제주대학교 Repository

중국 전자상거래 시장의 발전에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A study on the development of the e-commerce market in China
Abstract
At present, China's e-commerce development is entering a new stage of intensive innovation and rapid expansion, and increasingly become an important engine to stimulate China's consumption demand, promote the upgrading of traditional industries and develop modern service industry. This study investigates e-commerce companies and analyzes the current situation of Korean and Chinese e-commerce markets. This report also analyzes the problems of China's e-commerce by comparing the Korean and Chinese e-commerce. It can be seen that although China's e-commerce has made some progress in the development, but in consumer awareness, infrastructure, laws and regulations, logistics system, there are still many problems. With South Korea's development experience, to explore the solution to the above problems. Only with a strategic and forward-looking vision, to adapt to the trend of global economic integration, and strive to develop suitable for China's national conditions of e-commerce, can be invincible.
Author(s)
장금영
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008134
Alternative Author(s)
Jiang, Jin Ling
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
경영대학원 무역학과
Advisor
허윤석
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
1. 연구배경 및 목적 1
2. 연구 방법 2
3. 선행연구 검토 3
제 2 장 전자상거래의 이론적 배경 10
1. 전자상거래의 개념 10
2. 전자상거래의 유형 12
3. 전자상거래의 특징 15
제 3 장 한중 전자상거래 시장의 일반적 현황 20
제1절 한국 전자상거래 시장 20
1. 한국 전자상거래의 발전단계 20
2. 한국 전자상거래의 현황 23
3. 한국 전자상거래의 관련 정책 28
제2절 중국 전자상거래 시장 30
1. 중국 전자상거래의 발전단계 30
2. 중국 전자상거래의 현황 34
3. 중국 전자상거래의 관련 정책 39
제 4 장 한중 대표적인 전자상거래 사례분석 42
제1절 한국 G-market 42
1. 기업개요 42
2. 한국 G-market의 대 중국 발전 전략 45
3. 한국 G-market의 SWOT분석 48
4. G-market의 시사점 53
제2절 중국 징동닷컴(JD.COM) 55
1. 기업개요 55
2. 중국 JD의 발전 전략 59
3. 중국 JD의 SWOT분석 62
4. JD의 시사점 68
제3절 한중 전자상거래의 비교 분석 70
1. 소비자 인지도 70
2. 정보 인프라 70
3. 정부 법률 71
4. 물류 시스템 71
제4절 중국 전자상거래의 문제점 73
1. 소비자의 관념과 인식 문제 73
2. 인프라 문제 74
3. 법규 및 제도의 미비 75
4. 물류 문제 76
제 5 장 중국 전자상거래에 대한 발전 방안 78
1. 전자상거래 관념과 인식의 전화 78
2. 인프라 투자 확대 78
3. 관련 법규 및 제도의 정비 79
4. 전자상거래 물류 시스템의 개선 80
제 6 장 결 론 82
참고문헌 84
ABSTRACT 87
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
장금영. (2017). 중국 전자상거래 시장의 발전에 관한 연구
Appears in Collections:
Graduate School of Business Administration > International Trade
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.