제주대학교 Repository

기혼보육교사의 가치관 유형에 따른 직무스트레스와 양육스트레스의 관계

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Job Stress and Rearing Stress of Day-care Center Teacher according to their Types of Values
Abstract
이 연구의 목적은 기혼보육교사의 가치관 유형과 직무스트레스 및 양육스트레
스의 관계를 알아보려는 것이다. 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 기혼보육교사의 가치관 유형은 인구학적 특성에 따라 차이가 있는가?
둘째, 기혼보육교사의 직무스트레스 및 양육스트레스는 인구학적 특성에 따라
차이가 있는가?
셋째, 기혼보육교사의 직무스트레스와 양육스트레스는 가치관 유형에 따라 차
이가 있는가?
넷째, 기혼보육교사의 가치관 유형에 따라 직무스트레스와 양육스트레스의 관
계는 어떠한가?
연구문제를 위한 답을 찾기 위해 제주도내 지역에 재직중인 국공립, 법인단체,
민간, 가정어린이집에서 근무하는 영유아 초등자녀를 둔 기혼보육교사를 대상으
로 설문조사를 하였다. 수집된 자료는 SPSS Win 22.0 프로그램을 사용하여 분
석하였으며 빈도분석을 실시하여 빈도, 평균, 표준편차를 산출하였고, 네 가지 가
치관과 연구대상의 인구학적 특성과의 차이를 알아보기 위해 교차분석을 실시하
여 빈도와 카이제곱을 산출하였다. 인구학적 특성에 따른 직무스트레스 및 양육
스트레스와 연구대상의 차이를 알아보기 위하여 F검정을 실시하였으며 가치관유
형에 따른 스트레스의 차이 및 영향력을 알아보기 위해 t검정 및 상관분석을 실
시하였다. 그 결과 다음과 같다.
첫째, 가족지향 가치관과 개인지향 가치관을 지닌 기혼보육교사는 학력이 상대
적으로 낮고 자녀수가 많을수록 개인지향 가치관 보다 가족지향 가치관이 많았
다. 이는 학력이 낮은 기혼보육교사는 학력이 높은 기혼보육교사들에 비해 업무
에 대한 열정이 낮을 것이며 그에 따라 직장보다는 가정을 우선시 하여 가족지
향 가치관을 갖는 것으로 보인다. 반면 자녀가 두 명일 때 보다 한명일 때 시간
적 여유가 많이 있으므로 자신의 취미생활을 할 수 있는 여유가 있어 개인지향
가치관을 지닌 기혼보육교사가 많다고 생각된다.
또한 관계지향 가치관과 성취지향 가치관을 지닌 기혼보육교사는 연령이 증가
할수록 관계지향 가치관보다 성취지향 가치관이 증가했다. 연령이 증가 할수록
성취지향 가치관을 지닌 기혼보육교사가 늘고 있다. 성취지향가치관을 지닌 기혼
보육교사는 자녀를 기르는 동안 자신이 하고자 하는 일에 대한 성취 욕구를 제
한받았다. 성취지향 가치관을 지닌 기혼보육교사는 추후 시간적 여유가 있을 때
자신의 자격증 취득이나 자녀의 학업지원, 남편의 생활내조를 함으로써 해소하였
다. 따라서 성취지향 가치관이 높게 나타난 것으로 보인다.
둘째, 기혼보육교사의 직무스트레스는 가정·민간, 법인·단체, 국·공립의 보육시
설 순으로 보육시설의 규모가 커짐에 따라 증가하였으며 양육스트레스는 자녀수
가 많아짐에 따라 증가하였다. 이는 국공립 어린이집의 규모가 대체로 크고, 교
사들의 수도 더 많아 갈등상황이 유발될 수 있는 것으로 추론할 수 있다.
셋째, 가족지향 가치관과 개인지향 가치관을 지닌 기혼보육교사들은 직무와 양
육스트레스 면에서 차이를 보이지 않은 반면 관계지향 가치관과 성취가치관을
지닌 기혼보육교사는 양육스트레스에서 차이를 보였다. 관계지향 가치관을 지닌
기혼보육교사에 비해 성취지향 가치관을 지닌 기혼보육교사에게서 양육스트레스
가 높은 것으로 나타났다. 따라서 기혼보육교사의 가치관은 직무스트레스에 영향
을 끼치지 않지만 양육스트레스에는 영향을 끼친다고 볼 수 있다. 이는 기혼보육
교사의 직무스트레스와 양육스트레스에 미치는 요인은 기혼보육교사의 개인배경,
환경적인 요인, 사회관계망 등 다양한 요인들이 있을 것이라고 추측할 수 있다.
따라서 추후에 가치관에 따라 직무스트레스와 양육스트레스가 어떻게 변화되는
지에 대한 후속연구가 필요할 것이다.
넷째, 가족지향 가치관과 관계지향 가치관을 지닌 기혼보육교사에게 직무스트
레스는 양육문제로 가져왔으며 개인지향 가치관과 성취지향 가치관을 지닌 기혼
보육교사는 공통적으로 '보수복지'에서 오는 직무스트레스를 양육문제로 가져왔
다. 반면에 개인지향 가치관을 지닌 기혼보육교사는 '인간관계', '기타스트레스'에
게 오는 직무스트레스를 양육문제로 가져오지 않았으며, 성취지향 가치관을 지닌
기혼보육교사는 '인간관계', '업무', '기타스트레스'에서 오는 직무스트레스를 '가족
관계'에서 오는 양육문제로 가져오지 않았다. 하지만 가치관 유형에 따른 선행연
구는 없었다. 따라서 이 연구는 가치관 유형에 따른 직무스트레스와 양육스트레
스 상관관계를 밝혀낸 데 있다.
The purpose of this study is to find out relation on job stress and rearing
stress according to the sense of value in married child-care teachers. The
research problems are as follows:
First, Is there any difference on married child-care teachers' sense of
value according to demographic characteristics.
Second, Is there any difference on job stress amd rearing stress according
to demographic characteristics?
Third, Is there any difference on job stress and rearing stress according
to married child-care teachers' sense of value?
Fourth, What relation do we find out on job stress and rearing stress
according to married child-care teachers' sense of value?
For the purpose of the study, the married child-care teachers working at
national / public day-care center, corporations day care center, civil /
private or home day care center and having babies and infants were
surveyed.
Data gathered analyzed by spss win 22.0 program produce frequency,
average and standard deviation through analysis of frequency and produce
frequency and chi-square through crossover analysis to find out the
relation between 4-type sense of value and demographic characteristics of
the subjects. F-test was conducted to find out the relation between job
stress and rearing stress, and demographic characteristics of the subjects.
T-test and correlation analysis were conducted to find out whether sense
of value affects the stress and, if so, how much it is. The results are as
follows.
First, subjects having family-oriented value and subjects having
individual-oriented value each showed difference on education level and the
number of children, the lower their education level was and the more
number of children they had the more family-oriented value increased over
individual-oriented value. This was showed that subjects of the lower their
education level were low in passion about duty compared with subjects of
the higher their education level. Therefore subjects were put home before
job and had family-oriented value. While subjects had individual-oriented
value because subjects could afford to enjoying dilettante life when subject
had just one baby than two babies or more.
Also, subjects having relation-oriented value and subjects having
achievement–oriented value showed difference on age. As age increased,
achievement–oriented value increased over relation-oriented value. Day-care
teachers having achievement-oriented value were limited their achievement
needs that they want to do while raising a child. Day-care teachers having
achievement needs by obtaining the certificate, supporting their children's
studies or assisting their husband further when time to space. Therefore.
achievement-oriented value was seemed to be higher than relation-oriented
value.
Second, the job stress among married child-care teachers increased
depending on the size of the day-care center.
It is as follows. (national / public day-care center > corporations
day-care center > civil / private / home day-care cent center )
And, the rearing stress among them increased as the number of children
they had were increased. This was showed that national / public day-care
center were generally bigger and the capital of the teachers, so more
conflict situations can be inferred from being can be triggered.
Third, while subjects having family-oriented value and subjects having
individual-oriented value showed no difference on job stress and rearing
stress, subjects having relation-oriented value and subjects having
achievement-oriented value showed difference on rearing stress.
The stress was higher among subjects having achievement-oriented value
over those having relation-oriented value
Therefore, it is said that sense of value has no effects on the job stress
among subjects, but, the rearing stress has effects. This was showed that
the factors of the stress among subjects were various and the factors were
day-care teacher's personal background, environmental factors, social
networking and so on. Therefore, further studies were necessary about how
change the stress according to value.
Fourth, the job stress brought out breeding problems at home among
married child-care teachers having relation-oriented value. Job stress
through wage and welfare brought out breeding problems at home among
married child-care teachers having individual-oriented value and
achievement-oriented value.
Contrarily, the job stress through human-relationship and overall stress
didn't bring out breeding problems at home among married child-care
teachers having individual-oriented value.
The job stress through human-relationship, assignments, and overall
stress didn't bring out breeding problems at home through family relation
among married child-care teachers having achievement-oriented value.
But there was no advance research according to types of values.
Therefore the study find out correlation of job stress and rearing stress
according to types of values.
Author(s)
안희옥
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007865
Alternative Author(s)
Ann, Hui Ock
Department
사회교육대학원 심리치료학과
Advisor
김민호
Table Of Contents
국문초록 v
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 3
3. 용어의 정의 3
1) 가치관 유형 3
2) 직무스트레스 4
3) 양육스트레스 4
. 이론적 배경 5
1. 가치관 5
2. 직무스트레스 및 양육스트레스 7
1) 직무스트레스 7
2) 양육스트레스 9
3) 직무스트레스와 양육스트레스의 관계 11
3. 가치관과 스트레스의 관계 12
Ⅲ. 연구방법 15
1. 연구모형 15
2. 연구대상 16
3. 측정도구 17
1) 가치관 유형 17
2) 직무스트레스 척도 19
3) 양육스트레스 척도 20
4. 자료처리 21
Ⅳ. 연구결과 22
1. 인구학적 특성에 따른 가치관 비교 22
1) 기혼보육교사의 가치관 현황 22
2) 인구학적 특성에 따른 가치관 유형 차이 22
2. 인구학적 특성에 따른 직무스트레스 및 양육스트레스 26
1) 기혼보육교사의 직무스트레스 및 양육스트레스 26
2) 인구학적 특성에 따른 직무스트레스 27
3) 인구학적 특성에 따른 양육스트레스 29
3. 가치관 유형에 따른 직무스트레스 및 양육스트레스의 차이 31
1) 가족지향 대 개인지향 가치관 유형에 따른 차이 31
2) 관계지향 대 성취지향 가치관 유형에 따른 차이 33
4. 가치관 유형에 따른 직무스트레스와 양육스트레스의 상관 34
1) 가족지향 가치관 / 개인지향 가치관을 지닌 기혼보육교사의
직무스트레스와 양육스트레스 간에 상관관계 비교 34
2) 관계지향 가치관 / 성취지향 가치관을 지닌 기혼보육교사의
직무스트레스와 양육스트레스 간에 상관관계 비교 36
Ⅴ. 결론 및 논의 39
1. 결론 및 논의 39
2. 제언 43
참고문헌 45
Abstract 55
설문지 59
Degree
Master
Publisher
제주대학교 사회교육대학원
Citation
안희옥. (2016). 기혼보육교사의 가치관 유형에 따른 직무스트레스와 양육스트레스의 관계
Appears in Collections:
Graduate School of Social Education > Psychotherapy
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.