제주대학교 Repository

蘆溪 詩歌의 현실인식과 寫實性 지도

Metadata Downloads
Alternative Title
Teaching of the awareness of reality and truth in Nogae's poetry
Abstract
이 논문은 蘆溪朴仁老의 詩歌에 나타난 현실인식과 寫實性에 대하여 고찰하고, 이에 대한 지도방안을 연구하였다. 이 논문에서는 노계 시가의 현실인식과 사실성을 노계의 이상과 현실 사이에서의 갈등의 관점으로 파악하고 살펴보았다. 전쟁 이후 피폐해진 현실과 양반으로서의 이상 사이에서의 갈등, 미관 말직의 무관으로서 가질 수 밖에 없었던 신분상의 한계와 왜적에 대한 강한 적개심 사이에서의 갈등, 수양실천 의식과 현실에서의 갈등으로 그 양상을 살펴보았다. 그리고 그것의 지도방안에 대해 제시하였다. 이번에 그것에 대하여 자세히 알게 되었다. 첫째, 蘆溪朴仁老의 生涯를 살펴보면서 그는 전형적인 사대부들의 시가 작품과 달리 현실의 체험적 삶에 집중했다는 것을 알 수 있다. 그것은 노계의 갈등의 식의 표출이었다고 할 수 있을 것이다. 둘째, 蘆溪朴仁老가 작품에서 말한 安貧一念즉 安貧樂道의 이상적 삶은 이상이 아니라 노계가 가졌던 현실에 대한 체념의식의 한 표현으로 볼 수 밖에 없을 것이다. 셋째, 蘆溪朴仁老가 여헌을 따라 학문 수양에 정진하던 시기는 사대부 文人로서의 정체성을 확립하는 과정이었으며 修養樂道의 과정이었음을 알 수 있었다. 넷째, 노계 시가의 지도에 앞서 고전 시가 학습의 어려움을 호소하는 학습자들에게 그 원인을 파악하고 그것이 학습자 본인이 겪고 있는 현실의 문제와 거리가 있는 주제의식의 학습에 있음을 확인할 수 있었다. 다섯째, 노계 시가의 지도 방안으로 「陋巷詞」,「船上嘆」,「立巖二十九曲」의 세 작품을 통해 노계의 현실인식을 파악하기 위한 가상의 대단원을 설정하고 단원의 학습목표에 맞춰 여섯가지 수업 모델을 제시하였다.
이번 연구를 통해 노계가 부정적 현실 속에서 주저앉아버린 인물이 아니라 그 속에서 자신의 삶의 지평을 넓혀나간 도전인이었음을 알 수 있었다. 그리고 고전 시가의 교육적 의의가 단순히 전통의 계승에만 있는 것이 아니라 현대적 의식의 재발견에도 있음을 확인할 수 있었다.
The purpose of this thesis is a study of the awareness of reality and truth in Nogae's poetry, considering teaching methodology in that regard. Especially, this thesis focuses on the awareness of and truth in Nogae's poetry in terms of three conflicts between the ideals and real life of Nogae, one of which is the conflict between devastated real life in post war period and ideals as a Yangban, a gentry class; the second one is the conflict between limits on status of him with the lowest position on the military and the feelings of strong hostility towards Japanese invaders; the third one is the conflict between the awareness of cultivation practice and real life of him. In regard to this study, the teaching methodology is also presented in this paper. Firstly, through the research of Nogae's whole life, it is believed that he focused on his own experiential real life with his poetry, on the contrary to the poetry of the gentry class, which is regarded as the expression of his awareness of conflict. Secondly, with various his poetry, being content with his life as it is, which is revealed in his poetry, has no choice but to be considered as one of the expressions of not the ideal but the resignation consciousness of him. Thirdly, it is thought that the period of concentration on his study along with Yeohun Jang Hyun-Gwang was the course of establishing his identity as a writer as well as the course of being content with cultivating his study. Fourthly, prior to teaching Nogae's poetry, for those whom have difficulty with learning Korean classical poetry, it is thought that one of the reasons of difficulty with learning is the subject of Korean classical poetry which is far from the real life of learners own. Fifthly, this paper presents six teaching models respectively with learning objectives in imaginary units as an teaching methodology of Nogae's poetry in order to understand the awareness of reality of Nogae, based on Nuhangsa , Seonsangtan , Ipanisipgugok. Throughout this study, it is clearly seen that Nogae was not the person who gave up in the situation which is not in favor of him but the challenger to expand his life in it. It is also confirmed that the educational significance of studying Korean classical poetry is not only to succeed to tradition but also rediscover modern consciousness of the poetry.
Author(s)
양정환
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008107
Alternative Author(s)
Yang, Jeong hwan
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 국어교육
Advisor
손오규
Table Of Contents
Ⅰ. 序論 1
Ⅱ. 蘆溪의 生涯와 학문적 경향 6
1. 生涯와 社會·經濟的 位相 6
2. 嶺南學派와 蘆溪의 學脈 11
3. 蘆溪의 旅軒 張顯光 師承 14
Ⅲ. 蘆溪의 山水에 대한 認識 18
1. 생활 공간과 安貧樂道 18
2. 노동 공간과 경제적 궁핍 22
3. 修養 공간과 現實超脫 26
Ⅳ. 蘆溪 詩歌의 現實認識과 寫實性 29
1. 「陋巷詞」에 나타난 농촌의 경제적 궁핍 30
2. 「船上嘆」에 나타난 國難과 위기극복 44
3. 「立巖二十九曲」에 나타난 修養樂道 53
Ⅴ. 蘆溪 詩歌의 지도 방안 56
1. 「陋巷詞」를 통한 田園과 농촌현실인식 63
2. 「船上嘆」을 통한 國家危難과 사대부의 使命意識 69
3. 「立巖二十九曲」을 통한 학문연구와 사대부의 隱居 74
Ⅵ. 結論 80
84
87
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
양정환. (2017). 蘆溪 詩歌의 현실인식과 寫實性 지도
Appears in Collections:
Education > Korean Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.