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STEAM교육을 적용한 음악교과 수업방안 연구

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Alternative Title
Music class methods research adopting STEAM instruction
Abstract
교육과학기술부는 '대학입시를 위한 수능교과목 지식편식' 현상을 개선하기위해 '배움을 즐기는 행복한 교육'으로 패러다임을 바꾸고, 창의·융합형 인재 양성을 목표로 삼는 2015 개정 교육과정을 확정 고시하였다. 2015 개정 교육과정은 교과 지식을 기반으로 인문학적 상상력과 과학·기술 창조력을 겸비한 창의·융합형 인재양성을 위해 각 교과과정을 새롭게 개정하였으며, STEAM교육의 필요성과 가치를 의미하는 여섯 가지 '핵심역량'을 새롭게 추가하였다. STEAM교육이란 과학(Science), 기술(Technology), 공학(Engineering), 예술(Art), 기술(Technology), 수학(Mathematics)의 첫 글자를 의미하는 약어로, 개별적 교과수업이 아닌 과학·기술·공학과 모든 인문사회 영역을 포함하는 예술을 융합하여 교육하는 방법이다. 이러한 창의·융합형 인재교육을 목표로 하는 교육과정이 고시된 시점에서 새로운 교육적 패러다임에 맞는 수업을 구상하고, 학생들의 창의성을 길러 융합적인 사고를 배양할 수 있는 수업방안이 개발되어야 할 것이다. 이에 본 연구에서는 음악교과에서 STEAM교육의 필요성을 이론적 바탕으로 하여 창의적이고 융합적인 사고력과 문제해결력을 배양할 수 있는 수업방안을 제시하고자 한다. 수업지도안은 한국과학창의재단에서 제시한 상황제시-창의적 설계-성공경험의 3단계를 적용하여 총 4차시로 설계하였으며, '아리랑 홍보동영상 제작하기'를 주제로 프로젝트수업을 구상하였다. 차시별 지도안은 STEAM교육을 적용해 과학, 기술, 공학, 예술, 문학, 역사 등의 교과목과 연계하여 필요로 하는 지식을 융합적으로 습득하고, 홍보동영상 제작과정을 통해 창의성과 문제해결력, 협동심과 의사소통 표현하는 능력을 기르는 것에 목적을 둔다. 본 연구에서 제시한 음악교과 수업지도방안이 STEAM교육에 도움이 되길 바라며, 실제 학교현장에서 음악교과를 중심으로 한 STEAM교육의 활용이 활발히 이루어지길 기대한다.
The Ministry of Education determined the revised education courses for 2015 and announced it, which aims at the change into 'Happy Education Enjoying Learning' in order to improve the phenomenon of 'imbalanced knowledge only for subjects of SAT for college entrance' and to fostering creative and conversion-typed talented persons. The revised education courses for 2015 made each education course revised in order to foster creative and conversion-typed talented persons who combine general humanities knowledge with science and technologies creativity based on subject knowledge, and 6 core competencies that mean necessities and values of conversion education were newly added. STEAM Education is the abbreviation that stands for the first letter of Science, Technology, Engineering, Art, Technology, Mathematics, and it is a way to educate ones for integrating science, technology, engineering, and art including all human societies rather than individual subject class. At the time the education course is announced class that are proper for the new educational paradigm are required to be devised, and measures for classes which can cultivate creativity of students so that conversive thinking ability can be cultivated. Therefore, in this study, measures for classes that can cultivate creative and conversive thinking ability and the problem-solving capability are intended to be studied on the basis of theories on the necessity of STEAM education in music education. The 3-step of presentation of situations – creative design – experience of success which is suggested by Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity was applied to the syllabus and it was conducted in total 4 classes, and a project class was designed with the theme of 'Making Promotion Video for Arirang'. The syllabus for each class has a purpose of utilizing music in the life and cultivating an ability of expression by ensuring cultivation of creativity and the problem-solving capability, the spirit of teamwork and communication, and attitudes of consideration and empathy through courses of acquiring the required knowledge and making video in the link of subjects such as science, technology, engineering, arts, literature and history etc. by applying 'STEAM education'. It is intended that the syllabus for the subject of music that was suggested in this study would be helpful for STEAM education, and it is expected that utilization of STEAM education focusing on the subject of music at the real school field is actively made.
Author(s)
박제연
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008119
Alternative Author(s)
Park, Je Yeon
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
심희정
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구내용 및 방법 2
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. STEAM교육의 이해 4
가 STEM과 STEAM 4
나. STEAM교육의 모형 6
2. 음악교과에서의 STEAM 10
가. STEAM교육에서 예술교육의 필요성 10
나. 음악교육에서 STEAM교육의 필요성 11
다. 2015개정 음악과 교육과정에 근거한 STEAM교육의 필요성 12
Ⅲ. STEAM교육을 적용한 음악수업 주제선정 및 수업설계 15
1. 수업의 구성원리 15
2. 주제 및 내용선정 16
3. 수업설계 18
4. 평가계획 19
Ⅳ. 차시별 음악수업 지도안 연구 20
1. 1차시 수업지도안 20
2. 2차시 수업지도안 23
3. 3차시 수업지도안 28
4. 4차시 수업지도안 32
Ⅴ. 결론 34
참고문헌 36
부록 39
Abstract 44
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
박제연. (2017). STEAM교육을 적용한 음악교과 수업방안 연구
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Education > Music Education
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