을 5종 선정하여 아이들의 소감을 평가하여 스토리텔링 개
발시의 적용점을 도출해 보았다.
또한 '환상숲곶자왈공원' 안의 숲해설 스토리라인에서는 코스 내 주요지점
(POI)의 소재와 이야기 요소를 추출하여 대표 주제와 테마를 선정하고, 소재별
캐릭터를 이미지화 한 후 스토리 플롯을 구상하는 과정을 통해 스토리북 개발
모델의 단계를 제시해 보았다.
결과적으로 스토리북 개발을 통해 곶자왈 자체에 대한 정보와 가치를 감성적
인 스토리텔링을 통해 알기 쉽게 전달하도록 했고, 해설 내용을 스토리북 형태로
구성하여 장소 기반의 이야기 구조를 완성시키는 가운데 자기주도식 해설이라는
효과도 도모했다.
결론에서는 향후의 더욱 진전된 연구를 통해 창작된 스토리 플롯이 다양한 형
태의 OSMU(One Source Multi Use)로 활용될 수 있는 방안을 전망했다. 궁극적
으로, 제주의 자연자원(곶자왈)을 토대로 한 아동용 스토리북의 개발이 스토리텔
링과 자연자원 및 관광산업의 유기적인 활용 방안의 하나로 자리잡을 수 있음을
확인했다.
The Fantasy-Forest Gotjawal Park consists of several guide paths for
tourists through the forest, each path describing unique features of the forest
in Jeju. The forest is called "Gotjawal", derived from the Jeju-Dialect, which
means 'a unique evergreen geological region'. The characters representing
Fantasy-forest Gotjawal Park, is aimed to provide the visitors not only a
passive observation, but to ensure that each visitor understands the
importance of this forest. Such efforts can create opportunities to invite more
visitors. However, most visitors have hoped for the fulfillment of other needs.
That is the reason, why the developing a guide book for children is needed.
This research is targeted for developing a strategy for special content. Each
topic in the story book reflects a flow of the actual forest guide and
geographical features in the forest. Through this information, we hope to
strengthen the visitor's experience from passive (i.e. observation) to an active
one, accompanied by listening, reading, thinking and creative thinking.
The methodology for developing this story book is based on analysis from
a current geological environment in the forest. Using collected information
such as the number of visitors in Fantasy-Forest Gotjawal Park and other
existing Gotjawal contents, we proposed a positioning target. Five samples
were chosen for evaluation by children, by which a new strategy is
established.
The steps of developing a story book are as follows: First, the current
guide contents in the Fantsy-Forest Gotjawal Park are analyzed to
distinguish representative topics in special guide points and features in a
guide's plot. Based on this analysis, a theme and an objective has been set in
the story book. Then, these topic features are depictured as main characters.
The purpose of developing the story book is intended to provide interesting
information and to awaken the value of Gotjawal by fresh stories from the
forest. Furthermore, it is to find a prospective application for a self-directed
guide-book.
Finally, we hope that it could contribute to the improvement of the quality
of tourism service in Jeju.
Author(s)
이지영
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007862
Alternative Author(s)
Lee, Ji-Yeong
Department
사회교육대학원 스토리텔링학과
Advisor
박여성
Table Of Contents
국문초록 ⅶ
Abstract ⅸ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 목적 3
2. 연구방법 4
Ⅱ. 곶자왈과 관련된 선행 연구 6
1. 곶자왈 이용 현황 분석 6
2. 곶자왈 콘텐츠 분석 12
3. 곶자왈의 스토리북 활용 가치 18
4. 장소성을 지닌 스토리북 개발 사례 분석 20
Ⅲ. 환상숲곶자왈공원 주요 특성 도출과 이야기 분석 29
1. 환상숲곶자왈공원 기초자원 및 현황 조사 29
2. 환상숲 공간 구성과 스토리 라인 33
3. POI 지점과 소재에 따른 주요 특성 36
4. 환상숲 주요 특성에 따른 중심테마 43
Ⅳ. 곶자왈 아동용 스토리북 개발 설계 46
1. 스토리북 개발의 방향 46
2. 소재에 따른 캐릭터 47
3. 세계관과 스토리 플롯 52
4. 구성에 따른 구체적인 이야기 56
Ⅴ. 결 론 60
참고문헌 63
부 록 66
Degree
Master
Publisher
제주대학교 사회교육대학원
Citation
이지영. (2016). 아동용 환상숲곶자왈공원 스토리북 개발
Appears in Collections:
Graduate School of Social Education > Storytelling
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.