제주대학교 Repository

자유학기제를 위한 오카리나 학습지도 방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Ocarina teaching methods for the free semester program
Abstract
교육부는 과도한 입시 경쟁으로 인하여 행복지수가 낮은 청소년들의 행복교육 실현을 위해 '자유학기제'를 도입하였다. 자유학기제는 중학교 한 학기동안 학생들의 '꿈과 끼'를 키울 수 있는 기간으로 기본교과(공통과정)와 자율과정으로 나뉘며 자율과정은 적성과 소질의 탐색을 위해 진로탐색 활동, 주제선택 활동, 예술. 체육 활동, 동아리 활동으로 구성된다. 그 중 예술. 체육활동은 '1학생 1문화. 예술, 1학생 체육활동'을 참여하도록 하고 있으며, 예술활동의 음악수업은 1인 1악기를 필수적으로 배우도록 하고 있다. 본 연구에서는 자유학기제의 예술활동에 있어 1인 1악기 활동으로 오카리나를 활용한 학습지도안을 설계하였다. 이를 위해 오카리나를 수업하고 있는 각 지역의 중학교 중 14개교의 지도 계획서를 살펴보고, 그 결과를 바탕으로 2차시로 구성된 9개의 학습지도안을 2009개정 음악교과서에 있는 제재곡으로 선정하였다. 따라서 이에 본 연구는 오카리나의 효과적인 연습방법을 제시함으로써 연주 능력의 향상과 앙상블 연주를 병행하게 하여 협동심과 사회성을 기를 수 있도록 하는 데에 목적을 두었다. 본 연구에서 제시한 오카리나 학습지도안이 자유학기제의 1인 1악기활동에 도움이 되길 바라며, 교육용 악기로 오카리나가 더 많은 활용이 되기를 기대한다.
To provide adolescents, who are unhappy owing to tough competition for entrance examinations, with happiness education, the Ministry of Education adopted 'free semester system.' The free semester system is one semester in middle school period when students can cultivate 'dream' and 'talent'. The semester consists of basic curriculum(common curriculum) and autonomous curriculum, and the latter is composed of various activities: career exploration activities where one can search for one's aptitude and talent; subject selection activities; art and physical exercise activities; club activities. Among them, art and physical exercise activities lead students to participate in 'one student-one culture, art activities' and 'one student-one sport activities.' Music class for art activities requires students to learn one instrument. This study designed a teaching method on ocarina, as an instrument of one student-one instrument activities. To achieve the research purposes, this study compared teaching programs of ocarina in the 14 middle schools which teach the instrument. Based on the examination, this study chose 9 teaching methods lasting two hours as the piece in the music textbook revised in 2009. Accordingly, by offering an effective method of practicing ocarina, which is designed to grow both playing capacity and ensemble performance, this study aims to cultivate cooperative spirit and sociability among middle school students. It is expected that the teaching method for ocarina suggested in this research will be helpful to one student-one musical instrument activities, and that ocarina is more widely used as educational instrument.
Author(s)
강미정
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008130
Alternative Author(s)
Kang, Mi-Jung
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
심희정
Table Of Contents
국문초록 ⅰ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 자유학기제의 이해 4
1) 자유학기제의 개념 4
2) 자유학기제의 목적 4
3) 자유학기제의 활동 편성. 운영 5
4) 자유학기의 예술. 체육활동 5
2. 자유학기제 예술활동의 오카리나 6
1) 예술활동의 1인 1악기 6
2) 예술활동의 기악교육 6
3) 예술활동의 오카리나 7
3. 오카리나 악기의 이해 8
1) 오카리나의 역사적 배경 8
2) 오카리나 악기 종류 8
3) 오카리나 구조와 명칭 11
4) 오카리나 악기 음역과 특징 12
5) 오카리나 연주기법 14
Ⅲ. 자유학기제를 활용한 오카리나 악기교육 사례 연구 22
1. 자유 학기제를 위한 오카리나 악기교육 학교 사례 22
Ⅳ. 자유학기제를 위한 오카리나 학습지도안 설계 28
1. 오카리나 학습지도안 설계 28
1) 2009개정 중학교 음악교과의 오카리나 제재곡 28
2) 오카리나 학습지도안 제재곡 30
3)오카리나 학습지도안 설계 내용 31
2. 오카리나 학습지도안 33
1) 1차시-2차시 학습지도안 33
2) 3차시-4차시 학습지도안 35
3) 5차시-6차시 학습지도안 38
4) 7차시-8차시 학습지도안 42
5) 9차시-10차시 학습지도안 45
6) 11차시-12차시 학습지도안 48
7) 13차시-14차시 학습지도안 51
8) 15차시 학습지도안 52
9) 16차시-17차시 학습지도안 55
Ⅴ. 결론 및 제언 56
참고문헌 58
ABSTRACT 61
부록 63
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강미정. (2017). 자유학기제를 위한 오카리나 학습지도 방안 연구
Appears in Collections:
Education > Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.