제주대학교 Repository

댄스스포츠 프로그램이 초등학생의 체격, 체질량지수 및 신체적 자기개념에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
Effects of Dance Sports Program on Elementary School Students' Physique,
Abstract
본 연구는 댄스스포츠 프로그램이 초등학생의 체격, 체질량지수 및 신체적 자기
개념에 어느 정도 효과가 있는지 규명하고자, 제주특별자치도 제주시에 소재한 J
초등학교의 3, 4, 5학년 여학생 중에서 댄스스포츠 프로그램에 참여하기를 희망
하는 여학생 20명 실험집단과 댄스스포츠를 접해보지 않은 여학생 20명 비교집단
으로 구성하였다. 실험집단에게는 매주 2시간씩 15주간에 걸친 댄스스포츠 프로
그램을 실시한 결과를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 댄스스포츠 프로그램 실시 후 초등학생들의 체격 변화에 대한 결과는
다음과 같다. 신장은 두 집단 모두 프로그램 실시 전․후에 유의한 성장을 하
였다. 체중은 비교집단이 프로그램 실시 전․후에 유의한 차이로 증가하였으나
실험집단은 거의 변화가 없었다.
둘째, 댄스스포츠 프로그램 실시 후 초등학생들의 체질량지수에 대한 변화는
다음과 같다. 실험집단은 프로그램 실시 전․후에 유의한 감소가 있었으며 비
교집단은 유의한 증가가 나타났다.
셋째, 댄스스포츠 프로그램 실시 후 초등학생들의 신체적 자기개념에 대한 변
화는 다음과 같다. 실험집단은 프로그램 실시 전․후에 외모, 건강, 유연성, 규
칙적 운동, 체지방, 근력, 지구력 요인에서 유의한 증가가 있었다. 비교집단은
건강, 근력에서 유의한 증가가 나타났다.
위와 같은 결과를 종합해 보면, 댄스스포츠 프로그램이 초등학생의 체격, 체
질량지수 및 신체적 자기개념에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있다.
따라서 학교현장에서는 댄스스포츠 프로그램을 창의적 체험활동 및 체육수업에
서도 확대 실시할 수 있는 기반을 조성해야 할 것이며 더 많은 초등학생들에게
적용하기 용이한 다양한 댄스스포츠 프로그램 개발이 필요할 것이다.
This study aims to examine how effective dance sports program
can affect elementary school students' Physique, Body-Mass Index
and Physical self concept. The experimental group, 3rd~5th grade
elementary female students in J elementary school located in Jeju
city who would like to participate in dance sport programs and a
control group of 20 female students not able to experience dance
sports program were constructed. The treatment for the
experimental group was to have dance sports program for two
40-minute periods a week for fifteen weeks.
The analysed results are as follows:
First was the result of students' Physique change after doing
dance sports program, both groups heights were significantly
higher. In the case of weight, the control group increased
significantly whereas the experimental group barely changed.
Second, a change of students' Body-Mass Index showed that the
experimental group had a significant reduction after the treatment
while the control group had a significant increase.
Third, a change of Physical self concept after doing dance sports
program showed as follows. The experimental group increased, such
as appearance, health, flexibility, regular exercise, body fat,
muscular strength, and endurance statistically. The control group
had a significant increase in health and muscular strength.
In conclusion, this study has real implications in physical
education. It could help examine elementary students' Physique,
Body-Mass Index and Physical self concept positively. Therefore, it
is necessary to extend dance sports program to creative
experiential activities as well as normal PE classes in the school
curriculum, and develop adaptable and various dance sports
program.
Author(s)
진미숙
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008078
Alternative Author(s)
Jin Mi-sook
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등체육교육
Advisor
최태희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 문제 3
3. 연구의 제한점 3
4. 용어의 정의 4
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 댄스스포츠 6
2. 체격 11
3. 체질량지수 12
4. 신체적 자기개념 12
5. 선행연구 13
Ⅲ. 연구 방법 19
1. 연구대상 19
2. 연구기간 및 절차 20
3. 조사 도구 20
4. 댄스스포츠 프로그램 23
5. 자료처리 24
Ⅳ. 연구 결과 25
1. 체격의 변화 25
2. 체질량지수 변화 27
3. 신체적 자기개념의 변화 28
Ⅴ. 논의 35
1. 댄스스포츠 프로그램이 체격에 미치는 영향 35
2. 댄스스포츠 프로그램이 체질량지수에 미치는 영향 35
3. 댄스스포츠 프로그램이 신체적 자기개념에 미치는 영향 36
Ⅵ. 결론 및 제언 41
참고 문헌 43
ABSTRACT 49
부 록 51
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
진미숙. (2017). 댄스스포츠 프로그램이 초등학생의 체격, 체질량지수 및 신체적 자기개념에 미치는 영향
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Physical Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.