제주대학교 Repository

패턴과 장식을 활용한 아동미술 교육방안 연구-초등학교 1∼3학년을 중심으로-

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Methods of Childhood Art -Focused on the 1st∼3rd grade of Elementary School-
Abstract
인간의 미술활동은 인류의 기원과 함께 그 시작을 같이 했으며, 삶의 질을 향상 시키기 위해 미술활동은 끊임없는 노력을 통하여 발전해 왔다. 미술교육은 급변하는 사회를 살아가는데 필요한 정서적인 안정과 삶의 질을 높여주는데 있어서 필수불가결한 것이다. 그중 아동의 미술활동은 자기표현의 수단이며 사고력 증진과 긍정적인 정서 발달을 위해서도 아동의 미술교육은 매우 중요하다고 하겠다. 그러나 현재 우리나라의 아동 미술교육에 있어서는 여러 가지 문제점이 나타나고 있다. 첫째, 발달단계보다 높은 수준의 표현력을 요구하며 표준화되고 획일적
인 수업이 이루어지고 있다. 둘째, 다양한 도구와 재료보다는 제한된 재료를 사용하고 있다. 셋째, 개개인의 능력과 특성을 고려하지 않는 적합하지 못한 지도를 하고 있다. 넷째, 아동보다는 어른들이 원하는 요구사항에 맞춰 표현하다보니 아동들은 미술에 대한 흥미가 떨어지는 경향을 보이기도 한다. 이를 극복하기 위해 아동들에게 다양한 재료와 표현기법을 활용한 미술활동이
필요하다. 미술교육은 기술적인 면을 가르치기 위한 기능적인 교육이 아니라, 다양한 미술 활동을 통해서 보고, 느끼고, 생각하며 인간이 태어나면서부터 가지고 있는 잠재된 풍부한 감성을 되살리고 발전시키고 성장시켜야 한다. 이는 아동의 발달단계에도 영향을 주며 미술교육을 통한 성장은 다른 교과에도 전이되고, 살아가며 생활하는 데에도 활용될 수 있다. 이를 위해서는 아동의 특성에 맞는 지도방향과 체계적인 프로그램의 효율적으로 계발되어야한다. 미술활동은 인류의 기원과 함께 시작을 같이 하고 있으며, 아름답게 꾸민다는 의미로 많이 사용되는 패턴과 장식적 표현 또한 인류의 역사만큼 오래된 것이다. 우리는 고대벽화에서부터 여러 가지 패턴으로 나타나는 장식무늬를 보아왔다. 본 연구는 미술활동이 시작되었을 때부터 나타나는 패턴과 장식적 표현을 아동 미술교육에 적용시켜 아동들에게 조형요소와 다양한 미술표현을 할 수 있는 지도방안을 연구하는 목적으로 패턴과 장식을 접목한 학습·지도안을 만들어 초등학교 1∼3학년 아동을 대상으로 수업에 적용하였다. 수업의 과정은 현대회화 작가 중 마티스와 클림트가 미술작품에 표현한 패턴과 장식적 요소를 이해하고, 화가의 작품 감상 후 느끼는 감정에 대해 의견을 나누며 작품 제작 활동을 하였으며, 결과물을 감상하고 서로의 작품에 대해 평가하고 마무리하는 과정으로 구
성되어 있다. 또한 미술활동에 앞서 아동에게 재료와 표현에 대한 이해와 목표를 설정하여주고 스스로 상상하여 표현할 수 있게 유도하였으며 완성된 결과물보다는 표현작품에 대한 자기의 생각과 재료표현이 효과적으로 이루어졌는지 평가하고 점검하게 하였다. 본 학습·지도안의 활동결과는 다음과 같다. 첫째, 패턴과 장식미술을 활용한 지도안은 아동들에게 다양한 재료와 표현기법이 자극이 되어 아동의 흥미와 집중력을 향상시켰다. 둘째, 이것은 높은 성취욕구와 연결되어지며 집중력 높은 자세로 작품을 완성시켰다. 셋째, 표현력에 자신이 없던 아동에게 제시되어진 다양한 표현방식은 자신감을 심어주는데 도움이 되었다. 넷째, 평면활동의 사실적 묘사의 지루함을 해소할 수 있었다. 본 연구의 패턴과 장식을 활용한 아동미술교육 방안은 초등학교 1∼3학년 아동의 흥미를 자극하고, 표현력 향상에 긍정적인 영향을 줄 수 있을 것으로 기대한다.
Art activities of human started with the origin of mankind and have developed through ceaseless efforts to improve the quality of life. Art education is indispensable in improving emotional stability and quality of life that are positively necessary for living in a changing society. Of the
aforementioned, children's art activities are the means of self-expression, and is considered very important as means to improve thinking skills and positive emotional development. However, our country's current childhood art education has various problems. First, current art education demands expressiveness higher than children's developmental stages and standardized and uniform classes are being made. Second, limited materials are being used rather than various tools and materials. Third, inappropriate teaching ignoring individual characteristics and not considering ability is being made. Fourth, children show a tendency of losing half their interest in art at times as expression is made to address adults' needs. To overcome the foregoing, various materials and expressive methods are necessary for children. Art education is not functional education to teach technical skills, and rather reanimates, develops and grows potential sensitivity that humans have from the born by seeing, feeling and thinking
through a variety of formative activities. The foregoing affects children's developmental stages, and growth through art education spreads to other subjects and can be utilized in our social life. For doing so, children shall be
developed effectively by systematic program and teaching.
Art activities started with the origin of mankind, and pattern and decorative expression used commonly as the meaning of 'decorating beautifully' is also old as much as the history of mankind. We have seen decorative patterns that are shown as various patterns from ancient wall paintings.
Aiming at researching a teaching method capable of enabling children to learn formative elements and various art expressions by applying pattern and decorative expressions that have shown from the start of art activities to childhood art education, this study created a learning·teaching method combined with pattern and decoration, and applied it to the class for the first
∼third graders of elementary school. The class is composed of processes that enable children to understand pattern and decorative elements that modern painting artists Matisse and Klimt expressed in their art works, and
manufacture works sharing one's opinion about feeling after appreciating the aforementioned artists' works, and completing the class appreciating and evaluating each other's work. Prior to art activities, the class also established understanding and objectives of materials and expression for children, and induced them to express by
imaging themselves, and had children evaluate and check whether or not one's thinking, materials and expression were effectively reflected on one's work rather than focusing on the completed output itself. Results of activities for this learning·teaching method are as follows. First, teaching method using pattern and decorative art improved children's interest and concentration as a variety of materials and expressive methods acted as stimulus. Second, this was connected to high achievement needs,
enabling children to complete work with highly concentrative attitude. Third, various expressive methods suggested to the children without confidence in expressiveness helped in giving them confidence. Fourth, boredom of a realistic description of two-dimensional activities was able to be relieved. The method of childhood art education using pattern and decoration in this study is expected to stimulate interest of the first∼third graders of
elementary school and have a positive effect on the improvement of their expressiveness.
Author(s)
김지영
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007902
Alternative Author(s)
Ji-Young Kim
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
손일삼
Table Of Contents
국문초록 ⅰ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
Ⅱ. 패턴과 장식미술의 이론적 배경 3
1. 패턴과 장식미술의 시대적 배경과 전개 3
2. 아동미술에 나타나는 일반적 특징 11
Ⅲ. 패턴과 장식미술활동을 통한 아동미술 지도의 실제 20
1. 학습지도방향 20
2. 학습지도계획 25
3. 학습결과 및 분석 55
Ⅳ. 결론 57
참고문헌 59
ABSTRACT 61
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김지영. (2017). 패턴과 장식을 활용한 아동미술 교육방안 연구-초등학교 1∼3학년을 중심으로-
Appears in Collections:
Education > Fine Arts Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.