제주대학교 Repository

2009 개정 음악과 교육과정에 따른 창작 지도 내용 분석 -5~6학년군 음악 교과서를 중심으로-

Metadata Downloads
Alternative Title
Analysis on the creative contents depending on the music education curriculum, revised edition 2009 : Focusing on the 5~6 grade textbook
Abstract
본 연구는 2009 개정 음악과 교육과정에서 5~6학년군을 중심으로 검정교과서를 분석하여 교사가 창작 활동 지도를 위한 보다 나은 교과서 선택에 도움을 주는데 그 목적을 두었다. 연구 방법으로는 6개 출판사에 나타나는 창작 활동의 지도 내용을 분류하였으며 지도 내용의 문제점을 찾으며 주로 어떤 창작 지도 내용을 많이 사용하고 있는지, 어떤 소재를 갖고 지도하는지를 비교, 분석하였다. 이러한 과정을 통해 본 연구자는 출판사별 5~6학년군 교과서를 분석한 결과 다음과 같은 내용을 찾을 수 있었다. 첫째, 초등학교 5~6학년군에서 가장 많이 사용된 창작 지도 방법은 노랫말 만들기이다. 노랫말 만들기는 학생들이 쉽게 할 수 있는 활동이며 흥미를 불러일으키는 활동이다. 또한 특히 6학년 교과서에 다른 창작 지도 내용 보다 많이 수록되었다. 둘째, 2009 개정 음악과 교육과정의 성취 기준에 미치지 못한 출판사가 존재한다. 특정 출판사의 경우 음악과 교육과정의 성취 기준에 해당 되는 내용이 수록되어 있지 않다. 이는 교육과정에서 요구하는 내용이 제대로 학습되지 못할 수 있음을 나타낸다. 셋째, 국악은 창작을 지도하는 데 좋은 소재가 된다. 6개의 출판사 중 4개의 출판사가 창작 지도 내용이 나오는 제재곡 중 50% 이상을 국악곡을 사용하고 있다. 이는 국악이 전통적으로 기본 장단에 변형 장단을 많이 사용하고 기존의 가사를 바꿔 부른다는 점을 보았을 때 창작은 어쩌면 당연하고 자연스러운 지도 방법일 것이다. 이러한 분석 내용을 보았을 때 교사는 다양한 창작 지도 방법을 사용하고 있는지, 음악과 교육과정에 부합하는 내용으로 구성하였는지, 5~6학년학년 간 연계성이 충분한지 등을 살펴 학생의 수준과 특성에 알맞은 검정교과서를 선택해야 한다. 이러한 기준은 절대적인 것은 아니며 제안일 뿐이다. 교사들이 검정 교과서를 사용함에 따라 생기는 창작 지도의 문제점을 인식하고 창작 지도를 위해 더 나은 교과서를 선택하는데 도움이 되기를 바란다.
This study has as an objective to analyze Korean authorized textbooks for fifth and sixth graders in the 2009 Revised Edition of Music Curriculum of elementary school and to provide instructors with guidance in selecting better textbooks for their creative activities. As methods of research, this researcher categorized the contents of instruction for creative activities suggested by six publishers; looked for problems in instructional contents, and conducted a comparative analysis on what creative contents were used more often and what materials were used for instruction. Through the process, this researcher obtained results after analyzing textbooks for fifth and sixth graders by publisher. First, in the group of fifth and sixth graders in elementary school, the most frequently used method of creative instruction was lyrics composition. Lyrics composition is an easy and interesting activity for students. A greater number of this activity than any other creative activities was included in sixth-grader textbooks. Second, some publishers did not meet the achievement standard of the 2009 Revised Edition of Music Curriculum. A certain publisher did not publish the contents required for the achievement standard of the music curriculum. This shows that students do not learn the required contents in the curriculum. Third, "gugak," or Korean traditional music, can be a good material in teaching creativity. Of six publishers, four publishers used over 50 percent of Korean traditional music in music pieces in the instruction contents. Since traditionally gugak often used variations of rhythms based on basic rhythms and altered lyrics, composition may be a justified and natural method of teaching. Based on this analysis, instructors should examine whether they adopted various creative methods of teaching and whether they composed suitable programs fitting music and educational curriculum, or whether there was enough connection between fifth and six graders' curricula, before selecting authorized textbooks suitable for students' level and characteristics. Please note, these standards are not absolute prerequisites but suggestions only. This researcher hopes that instructors become aware of problems in creative teaching by using authorized textbooks and that this research offered guidance in selecting better textbooks for creative instruction.
Author(s)
장유진
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008072
Alternative Author(s)
Jang, Yu Jin
Department
교육대학원 초등음악교육
Advisor
조치노
Table Of Contents
국문 초록 i
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 범위 및 방법 2
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 음악 창작 활동의 개념 4
2. 음악 창작 활동의 중요성 5
3. 2009 개정 음악과 교육과정 7
Ⅲ. 음악교과서 창작 지도 내용 분석 11
1. 초등학교 5학년 음악교과서 창작 활동 내용 분석 11
2. 초등학교 6학년 음악교과서 창작 활동 내용 분석 25
Ⅳ. 결론 41
참고 문헌 44
ABSTRACT 45
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
장유진. (2017). 2009 개정 음악과 교육과정에 따른 창작 지도 내용 분석 -5~6학년군 음악 교과서를 중심으로-
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.