제주대학교 Repository

초등학생의 음악 활동 별 선호도 및 실태 조사 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Elementary Students' Preference And Actual Conditions Survey of Music Activities : Focused on the 6th grade students in Elementary School
Abstract
음악은 늘 인간과 함께 해온 친숙한 예술로, 인간은 음악으로 감정을 조절하고 표
현하며 해소하였다. 이는 인간의 정서 안정에 음악이 중요한 역할을 함을 의미한다.
특히 신체적, 정신적 격변기의 아동에게 음악 활동은 필수적이다. 성장통으로 인한 스
트레스와 불안을 해소하는데 음악이 긍정적인 영향을 주기 때문이다.
아동은 학교, 학원, 가정에서 다양한 방법을 통해 음악을 접하고 있고 나름의 가치
관을 가지고 음악을 선별하여 선호도를 형성하였다. 그러나 아직 올바른 선택과 가치
판단 능력이 부족한 아동들은 부모나 교사, 대중매체의 영향에 강하게 휘둘려 불균형
한 음악선호도를 보일 수 있다. 편협한 음악선호가 계속된 아동은 다양한 음악 문화
를 누리지 못하는 어른으로 성장하게 된다.
따라서 본 연구는 아동이 어떠한 음악을 선호하고 음악 활동을 어떻게 하고 있는지 정확한 실태를 조사하고자 한다. 연구 대상은 초등학교 6학년 학생으로 이 시기 아동
은 신체적, 정신적 변화가 일어나는 2차 성징을 경험할 수 있고, 본격적으로 음악선
호도를 형성하기 시작한다. 6학년 학생들의 음악 전반에 대한 호감도와 음악 활동별
선호도 및 실태를 알아보기 위해 각 활동별 활용 시간, 동기, 선호 장르 등을 설문하
였다.
설문을 통해 수집된 자료를 SPSS(Statistical Package for the Social Sciences)
21.0 프로그램을 활용하여 교차 분석, 빈도 분석 하였다. 교차 분석을 통해 성별에 따
라 선호 음악 활동, 음악 활동에 대한 생각, 곡 유형, 장르 등에서 차이가 있는지 알
아보았다. 빈도 분석을 통해서는 음악에 대한 흥미, 선호하는 음악 활동, 악기 종류,
감상 기기 등을 알아보았다. 또한 학생들이 서술한 다룰 수 있는 악기, 선호곡은
Excel 2007 프로그램을 통해 정리하여 빈도를 분석하였다.
본 연구의 결과를 토대로 아동의 음악선호도를 반영한 음악 교육 자료 및 음악 프
로그램이 제작되어 정서적으로 혼란스럽고 불안정한 아동에게 좋은 음악 활동 기회가
제공되길 기대한다. 이러한 기회를 통해 아동이 음악의 가치와 다양성을 이해하고 자
신의 감성을 성장시키길 바란다.
Music is a kind of art familiar to mankind all through the history.
Humans have controlled, expressed, and relieved their feelings
through music. It means that music plays crucial roles in stabilizing
humans' emotion. Musical activity is particularly essential for children
as they are in the period of upheaval physically as well as mentally.
Music influences them positively in relieving stress and anxiety
resulted from growing pain.
Children encounter music at school, academies, or home in various
ways and select music and get to have preferences with their own
value. However, since they are not capable of making a right choice
and are poor at value judgment yet, they may end up having
imbalanced music preferences strongly influenced by their parents,
teachers, or the media. If children continue to prefer certain music in a narrow perspective, they will grow up to be an adult not capable of
enjoying various music cultures.
Therefore, this author is going to examine which music children
prefer and the actual status of their music activity. The subjects are
elementary school 6th graders. Children in this period indicate
secondary sexual characteristics physically and mentally and begin to
form their music preferences genu
inely. In order to examine the 6th graders' general preferences in
music and their preferences and status of music activities, this
researcher conducted a survey about the time to conduct each
activity and their motivations and preferred genres, etc.
The data collected from the survey went through cross tabulation
analysis and frequency analysis by using SPSS(Statistical Package for
the Social Sciences) 21.0. Cross tabulation analysis is performed to
see if there is any difference in their preferred music activities,
opinions about music activities, and the types, genres, or creation
forms of preferred music by sex. Frequency analysis is conducted to
examine their musical interest, preferred music activities and
instrument types, and devices they use for appreciation, and so on.
Also, instruments they can play and their preferred songs went
through frequency analysis as arranged in Excel 2007.
It is expected that the results of this study can be used to develop
materials for music education and music programs considering
children's musical preferences and provide desirable music
opportunities for children in emotional confusion and instability.
Through the chances, children will be able to understand the value
and diversity of music and develop their sensitivity through music.
Author(s)
김지연
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008092
Alternative Author(s)
Kim, Ji Yeon
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등음악교육
Advisor
조치노
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용 3
3. 연구 방법 5
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 초등학교 고학년의 음악성 발달 7
2. 음악 활동 8
3. 음악선호도 14
Ⅲ. 음악선호도 및 실태 조사 결과 분석 16
1. 음악 활동간 선호도 및 실태 비교 16
2. 가창 활동 선호도 및 실태 24
3. 기악 활동 선호도 및 실태 33
4. 감상 활동 선호도 및 실태 38
5. 창작 활동 선호도 및 실태 47
Ⅳ. 결론 및 제언 50
1. 결론 50
2. 제언 53
참고문헌 54
ABSTRACT 56
부 록 58
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김지연. (2017). 초등학생의 음악 활동 별 선호도 및 실태 조사 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.