제주대학교 Repository

내진설계를 주제로 한 STEAM 프로그램이 초등학생들의 창의적 문제해결력 및 STEAM 태도에 미치는 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
The Influences of 'Earthquake-Resistant Design' STEAM Class on Creative Problem Solving Abilities and STEAM Attitude of Elementary Students
Abstract
최근 우리나라에서 크고 작은 지진의 발생빈도가 증가하고 있다. 하지만 지진
에 대한 안전 교육이나 인식 전환 교육이 부족한 실정이다. 지진학습에 대한 선
행연구를 살펴보면 웹기반 멀티미디어에 대한 연구가 있으나 초등과학 교육과
정에서는 이론이나 조사 중심의 자료에 비해 탐구 중심 과학 학습 자료가 부족
하여 이에 대한 프로그램 개발 및 교육이 필요하다고 할 수 있다. 이에 본 연구
는 초등학생들을 대상으로 지진의 피해를 줄이기 위한 방법으로 지진에 잘 견
디는 구조물을 제작하는 STEAM 수업을 진행하고 학업성취도, 창의적 문제해
결력 및 STEAM 태도에 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 내진설계를 주제
로 한 STEAM 프로그램을 4학년 학생에게 적용한 결과, 실험 집단은 창의적
문제해결력 및 STEAM 태도에서 이론적 수업을 한 비교 집단보다 유의미하게
향상되었다. 하지만 학업성취도에 있어서는 차이가 없었다. 따라서 본 연구의
STEAM 수업은 초등학생들의 지진에 대한 관심을 향상시켰을 뿐만 아니라 창
의적 문제해결력 및 STEAM 태도가 향상되어 앞으로 내진설계와 관련한 꾸준
한 STEAM 프로그램 개발 및 보급이 요구된다.
The aims of this study are to develop the STEAM program focused the
resistant structures in earthquake and to ascertain its influence on elementary
student's academic achievement, creative problem solving abilities and
STEAM attitude. The developed STEAM program was applied to forty
nine 4th grade students of S elementary school located in J city. As a
result of applying the STEAM program, the experimental group of the
STEAM program class with the theme of an 'earthquake-resistant design'
improved significantly in creative problem solving abilities and STEAM
attitude than the control group of the theoretical class. The result of learner
satisfaction survey of the STEAM program was high of 75.9%. Meanwhile, there
was no significant difference in academic achievement between the two
groups. Therefore, the STEAM program class with the theme of
'earthquake-resistant design' could be meaningful works to encourage
students' interest as well as their creative problem solving ability and the STEAM attitude. In future, continuous and systematic studies on STEAM
programs focused on earthquake are needed for elementary students'
cognitive and affective developments.
Author(s)
김맹범
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008065
Alternative Author(s)
Kim, Maeng Beom
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등과학교육
Advisor
홍승호
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 지진의 정의 4
2. 지진의 발생원인 4
3. 지진피해를 줄일 수 있는 방법 6
4. 지진교육 관련 선행연구 8
5. STEAM 교육 9
Ⅲ. 연구 절차 및 방법 12
1. 연구 절차 12
2. 교육과정 분석 13
3. 내진설계 구조물 만들기 14
4. STEAM 프로그램 개발 14
5. 검사 도구 15
6. 연구 대상 17
7. 실험 설계 17
8. 자료 분석 18
Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 19
1. 집단별 수업 내용 19
2. STEAM 프로그램 적용 결과 21
Ⅴ. 결론 및 제언 29
참고문헌 31
ABSTRACT 35
부 록 37
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김맹범. (2017). 내진설계를 주제로 한 STEAM 프로그램이 초등학생들의 창의적 문제해결력 및 STEAM 태도에 미치는 효과
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.