제주대학교 Repository

중·고등학교 음악교사를 위한 피아노 코드 반주법 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Piano Chord Accompaniment for Middle and High School Music Teacher
Abstract
청소년에서 성인이 되기 위한 과도기를 보내고 있는 중·고등학생들의 정서는 감수성이 풍부하고 섬세하기 때문에 이 시기의 교육은 인간의 성장기에 있어 매우 중요하다. 그래서 이 때 예술적 활동을 통해 얻게 되는 청소년들의 정서적 풍요는 무궁무진하다. 그러나 어린이도 성인도 아닌 가장 애매한 단계에 서 있는 청소년들은 성인이 아니란 이유로 사회에서는 많은 제약을 받으면서도 현실에서는 대학 입시라는 막중한 책임감과 부담감에 쫓기며 살아가기 때문에 높은 스트레스와 불안감 속에서 생활하고 있고 아름다운 정서를 만들기 위한 예술적 활동은 그들에겐 사치에 불과한 것처럼 여겨지고 있다. 그로 인해 대한민국 공교육에서는 예체능 교육의 중요성을 인지하고 있음에도 대학 입시를 위한 주요 교과의 강세로 인하여 예체능 교육이 설 자리를 점점 잃어가고 있는 추세이다. 그러나 곧 성인이 되어 온전히 세상을 살아나가는데 꼭 필요한 청소년들의 정서적 성장의 도모를 위하여 예체능 교육은 반드시 필요하다. 그러므로 중·고등학교 음악교사들은 음악수업의 중요성을 항상 인식하고 수업 수준의 향상을 위한 끊임없는 성찰과 그에 따른 노력을 지속해야한다. 그래서 본 논문은 중·고등학교 음악교사들의 역량 강화를 위하여 음악수업에서 가장 큰 비율을 차지하고 있는 가창수업을 잘 이끌어 나가기 위한 피아노 코드 반주법에 대해 연구하였다. 코드를 능숙하게 다룰 줄 알게 되면, 단순하고 일관적인 반주에서 벗어나 음악성 있는 반주를 할 수 있게 되고, 이를 통해 가창 수업에 참여하는 학생들의 감성을 더 잘 이끌어내어 수업에 대한 흥미를 일구어 낼 수 있으므로 이러한 피아노 코드 반주법은 음악 수업에 좋은 영향을 미치리라 예상된다. 그러므로 본 연구의 필요성이 더욱 부각된다 하겠다. 본 논문에서는 코드의 가장 기초인 3화음(Triad)을 시작으로 세븐스 코드(7th Chord)와 텐션(Tension)을 제시하였으며 필인(Fill-in)과 기본적인 리듬(Rhythm)에 대해 정리하였다. 그리고 코드 반주의 다양한 편곡을 위해 대리코드(Substitute Chord)와 경과적 디미니쉬드 코드(Passing Diminished Chord), 이차적인 도미넌트 코드(Secondary Dominant Chord) 그리고 투-파이브(IIm7-V7) 등을 이용한 리하모니제이션(Re-harmonization)에 대한 이론적 배경을 제시하였다. 그래서 이러한 이론적 배경을 토대로 중·고등학교 음악교과서의 다양한 장르의 제재곡을 각각 10곡씩 총 20곡을 선정하여 원본 악보를 새롭고 창의적인 반주로 편곡해 보았다. 본 연구를 통하여 중·고등학교 음악교사들이 학생들의 음악적 수준에 맞는 수업을 진행하여 음악 수업의 가치를 확실하게 인식하고 교사의 전문성을 향상시켜 수업을 이끌어 갈 수 있게 되길 바란다. 음악교사는 학생들의 아름다운 정서 함양을 위한 진정한 음악 교육의 의미를 잊지 말고 항상 스스로 노력해야 할 것이다.
Since the emotions of middle and high school students, who are in the transition period between adolescents and adulthood, are sensitive and delicate, education in this period is very important for one's growth. In particular, artistic activities can help students to develop their self-confidence, understand their feelings and also improve their self awareness. However, since most middle and high school students in South Korea have many restrictions due to their age and suffer a great deal of stress from the competitive college preparation environment, artistic activities is regarded as some kind of luxury. Therefore, art, music and physical education in Korea is being reduced because of the strength of main subject for college entrance examination. However, for the psychological development of middle and high school students, art, music and physical education is indispensable. Moreover, music teachers have to recognize the importance of music classes and continue their efforts to improve the level of instruction on their own. In this thesis, we study on the piano chord accompaniment method so that middle and high school music teachers could better teach the singing classes. Being able to handle the chords proficiently makes it possible to move away from a simple and consistent accompaniment to a musical accompaniment, which allows students to become more interested in the class by working as an emotional trigger. Thus, this piano chord accompaniment method will have a good effect on music classes and hence, we emphasis this study is necessary. Starting with the most basic chord-triads, we have presented the 7th chord and the tension note in this thesis. We also summarized the Fill-in and basic rhythm. Moreover, we gave a theoretical background of the re-harmonization for various arrangements of chord accompaniment by using the substitute chord, the passing diminished chord, the secondary dominant chord and the IIm7-V7. Based on these theoretical backgrounds, we selected 10 songs in various genres from middle and high school music textbooks respectively, and arranged these songs with new and creative accompaniment by re-harmonizing original scores. Through this study, we hope that middle and high school music teachers can improve their specialities and lead their music class better. Music teachers should always keep in mind the importance of the music education and make efforts for self-development.
Author(s)
김지향
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008137
Alternative Author(s)
Kim, Ji-Hyang
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
박순방
Table Of Contents
I . 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 3
3. 연구의 제한점 3
II . 이론적 배경 5
1. 코드(Chord) 5
가. 코드의 이해 5
나. 코드의 종류 6
2. 텐션(Tension) 10
가. 텐션의 이해 10
나. 텐션의 종류 11
다. 텐션 코드 표기법 12
3. 코드 보이싱(Chord Voicing) 13
가. 코드의 자리바꿈(Inversion) 13
나. 클로즈 보이싱(Close Voicing) 16
다. 오픈 보이싱(Open Voicing) 16
4. 필인(Fill-in) 17
5. 리듬(Rhythm) 18
가. 4 beat 19
나. 8 beat 19
다. 16 beat 19
6. 리하모니제이션(Re-harmonization) 20
가. 음계상의 코드의 기능 20
나. 대리코드(Substitute Chord) 22
다. 경과적 디미니쉬드 코드(Passing Diminished Chord) 25
라. 이차적인 도미넌트 코드(Secondary Dominant Chord) 26
마. 투 파이브(IIm7-V7) 27
III . 중·고등학교 음악교과서 제재곡에 코드 반주법 적용 30
1. 미뉴에트 31
2. 작은 세상 35
3. 스승의 은혜 38
4. 땅 위의 기쁨 41
5. 아리랑 44
6. 홀로 아리랑 47
7. 즐거운 나의 집 50
8. 샹젤리제 53
9. 너영나영 56
10. 10월의 어느 멋진 날에 59
11. 남촌 62
12. 넬라 판타지아(Nella Fantasia) 71
13. 울게 하소서(Lascia Ch'io Pianga) 82
14. 이제는 못 날으리(Non piu Andrai) 85
15. I Have a Dream 88
16. Yesterday 91
17. 마법의 성 94
18. 새야 새야 99
19. 소나무 102
20. Amazing Grace 104
IV. 결론 및 제언 106
참고 문헌 108
부록 109
Abstract 148
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김지향. (2017). 중·고등학교 음악교사를 위한 피아노 코드 반주법 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Music Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.