제주대학교 Repository

학교스포츠클럽대회 참가에 따른 초등학생들의 학교생활만족도와 사회성에 관한 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
Analysis for Elementary School Students' Participation in Sports Club Tournament on School Life Satisfaction and Sociality.
Abstract
본 연구는 초등학생의 학교스포츠클럽 활동 및 대회 참가에 따른 학생들의 학
교생활만족도와 사회성에 관한 분석을 연구하기 위하여 제주특별자치도 11개
초등학교를 무작위로 선정하여 남녀 초등학생 533명을 대상으로 설문조사하였
다.
수집된 자료는 SPSS Ver. 24.0을 이용하였으며 독립표본 t-test, 일원분산
분석(One-way ANOVA), 상관관계분석 및 다중회귀분석 등의 통계적 절차를
통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 성별, 학년에 따른 학교생활만족도와 사회성에는 부분적으로 차이가
있다. 성별에 따른 학교생활만족도에는 차이가 없으나 사회성에는 남학생이 여
학생보다 높다. 학년에 따른 학교생활만족도와 사회성은 6학년이 5학년보다 사
회성이 높은 것으로 나타났다.
둘째, 학교스포츠클럽대회 참가유무에 따른 학교생활만족도와 사회성의 차이
에서 학교스포츠클럽대회 참가한 학생이 참가하지 않은 학생보다 높은 것으로
나타났다.
셋째, 학교스포츠클럽대회 참가정도(1회 참가, 2회 참가, 3회 이상 참가)에 따른 학교생활만족도와 사회성은 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타
났다.
넷째, 사회성과 학교생활만족도는 정적으로 유의한 상관관계를 보이는 것으로
나타났다.
다섯째, 학교스포츠클럽대회 참가로 인한 초등학생의 학교생활만족도는 사회
성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
따라서 많은 초등학생들이 학교스포츠클럽 및 대회에 참가할 수 있는 기회가
제공된다면 학생들의 학교생활만족도를 높일 수 있고 이는 곧 초등학생들의 사
회성을 높이는데 기여할 수 있는 것으로 사료된다.
This study was conducted with the objective to analyze the effect that
elementary school students' participation in sports club tournament has on
their school life satisfaction and their sociality. It was aimed at attracting
voluntary participation on the activities of school sports clubs from
students, and providing the positive basic data research of vitalizing
school sports clubs. The questionnaire survey targets were given to a
ramdom sample of 533 elementary school students of 11 elementary
schools in Jeju.
The questionnaire consisted of 2 questions related to census
statistics(age & gender), 2 questions related to participation in school
sport club tournaments, 30 questions related to satisfaction on their
school life, 18 questions related to sociality in the school, a total of 52
questions.
After survey questionnaires finished, the results were analyzed using
SPSS Ver. 24.0. The independent sample t-test was run for statistical
difference between school life satisfaction and sociality in school by
gender, age(grade 5, 6), and the participation of school sports club tournaments. The One-way ANOVA was determined whether there were
statistically significant differences among the school life satisfaction and
sociality in school by the frequency of participation on school sports club
tournaments. The correlation analysis and multiple regression analysis
was run to find the effects that sociality of elementary school students
has on their school life satisfaction. The following conclusions were drawn
from the above mentioned experiment and its results.
First, both gender students has no difference of school life satisfaction,
however, boys show the high levels of sociality. The students in grade 6
show the high levels of school life satisfaction and sociality. Second,
students who participated in the school sport club tournaments show the
high levels of school life satisfaction and the sociality. Third, it doesn't
show the significant differences among the school life satisfaction and the
sociality by frequencies of school sports club tournaments. Fourth, the
sociality and the school life satisfaction show the positive significant
differences. Lastly, the sociality of elementary school students participated
in the sport club tournaments affects on their school life satisfaction.
It can be concluded that participation on the school sport club activities
and tournaments improves the sociality of elementary school students, and
contibutes to raising the school life satisfaction.
Author(s)
부인혁
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008067
Alternative Author(s)
Boo, In Hyuk
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등체육교육
Advisor
최태희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 4
3. 연구 문제 4
4. 연구의 제한점 5
5. 용어의 정의 5
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 학교스포츠클럽 7
2. 학교스포츠클럽대회 9
3. 학교생활만족도 11
4. 사회성 16
Ⅲ. 연구방법 19
1. 연구대상 19
2. 조사도구 20
3. 조사절차 21
4. 자료처리 22
Ⅳ. 연구결과 23
1. 일반적 특성에 따른 학교생활만족도와 사회성 분석 23
2. 학교스포츠클럽대회 참가유무에 따른 학교생활만족도와 사회성에 관한 분석 27
3. 학교스포츠클럽대회 참가정도에 따른 학교생활만족도와 사회성에 관한 분석 30
4. 사회성이 학교생활만족도에 관한 분석 33
Ⅴ. 논의 37
1. 일반적 특성에 따른 학교생활만족도와 사회성 37
2. 학교스포츠클럽대회 참가 유무에 따른 학교생활만족도와 사회성 38
3. 학교스포츠클럽대회 참가 정도에 따른 학교생활만족도와 사회성 39
4. 사회성과 학교생활만족도 관계 분석 40
Ⅵ. 결론 및 제언 42
1. 결론 42
2. 제언 43
참고 문헌 44
ABSTRACT 50
부 록 52
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
부인혁. (2017). 학교스포츠클럽대회 참가에 따른 초등학생들의 학교생활만족도와 사회성에 관한 분석
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Physical Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.