제주대학교 Repository

엘리엇 카터(Elliott Carter)의 현악 4중주 5번 (1995) 분석 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
An Analysis of Elliott Carter's String Quartet No.5
Abstract
본 논문은 20세기 미국의 대표적 작곡가인 엘리엇 카터(Elliott Carter)의 에 대한 분석이다. 20세기 미국의 음악은 두 차례의 세계대전 이후 미국으로 망명한 여러 유럽 작곡가들의 영향을 많이 받았다. 그로 인해 인상주의(Impressionism)1), 신고전주의(Neo-Classicism)2), 민족주의(Nationalism)3) 등 다양한 사조들이 발전하는 양상을 보였다. 이러한 사회적 배경 속에서 카터는 동시대 작곡가들의 작곡기법을 수용하고, 더 나아가 리듬 및 박자의 잦은 변화와 다양성을 확장시켰으며, 자신만의 화성 체계를 만들었다. 1995년 작곡된 은 그의 작곡기법이 잘 나타나 있는 곡이다. 본 논문은 카터의 작곡기법을 연구하고, 에서 그의 작곡기법들이 어떻게 전개되었는지 알아내는 데에 목적이 있다. 서론에서는 카터의 음악에 영향을 준 다른 작곡가들에 대해 살펴보고, 그가 작곡한 5개의 현악 4중주들을 간략하게 소개하였다. 본론에서는 이 논문의 중심이 되는 그의 작곡기법을 연
구하고, 그것을 바탕으로 을 분석한다. 작품의 분석은 각 악장 별로 나뉘어져 있으며, 리듬과 음정 연구에 중점을 두었다. 12개의 악장으로 이루어진 이 작품은 악장 사이의 휴지부 없이 긴밀하게 연결되어 있다. 도입부(Introduction)의 전음정 4음군(All-Interval Tetrachord)을 시작으로 카터의 독자적인 화성 체계가 발전되며 나타나고, 교차박(Cross Meter)과 대위법적 리듬(Counterpoint Rhythm) 등 그의 리듬기법이 구조적으로 사용되고 있다. 본 논문의 연구로 에서 카터가 그의 작곡기법을 절제하
여 사용했다는 것을 알 수 있었다. 이러한 점은 전 악장에 걸쳐 효과적으로 전개되어 나타났고, 청중이 이 작품을 이해하는데 있어서 중요한 역할을 했다는 것에 의의가 있다.
This thesis is an analysis of Elliott Carter's , a representative American composer of the 20th century. Music of the United States in 20th Century received great influences from several European composers who have found refuge in America after the World War II. As a result, various contemporary trends such as Impressionism, Neoclassicism, and Nationalism were developed. In this social context, Carter accepted the compositional techniques of contemporary composers, further extended the frequent changes and diversity of rhythm and tempo, and created his own system of harmony. The composed in 1995 is a composition that reveals his composition method very well. This thesis aims to research Carter's composition methods and to identify how his composition methods were developed in the . The Introduction examined other composers that have influenced Carter's music and concisely introduced five string quartets that he has composed. The main subject focuses on studying his composition methods which is the main focus of this thesis and using this as basis, analyzing the . The composition analysis is divided into each movements and focused on researching the rhythm and pitch studies. This piece is divided into twelve movements, being intricately interconnected without any whole rest between the movements. The introduction begins with all-interval tetrachord, revealing development for Carter's unique system of harmony through structural uses of his rhythm techniques such as cross meter and counterpoint rhythm. Through this thesis, it was clear that in the , Carter used his composition methods with moderation. This aspect was effectively developed throughout the entire movements and is depicted to have served a significant role in enabling the audience to understand this composition.
Author(s)
정은선
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007937
Alternative Author(s)
Jeong, Eun-Seon
Department
대학원 음악학과
Advisor
정주희
Table Of Contents
국문초록 vi
I. 서론 1
1. 연구의 목적과 의의 1
2. 연구 범위 및 방법 5
II. 본론 6
1. 카터의 생애 6
2. 카터의 작곡 경향 7
1) 제1기 : 신고전주의적 시기 7
2) 제2기 : 변환기 8
3) 제3기 : 리듬기법의 확립 시기 9
4) 제4기 : 협주곡의 시기 9
5) 제5기 : 완숙기 10
3. 카터의 작곡 기법 11
1) 리듬(Rhythm) 11
(1) 교차박(Cross Meter) 11
(2) 가속과 감속 리듬(Accelerating and Retarding) 12
(3) 규칙적 박동(Metric Pulse) 13
(4) 템포 루바토(Tempo Rubato) 14
(5) 자유리듬(Fantastico) 15
(6) 대위법적 리듬(Counterpoint Rhythm) 16
2) 박자전조(Metric Modulation) 18
3) 음계(Scale) 19
4. 현악 4중주 5번의 분석 23
1) 작품 개요 및 형식 23
2) 작품 분석 24
(1) Introduction 24
(2) Giocoso 27
(3) Interlude I 30
(4) Lento espressivo 31
(5) Interlude II 32
(6) Presto scorrevole 34
(7) Interlude III 36
(8) Allegro energico 38
(9) Interlude IV 40
(10) Adagio sereno 43
(11) Interlude V 44
(12) Capriccioso 46
III. 결론 - 47
부록 49
참고문헌 53
Abstract 55
Degree
Master
Publisher
제주대학교 일반대학원
Citation
정은선. (2017). 엘리엇 카터(Elliott Carter)의 현악 4중주 5번 (1995) 분석 연구
Appears in Collections:
General Graduate School > Music
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.