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몽골의 무역원활화를 위한 통관제도 개선과 물류체계 구축방안

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Alternative Title
A Study on the Customs System Improvement and Distribution Systems Building Plan for Facilitating International Trade in Mongolia
Abstract
In this study, I suggests the following problems and implications that we review the status of trade facilitation measures, import and export customs procedures, import and export regulation system, customs clearance system, efficiency by customs clearance, characteristics of customs clearance, transparency of customs clearance. First, the problem of the customs clearance system is that the electronic submission of the documents is incomplete, so it takes the most time to prepare documents. As the logistics infrastructure is lacking or backward, it takes a lot of time in inland transportation. In addition, additional costs such as registration fees and customs inspection fees arise at the customs clearance stage. Not only are customs interpretations different from customs regulations, but also customs interpretations are interpreted arbitrarily according to customs officers. Second, the importance of transit transportation using Mongolia's Tianjin Port in China is increasing. The Tianjin New Port of China is the system that carries out the Chinese cargo first, and there is no customs clearance facility / system for Mongolia freight.And the non-systematic passenger cargo system of Chenjin New Port is pointed out. In Tianjin New Port, the Mongolian passenger cargo is transferred to the inland area of Tianjin new port yard through a separate road transportation system, and then the transshipment is carried out. Third, as a problem of the logistics system, due to shortage of infrastructure such as roads and railways, the number of days related to inland transportation is long, and the railway section is formed by a single line. It takes about 10 hours to stop between Jammin Wood and Ulaanbaatar Railway.
이 연구는 몽골의 무역원활화 현황을 파악하여 몽골의 대외무역을 확대하고 몽골 무역원활화를 위한 통관제도 및 물류제계의 개선방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 몽골의 대외무역 현황은 1990년에 시장경제체계로 전환 이후 1993년까지 마이너스 경제성장을 시현하였으나 이후로 몽골의 대외무역은 계속적으로 증가하여 2011년에 몽골의 경제성장은 17.5%, 총 교역규모는 114억 1,590만 달러를 기록하여 역사상 최고의 성장률을 거듭하였다. 그러나 세계시장에서 원자재의 가격이 하락함에 따라 과도적으로 광물자원에 집중되어 있었던 몽골의 경제성장이 둔화되기 시작하여 2015년 기준 몽골의 경제성장률이 2.3%을 기록하였고, 총 대외무역 규모는 84억 6,660만 달러를 기록하여 계속적으로 하락함을 보이고 있다. 또한 몽골의 물류인프라는 전형적인 내륙 국가라는 한계를 가지고 있으며, 이는 수출입 물류의 제한이 되기도 한다. 본 연구에서 무역원활화 조치 현황, 수출입통관절차 및 수출입규제제도, 통관절차의 제도, 통관단계별 효율성, 통관절차상의 특징, 통관 투명성 등을 고찰하여 다음과 같은 문제점과 그 시사점을 제시하고자 한다.
Author(s)
어용뱜바
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007976
Alternative Author(s)
Oyunbyamba
Department
대학원 무역학과
Advisor
라공우
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구의 방법과 내용 3
3. 논문의 구성 체계 5
제 2 장 몽골의 대외무역현황과 물류인프라 환경 6
제1절 몽골의 대외무역의 현황 6
1. 몽골의 무역 현황 6
2. 몽골의 수출입 동향 8
3. 몽골-한국의 무역 현황 및 투자 동향 12
제2절 몽골의 물류인프라 환경 17
1. 몽골의 물류현황 17
2. 내륙물류시설 개발계획 25
3. 몽골의 국제협약 가입 현황 및 물류 관련 법규 현황 30
제 3 장 몽골의 관세제도와 무역원활화 수준 33
제1절 법적근거 33
1. 관세법 주요 내용 33
2. 관세율 체계 및 통관가 35
3. 관세평가 및 사전출하 검사 37
제2절 무역원활화 수준 38
1. 몽골의 무역원활화 조치 현황 38
2. 몽골의 수출입통관절차 및 수출입규제제도 47
3. 통관절차의 제도 50
4. 통관단계별 효율성 51
5. 통관절차상의 특징 52
6. 통관 투명성 55
제 4 장 몽골 통관제도와 물류체계의 문제점 및 개선방안 57
제1절 몽골통관제도 및 물류체계의 문제점 57
1. 몽골통관제도의 문제점 57
2. 통과(Transit)의 문제 60
3. 몽골 물류체계의 문제점 62
제2절 무역원활화를 위한 통관제도 및 물류체계의 개선방안 64
1. 몽골통관제도의 개선방안 64
2. 몽골 통과 문제의 해결방안 68
3. 몽골 물류체계의 개선방안 69
제 5 장 결 론 72

참고문헌 75
Degree
Master
Publisher
제주대학교 일반대학원
Citation
어용뱜바. (2017). 몽골의 무역원활화를 위한 통관제도 개선과 물류체계 구축방안
Appears in Collections:
General Graduate School > International Trade
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