제주대학교 Repository

구기활동 프로그램이 초등학생의 건강체력과 사회성 발달에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Ball-Game Programs on Health-related Physical Fitness and Sociality Development of Elementary School Students
Abstract
본 연구는 구기활동 프로그램이 초등학생의 건강체력과 사회성 발달에 미치는
영향을 규명하는 데 목적이 있다. 이 연구는 제주특별자치도에 위치한 J초등학
교 6학년 48명의 학생들을 대상으로 실험집단 24명, 통제집단 24명으로 나누
어 실시하였다. 실험집단은 구기활동 프로그램에 따라 창의적 체험활동을 운영
하였으며 통제집단은 기존 교육과정대로 창의적 체험활동을 운영하도록 하였
다. 데이터 분석을 위해 SPSS 18.0 프로그램을 사용하였으며 통계처리 방법
으로는 빈도분석과 이원변량분석을 사용하였다. 연구기간은 10주이며, 다음과
같은 결론을 얻었다.
첫째, 체력에서는 실험집단이 통제집단보다 왕복오래달리기, 앉아 윗몸 앞으
로 굽히기, 악력, BMI 영역에서 유의하게 향상되었다.
둘째, 사회성의 하위요인인 대인관계에서 실험집단이 통제집단보다 유의하게
향상되었다.
따라서 다양한 구기활동 프로그램을 연구, 개발하여 현장에 적용한다면 초등
학생의 건강체력 및 사회성 발달에 긍정적인 변화를 가져올 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to prove the effects of ball-game
programs on Health-related physical fitness and sociality
development of elementary school students. The subjects in this
study were 48 students of 6th grade in J-elementary school which
located in J city, Jeju province. The experimental group was
composed of 24 students with 24 in the control group.
Creative experiential activities in accordance with ball-game
programs were conducted in experimental group, and the control group continued existing creative experiential activities.
Data management was performed using SPSS 18.0, and frequency
analysis and two-way ANOVA were used. This study was carried
out 10 weeks, and my conclusion based on the research data is as
follows;
Firstly, regarding Health-related physical fitness, the experimental
group's improvement was much greater than that of the control
group's in a long-distance running(cardiopulmonary stamina), trunk
flexion forward(flexibility), grip strength(muscular strength ・
muscular endurance)and BMI(body-mass index).
Secondly, in terms of interpersonal relations which are sub-factors
of socialityity, the experimental group showed a significant
improvement compared with the control group.
In conclusion, it was found out that ball-game programs produced
a meaningful difference in Health-related physical fitness and
sociality development of elementary school students. Therefore, if
various programs are developed using ball-game activities and
implemented continuously in school, it would be a positive
influence on Health-related physical fitness and sociality
development of elementary school students.
Author(s)
송영란
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008076
Alternative Author(s)
Song, Young-ran
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등체육교육
Advisor
한남익
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구 문제 3
4. 용어의 정의 3
5. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 구기활동 프로그램 5
2. 건강체력 6
3. 사회성 9
4. 선행연구고찰 13
Ⅲ. 연구방법 17
1. 연구대상 17
2. 연구절차 17
3. 실험방법 및 연구도구 18
4. 자료분석 및 처리방법 23
Ⅳ. 연구결과 24
1. 구기활동 프로그램이 건강체력에 미치는 영향 24
2. 구기활동 프로그램이 사회성 발달에 미치는 영향 29
Ⅴ. 논의 34
1. 구기활동 프로그램이 건강체력에 미치는 영향 34
2. 구기활동 프로그램이 사회성 발달에 미치는 영향 38
Ⅵ. 결론 및 제언 44
1. 결론 44
2. 제언 44
참고 문헌 46
ABSTRACT 51
부 록 53
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
송영란. (2017). 구기활동 프로그램이 초등학생의 건강체력과 사회성 발달에 미치는 영향
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Physical Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.