제주대학교 Repository

코리아 풀문페스티벌 아이덴티티 디자인 개발 연구

Metadata Downloads
Abstract
오늘날 경제발전 따른 국민의 소득수준이 향상되고 교육기회가 확대되면서 문화 수용에 대한 욕구와 소비가 늘어나고 문화에 대한 개념도 협의의 예술 및 정신적 산물에서부터 광의의 상징체계 혹은 생활양식으로 인식되고, 문화관광을 통해 문화에 대한 새로운 영역이 나타나게 되었다. 문화관광의 종류 중 축제는 최근 곳곳에서 쉽게 찾아볼 수 있을 정도로 비약적으로 증가하게 되었으며, 축제를 통해 지역 주민의 화합을 이끌어 내는데 이바지함과 동시에 지역이미지를 제고시키고 지역 경제 활성화에도 많은 도움이 되고 있다. 하지만 축제의 양적 성장으로 인해 많은 문제점을 노출시키고 있다. 뮤직 페스티벌 또한 장르의 구별이 명확하지 않는 추세이며 뮤직페스티벌의 경쟁력을 갖추고 활성화를 위해서는 타 뮤직페스티벌과 차별되기 위한 이미지 구축에 필요하며, 본 연구를 통해 제주지역 최초의 일렉트로닉 축제인 코리아 풀문 페스티벌의 브랜드 아이덴티티 확립을 위한 체계적인 디자인 구축을 목적을 두고 연구하였다. 본 연구의 연구과정을 살펴보면, 우선 페스티벌과 뮤직페스티벌, 아이덴티티 디자인과 뮤직페스티벌 아이덴티티 디자인의 이해를 위해 이론적 배경을 알아본 후, 국내․외의 다양한 뮤직 페스티벌의 아이덴티티 디자인 사례와 코리아 풀문페스티벌의 현황을 조사ㆍ분석 하였고, 객관적 근거를 위한 설문조사를 실시하여 개선사항과 문제점을 알아보았다. 앞에서 파악한 문제점의 개선방향을 가지고 코리아 풀문페스티벌 아이덴티티 디자인의 방향을 제시한 후 디자인 시안 제작하였다. 시안 제작 후 선호도 조사와 실무 전문가들의 심층인터뷰를 실시하여 이를 바탕으로 최종 디자인을 개발하였다. 이러한 연구의 결과로 코리아 풀문페스티벌이 차별화되고 경쟁력을 갖춘 페스티벌 아이덴티티 디자인 가이드라인을 제시하였다. 코리아 풀문페스티벌 아이덴티티 확립을 위한 지속적이고 체계적인 유지 관리가 필요하며, 홍보 및 마케팅 수단 등 다양한 커뮤니케이션 활동에 효과적으로 활용되어야 한다.
Today, with people's income level improving, and educational opportunities
expanding consequent on economic development, people's needs for acceptance of
culture and consumption are increasing; further, even the concept of culture is
perceived as a symbol system or lifestyle in a broad sense away from art &
mental creation in a narrow sense, and consequently, a new area of culture
comes to emerge through culture tourism.
Recently, a festival among various sorts of culture tourism comes to have
phenomenally increased in such an extent as to be easily found here ad there;
in addition, a festival is enhancing a regional image and becoming a great help
to local economy revitalization, simultaneously with the contribution to drawing
of local residents' harmony. However, lots of problems are exposed due to the
quantitative growth of a festival.
A music festival is on the trend of unclear distinction of genre, and in order for
a music festival to be equipped with competitiveness for its revitalization, image
construction for being differentiated from other music festivals is needed.
Hereupon, this paper did research with the aim of constructing a systematic
design for brand identity establishment of the full moon festival, which is the
first electronic festival in Jeju region, through this research.
As for the research process of this paper. first, this paper looked into a
theoretical background for understanding of a festival & music festival, and
identity design & music festival identity design, and then surveyed and analyzed
the identity design cases of various music festivals at home and abroad and the
Korea full moon festival status, and looked into the matters to be improved, and
problems by conducting a survey for objective grounds. Using the improvement
direction of the problems grasped previously, this paper drew up a draft design
after suggesting the direction of the Korea full moon festival identity design.
After drawing up a draft design, this paper conducted a preference survey and
an in-depth interview with the hands-on experts, and developed a final design
on the basis of the survey and interview results.
As a result of the research like this, this paper suggested the festival identity
design guidelines equipped with the differentiated Korea full moon festival and
competitiveness.
Conclusively, it's necessary to do continuous, systematic maintenance for the
Korea full moon festival identity establishment, which should be effectively used
for various communication activities, such as publicity and marketing means, etc.
Author(s)
현하철
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007880
Alternative Author(s)
Hyun, Ha-chul
Department
산업대학원 산업디자인학과
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 범위 및 방법 3
Ⅱ. 연구의 이론적 배경 5
1. 페스티벌의 이해 5
1) 페스티벌의 개념과 의미 5
2) 페스티벌의 속성 6
3) 페스티벌의 범위와 분류 9
2. 뮤직 페스티벌의 이해 15
1) 뮤직 페스티벌의 개념 15
2) 뮤직 페스티벌의 유형 16
3) 뮤직 페스티벌의 특성 19
3. 아이덴티티 디자인의 이해 20
1) 아이덴티티 개념 20
2) 아이덴티티 성격과 구성요인 23
3) 아이덴티티 디자인 특성 25
4) 아이덴티티 디자인적 구성요소 26
4. 뮤직페스티벌 아이덴티티 디자인의 이해 30
1) 뮤직 페스티벌 아이덴티티 디자인의 특성 30
2) 뮤직 페스티벌 아이덴티티 디자인의 기능 38
Ⅲ. 뮤직 페스티벌 아이덴티티 디자인의 현황 및 사례 분석 39
1. 국내 뮤직 페스티벌 아이덴티티 디자인 사례 39
1) 펜타포트 락 페스티벌 39
2) 안산 M 밸리 록 페스티벌 41
3) 서울 재즈 페스티벌 43
4) 지산 밸리 록 페스티벌 45
2. 해외 뮤직페스티벌 아이덴티티 디자인 사례 49
1) 후지 록 페스티벌 (일본) 49
2) 글래스톤베리 페스티벌 (영국) 52
3) SXSW 페스티벌 (미국) 55
4) 레딩 리즈 페스티벌 (영국) 57
3. 사례 비교 분석 결과 59
Ⅳ. 코리아 풀문페스티벌 현황 및 분석 6 1
1. 코리아 풀문페스티벌 일반 현황 61
1) 코리아 풀문페스티벌 개요 59
2) 행사프로그램 62
2. 코리아 풀문페스티벌 아이덴티티 디자인 현황 63
1) 코리아 풀문페스티벌 아이덴티티 디자인 현황 및 분석 63
2) 개선 사항 67
3. 설문 조사 분석 및 결과 68
1) 코리아 풀문페스티벌 설문조사 분석 68
2) 설문 조사 결과 분석 및 통계 69
3) 설문 조사 종합 분석 및 문제점 도출 87
Ⅴ. 코리아 풀문페스티벌 아이덴티티 디자인 개발 88
1. 코리아 풀문 페스티벌 아이덴티티 디자인 방향 수립 88
1) 디자인 방향 설정 및 컨셉 도출 88
2) 디자인 표현 전략 91
2. 코리아 풀문 페스티벌 아이덴티티 디자인 시안 및 적용 94
1) 1차 디자인 및 선호도 조사 및 분석 94
2) 2차 디자인 및 전문가 심층 인터뷰 조사 및 분석 101
3) 최종 디자인 108
Ⅵ. 결론 및 제언 131
참고문헌 133
ABSTRACT 137
139
Degree
Master
Publisher
제주대학교 산업대학원
Citation
현하철. (2017). 코리아 풀문페스티벌 아이덴티티 디자인 개발 연구
Appears in Collections:
Graduate School of Industry > Industrial Design
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.