제주대학교 Repository

교과기반 자기성찰학습프로그램이 초등학생의 자기성찰지능 및 심리적 안녕감에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Text-based Self-Reflective Learning Program on Intrapersonal Intelligence and Psychological Well-being with Elementary School Students
Abstract
이 연구의 목적은 교과기반 자기성찰학습프로그램이 초등학생의 자기성찰지능
및 심리적 안녕감에 어떠한 영향을 미치는가를 규명하는 것이다. 이를 위해 설정
된 연구문제는 다음과 같다.
교과기반 자기성찰학습프로그램은 초등학생의 자기성찰지능 향상
에 긍정적인 영향을 미치는가?
교과기반 자기성찰학습프로그램은 초등학생의 심리적 안녕감 향
상에 긍정적인 영향을 미치는가?
위와 같은 연구문제를 검증하기 위해 비동등 집단 사전․사후 검사설계에 의해
실험연구가 수행되었다. 실험대상은 제주시에 소재한 D초등학교 6학년 중에서 2
개 반으로 선정하였다. 실험집단은 여자 13명 남자 14명 총 27명이고, 통제집단
도 여자 13명 남자 14명 총 27명으로 구성하였다. 먼저, 실험집단과 통제집단을
대상으로 자기성찰지능과 심리적 안녕감 사전 검사를 실시하였다. 그리고 실험집
단은 2달 동안 총 10회기의 교과기반 자기성찰학습프로그램을 실시하고, 통제집
단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 실험이 끝난 후 교과기반 자기성찰학습프로
그램의 효과를 검증하기 사후검사를 실시하였다.
이 연구의 결과는 교과기반 자기성찰학습프로그램의 효과 검증을 위하여 IBM
SPSS Statistics 20 프로그램을 사용하여 처리하였다. 연구가설을 검증하기 위한
통계적 방법으로는 혼합변량분석(Mixed ANOVA)이 사용되었고 유의도 수준은
.05로 정하였다. 또한 통계적 검증에 따른 양적 결과가 지닌 제한점을 보완하기
위해 연구자가 관찰 및 소감문 내용 분석을 실시하였다.
이 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 교과기반 자기성찰학습프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비하여
자기성찰지능이 유의미한 수준에서 향상되었으며, 자기성찰지능의 하위요인인 능
력 및 정서인식, 정서 활용, 판단력, 충동억제, 목표 설정, 성취동기화도 모두 유
의미한 수준에서 향상되었다.
둘째, 교과기반 자기성찰학습프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비하여
심리적 안녕감이 유의미한 수준에서 향상되었으며 심리적 안녕감의 하위 요인인
자아수용성, 긍정적 대인관계, 자율성, 환경지배력, 삶의 목적, 개인적 성장도 모
두 유의미한 수준에서 향상되었다.
이와 같은 분석 결과 교과기반 자기성찰학습프로그램은 초등학생의 자기성찰지
능 및 심리적 안녕감을 향상시키는 데에 효과가 있음이 증명되었다. 이 연구는
기존의 연구들이 초등학생들의 자기성찰지능 및 심리적 안녕감 증진을 위해 교
과와는 상관없이 별도의 프로그램을 적용했던 것과 달리 학생들의 교과 학습 내
에서 자기성찰이 이루어지도록 하였다. 또한 이 연구는 교과기반 자기성찰 프로
그램의 학교 현장 적용 가능성을 모색하였다는 점에서 그 의미가 있다.
The purpose of this study is to establish how text-based self-reflective
program affect elementary school student`s improvement of intrapersonal
intelligence and psychological well-being. To achieve this goal, established
research questions for the study are as follows:
Question 1. Will the text-based self-reflective program positive influence to
the elementary school student`s intrapersonal intelligence?
Question 2. Will the text-based self-reflective program positive influence to
the elementary school student`s psychological well-being?
To verify the questions above, the research was conducted by
non-equivalent group pretest-posttest design. The experimental group is two
classes of 6th grade students at D elementary school in Jejusi. 27 children
(13 females and 14 males) were place in the experimental group, another 27
children (13 females and 14 males) were place in the control group. A
pre-test measuring the intrapersonal intelligence and psychological well-being
was given to experimental group and control group. The Text-based
Self-reflective Program implemented in the experimental group were carried
out total 10 times was executed for 2 months. Contrastively, the control
group had no application of the main program. After the experiment, a
post-test was given to verify the effect of the Text-based Self-reflective
Program.
In verifying the effect of the text-based self-reflective program, quantitative
analysis using IBM SPSS Statistics 20. The statistical method verify the
hypothesis was used Mixed ANOVA, which was determined with .05 of
statistical significance level. To compensate for the limitations of quantitative
analysis qualitative analysis of the researcher through observation and
analysis were used.
The results of this study are as follows:
First, compared to the control group, the experimental group that participated
in the Text-based Self-reflective Program showed significant improvement in
intrapersonal intelligence and its sub-factors, Recognition of potential and
emotion, Practically using ability of emotion, Decision ability, Impulse control,
Establishment about the aim, and Consistency for success.
Second, compared to the control group, the experimental group that
participated in the Text-based Self-reflective Program showed significant
improvement in psychological well-being and its sub-factors, Self acceptance,
Positive relations, Autonomy, Environmental Mastery, Purpose in life, and
Personal growth.
The results above that Text-based Self-reflective Program has a positive
effect on the intrapersonal intelligence and psychological well-being for
elementary school students.
The existing studies on introspection of elementary school students to
improve Intrapersonal intelligence and psychological well-being used separate
program regardless text. In contrast, this study used Text-based
Self-reflective Program, so introspection conducted in curriculum education. In
addition, this study is meaningful to seek for applicability of Text-based
Self-reflective Program on elementary school field.
Author(s)
송주영
Issued Date
2016
Awarded Date
2016. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007867
Alternative Author(s)
Song, Ju Yeong
Department
사회교육대학원 심리치료학과
Advisor
송재홍
Table Of Contents
국문초록 ⅴ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 3
3. 용어의 정의 4
1) 교과기반 자기성찰학습프로그램 4
2) 자기성찰지능 4
3) 심리적 안녕감 5
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 교과기반 자기성찰학습프로그램 6
2. 자기성찰지능 7
3. 심리적 안녕감 9
Ⅲ. 연구방법 13
1. 연구설계 13
2. 연구대상 13
3. 측정도구 14
1) 자기성찰지능 척도 14
2) 심리적 안녕감 첫도 15
4. 프로그램 16
1) 교과기반 자기성찰학습프로그램의 목표 16
2) 프로그램 구성의 준거 16
3) 프로그램 구성 18
5. 자료분석 24
1) 통계적 분석 24
2) 관찰 및 소감문 분석 25
Ⅳ. 연구결과 27
1. 자기성찰지능 27
2. 심리적 안녕감 33
Ⅴ. 결론 및 논의 40
1. 결론 및 논의 40
2. 제언 43
참고문헌 45
Abstract 49
부록 52
서약서 52
자기성찰지능 검사 53
심리적 안녕감 검사 55
교과기반 자기성찰학습프로그램 활동지 58
Degree
Master
Publisher
제주대학교 사회교육대학원
Citation
송주영. (2016). 교과기반 자기성찰학습프로그램이 초등학생의 자기성찰지능 및 심리적 안녕감에 미치는 영향
Appears in Collections:
Graduate School of Social Education > Psychotherapy
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.