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호텔 室內空間色彩이미지에 대한 利用者의 感情및 行動에 관한 硏究

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Alternative Title
A Study on Users' Emotion and Behavior of Color Image in Indoor Space of Hotel
Abstract
현대의 호텔은 영리적인 목적으로 일반 대중에게 숙식을 제공하는 기능 이외에 여가 및 문화시설, 커뮤니티시설로 호텔의 역할을 공공의 성격으로 확장하고 있으며, 양적 성장과 함께 공간 규모 및 서비스 등의 질적 향상을 위하여 지속적인 발전이 시도되고 있다. 호텔은 여행의 피로를 풀고 여가생활을 즐기는 수단이면서 관광산업의 핵심적인 건물로, 이용객의 다양한 요구를 충족하기 위한 종합적인 생활·문화 공간이며, 각 공간은 호텔의 개성을 표현하고 있다. 호텔에 대한 사회․문화적 환경의 변화와 용도 및 기능에 대한 이용객의 요구 또한 다양해지고 있다. 시설규모가 대형화되고 공간의 기능이 복합화가 진행되면서 호텔 건축 계획현황이 정확히 파악되어야 하고, 이에 따라 체계적인 평가분석이 요구되고 있다.
과거에는 여행사를 통하여 숙박시설을 선택하는 단체 관광의 경우가 주를 이루었지만, 개별여행이 점점 증가하면서 호텔 선정의 방식이 달라지고 있다. 개별 여행객 수의 증가와 개인 취향에 따른 숙박시설의 선택으로 인하여 온라인 예약이 증가하게 되면서 온라인을 통하여 접하는 호텔의 공간이미지는 숙박시설의 선택에 중요한 요인으로 작용한다.
한편, 실내공간에서 노출되는 시지각 정보 중에서 가장 높은 비율을 보이는 색채는 최초의 자극강도로 공간의 시각적 인상을 결정하고 실내분위기를 결정하는 요인 중 하나로 작용하고 있다. S-O-R 개념에 의하면 이와 같은 실내공간의 색채 자극은 이용자의 감정에 영향을 미치며 나아가 행동에 변화를 주고 있는 것을 알 수 있다.
따라서, 이 연구에서는 호텔 실내공간의 이미지에 대한 색채이미지 유형과 색채분포가 파악되었다. 색채이미지의 유형 분석을 통하여 색채이미지 팔레트가 추출되었으며, 빈도가 높게 나타난 색채이미지(고상한․내추럴한․모던한․은은한․점잖은)에 대한 감정과 행동 반응을 파악하기 위하여 PAD 감정과 행동 평가에 대한 실험이 시행되어 감정 및 행동의 특성과 관계가 분석되었다. 이를 통하여 호텔 실내공간의 색채이미지 팔레트를 제시하여 호텔을 비롯한 숙박시설에 대한 실내공간의 색채이미지 자료를 제공하고, 호텔실내공간의 색채자극에 대한 감정과 행동의 관계를 파악하여 이용자를 고려한 호텔 실내공간의 색채계획자료를 제공하는 것이 목적이었다.
1장 서론
호텔, 색채와 색채이미지, S-O-R 개념에 근거한 환경행동이론의 배경과 필요성이 서술되었고, 구체적인 연구목적과 연구범위가 설정되었다. 또한 연구흐름도(Flow Chart)가 제시되어 논문의 전체적인 구성이 파악될 수 있으며, 각 장의 주요 내용이 서술되었다.
2장 이론적 배경 및 선행연구
5성급호텔과 실내공간, 실내공간의 색채와 색채이미지, S-O-R 개념에 근거한 환경행동이론에 관한 이론적 배경과 관련 선행연구가 검토되었다. 이를 통하여 연구의 이론적 근거가 마련되었으며, 개념의 타당성이 검증되었다. 또한, 연구내용에 따른 선행연구 분석을 통하여 연구의 필요성, 범위, 연구방향이 구체적으로 서술되었다.
3장 연구방법
사례연구와 실험연구로 진행된 연구방법이 구체적으로 서술되었다. 사례연구는 호텔 실내공간의 색채이미지가 분석되었으며, 색채이미지의 유형분석기준과 색채이미지의 색채분포 분석방법 및 분석 결과의 도출방법을 제시하였다. 실험연구는 사례연구에서 도출된 연구결과를 종합하여 제작된 CG 색채이미지를 기준으로 이용자를 대상으로 감정 및 행동 평가실험이 시행되었으며, 구체적인 실험방법이 제시되고, 평가도구의 타당성이 분석되었으며, SPSS ver. 18.0 프로그램을 이용한 평가자료의 분석방법이 제시되었다.
4장 호텔 실내공간의 색채이미지특성
국내 5성급호텔을 대상으로 일반적 특성과 색채이미지 특성이 도출되었다. 국내 5성급호텔의 웹사이트에서 수집된 로비․식음료․객실공간의 이미지에 대하여 I.R.I 색채이미지스케일의 이미지 유형에 따른 색채분포를 파악하여 색채이미지 특성이 분석되었으며, 실내공간에 따른 차이와 주조색․보조색․강조색의 색채계획에 따른 차이가 통계적으로 검증되었다. 이와 같이 실내공간 색채이미지의 분석자료를 기준으로 실내공간에 따른 색채팔레트가 제시되었다.
5장 호텔 실내공간 색채이미지의 감정과 행동 특성
호텔 실내공간의 색채이미지에 대한 CG로 제작된 색채이미지에 따른 감정과 행동 반응에 대한 실험연구가 분석되었다. 감정평가는 PAD 평가도구가 사용되었고, 평가항목 특성, 실내공간에 따른 감정 특성, 감정요인의 상관관계가 파악되었다. 행동평가는 선행연구를 통하여 추출된 행동 평가도구가 사용되었고, 평가항목특성, 실내공간에 따른 행동특성, 행동요인에 따른 상관관계가 파악되었다. 또한, 실내공간의 감정이 행동에 미치는 영향이 분석되었고, 이용자의 성별과 연령에 대한 조절효과가 파악되어 감정과 행동의 관계가 규명되었으며, 연구결과를 종합하여 이용자의 감정 및 행동을 고려한 호텔 실내공간 색채이미지의 색채계획이 제시되었다.
6장 결론 및 향후과제
사례 및 실험연구의 결과를 종합하여 국내 5성급호텔 실내공간의 색채이미지 유형과 색채이미지의 색채분포, 실내공간의 색채이미지에 따른 이용자의 감정과 행동의 특징을 분석한 종합적인 결론과 향후 연구가 종합적으로 제시되었다.
이상의 연구결과는 향후 숙박시설 실내공간의 실내디자인 계획에 있어서 이용객들의 감정과 행동을 고려한 색채계획자료로 활용될 것으로 판단된다. 또한, 실내공간의 색채자극에 대한 감정 및 행동평가도구가 관련 분야의 연구에 활용될 것으로 예측된다. 향후 연구에서는 건축물 특성에 따른 실내공간의 다양한 시지각적 환경자극에 대해 분석하고, 이에 대한 감정 및 행동의 관계에 대한 연구가 이루어질 계획이다.
The role of hotels today has expanded from offering accommodations for commercial purposes to providing the general public with leisure, cultural and community facilities. Various attempts have been made to improve the quality of services, as well as quantitative growth, including the space size. A hotel is a means to recover from the fatigue of a journey and enjoy leisurely life, and serves a key facility in the tourism industry. It is a comprehensive living and cultural space to satisfy the various needs of its users, and each space in a hotel expresses its unique characteristics. The social and cultural environment and customer needs for the purpose and function of hotels have also diversified. As hotel facilities become large and their spatial function becomes complex, there is a growing need to accurately determine the current status of the hotel construction plans and accordingly perform a systematic evaluation and analysis.
In the past, a majority of tourists used accommodations offered in group tours through tourist agencies, but the types of hotel selection are also changing in accordance with the increasing number of individual travelers. As the number of solo travelers and online bookings rise thanks to the accommodations that could be selected based on personal preferences, the spatial image s of hotels offered online function as a key factor in selecting an accommodation.
On the other hand, color is of the highest strength of stimulation in visually perceived information in indoor spaces, and it is a factor that determines the visual image of the space and the indoor atmosphere. According to the concept of S-O-R, such color stimulation in indoor spaces affects the emotions of users, and changes their behavior. Therefore, this study examined the types of color images and color distribution in a hotel's indoor space. The color image palette was extracted from the typological analysis of color images, and to determine the user's emotion and behavior based on the color images in high frequency (elegant, natural, modern, delicate, and gentle.) A PAD emotion and behavior evaluation was conducted to analyze the relation between emotion and behavioral characteristics. Based on the analyses above, the study aims to offer indoor color image data on accommodation facilities, including hotels, by providing the color image palette of a hotel's indoor space. It also aims to provide the user-oriented color plan data for a hotel's indoor space by determining the relation between color stimuli in the space and the user's emotion and behavior.
Chapter 1 Introduction
In this chapter, the background and the need for a theory of environmental behavior based on hotels, color and color image, the concept of S-O-R; the concrete research objectives and scope are described. Also discussed in this chapter is the research flowchart to determine the overall structure of the thesis, and the key points of each chapter.
Chapter 2 Theoretical Background and Literature Review
In this chapter, theoretical backgrounds and previous studies on five-star hotels and indoor spaces, color and color image in indoor space, and the theory of environmental behavior based on the concept of S-O-R are examined. Accordingly, the theoretical basis of the study is presented, and the validity of the concept is verified. In addition, an analysis of previous studies based on their content is performed to determine the need, scope and direction of this study.
Chapter 3 Methodology
In this chapter, the methodology of the study, which consists of a case study and an experimental study, is discussed in detail. For the case study, the color image of a hotel's indoor space is analyzed, and the criteria for analyzing the types of color image, the analysis method of color distribution in color image, and the method of extracting the analysis results are presented. For the experimental study, an emotional and behavioral evaluation test on users was performed based on the CG color image
produced by integrating the research results from the case study. The chapter also discusses the test method in detail, and analyzes the validity of the evaluation tool. The analysis method for the evaluated data using SPSS ver. 18.0 is also presented.
Chapter 4 Characteristics of Color Image in a Hotel's Indoor Space
In this chapter, general characteristics of five-star hotels in South Korea and the characteristics of their color image are derived. The analysis of the color image characteristics was performed by determining the color distribution based on the image types of I.R.I. color image scale in the space of the lobby, food and beverage, and rooms, which were collected from the websites of five-star hotels. The analysis statistically verified differences in indoor spaces and in the color plan in terms of the dominant, complementary, and accent colors. Based on the analyses, the color palette for indoor space is proposed.
Chapter 5 The User's Emotional and Behavioral Characteristics Related to the Color Image of a Hotel's Indoor Space
An experimental test was conducted on the user's emotional and behavioral responses to CG color images based on the color image of a hotel's indoor space. The PAD evaluation tool was used for the emotional evaluation to determine the correlation between the properties of the evaluation items, emotional characteristics based on indoor spaces, and emotional factors. The behavioral evaluation used the behavioral evaluation tool derived from previous research to determine the correlation between the properties of the evaluation items, behavioral characteristics based on indoor spaces, and behavioral factors. Furthermore, this chapter analyzes the effect of emotions derived from indoor spaces on the user's behavior, identifies the relation between emotion and behavior by determining the control effect on the user
characteristics (by gender and age), and presents a color plan for the color image of a hotel's indoor space by integrating the research results and considering emotion and behavior of users.
Chapter 6 Conclusion and Implications
This chapter integrates the results from the case study and experimental study. It also presents a color image plan based on indoor spaces by analyzing the color image type and color distribution of indoor spaces in five-star hotels in South Korea and the users' emotional and behavioral characteristics based on the color image of indoor spaces.
It is determined that these research results could be used as data for color planning that considers the users' emotion and behavior in the interior design of indoor spaces for accommodation facilities in the future. Furthermore, it is believed that the emotional and behavioral evaluation tools for color stimuli in indoor spaces could be applied to research in related fields. Follow-up research is planned to analyze various visual and environmental stimuli in indoor spaces based on the characteristics of buildings and the corresponding relation between emotion and behavior.
Author(s)
김수희
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008145
Alternative Author(s)
Kim, Su Hee
Affiliation
제주대학교 일반대학원
Department
대학원 가정관리학과
Advisor
김봉애
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1.1. 연구배경 1
1.2. 연구목적 4
1.3. 연구범위 5
1.4. 연구흐름도 6
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 8
2.1. 호텔의 개념 및 실내공간 구성 8
2.1.1. 호텔의 개념 및 실내공간 구성 8
2.1.2. 호텔건축 및 실내공간에 관한 연구동향 13
2.2. 실내공간의 색채와 색채이미지 21
2.2.1. 실내공간의 색채와 색채이미지 21
2.2.2. 실내공간의 색채와 색채이미지에 관한 연구동향 25
2.3. S-O-R 개념에 근거한 환경행동이론 35
2.3.1. S-O-R 개념에 근거한 환경행동이론 35
2.3.2. 환경행동이론에 의한 감정과 행동에 관한 이론적 고찰 36
2.3.3. 실내공간의 감정 및 행동 평가에 관한 연구동향 51
Ⅲ. 연구방법 53
3.1. 호텔 실내공간의 색채이미지 사례분석 53
3.1.1. 호텔 실내공간의 색채이미지 유형분석 55
3.1.2. 호텔 실내공간 색채이미지의 색채분포분석 60
3.2. 호텔 실내공간의 색채이미지에 따른 감정 및 행동 평가실험 62
3.2.1. 실내공간 색채이미지의 감정 및 행동 평가실험개요 62
3.2.2. 실내공간 색채이미지의 감정 및 행동 평가도구 67
3.2.3. 실내공간 색채이미지의 감정 및 행동 평가자료분석 74
Ⅳ. 호텔 실내공간의 색채이미지 특성 77
4.1. 호텔의 일반적 개요 77
4.1.1. 호텔의 일반적 현황 77
4.1.2. 호텔 건축적 특성 81
4.2. 호텔 실내공간의 색채이미지 특성 84
4.2.1. 호텔 실내공간의 색채이미지 유형분석 85
4.2.2. 호텔 실내공간 색채이미지의 색채분포 86
4.2.3. 호텔 실내공간의 색채팔레트 추출 98
4.3. 소결 106
Ⅴ. 호텔 실내공간 색채이미지에 대한 이용자의 감정 및 행동 특성 108
5.1. 호텔 실내공간에 대한 이용자의 감정 특성 108
5.1.1. 호텔 실내공간 색채이미지에 따른 이용자의 감정 특성 108
5.1.2. 실내공간에 따른 감정과 성별 및 연령의 상관관계 121
5.2. 호텔 실내공간에 따른 이용자의 행동 특성 123
5.2.1. 호텔 실내공간 색채이미지에 따른 이용자의 행동 특성 123
5.2.2. 호텔 실내공간에 따른 행동과 성별 및 연령의 상관관계 139
5.3. 호텔 실내공간에 대한 이용자 감정과 행동의 관계 140
5.3.1. 호텔 실내공간에 따른 이용자 감정과 행동의 상관관계 140
5.3.2. 호텔 실내공간의 이용자 감정이 행동에 미치는 영향 143
5.3.3. 이용자 감정과 행동의 관계에 대한 성별․연령 조절효과 150
5.4. 호텔 실내공간에 따른 색채이미지 계획 187
5.4.1. 호텔 로비공간의 색채이미지 계획 187
5.4.2. 호텔 식음료공간의 색채이미지 계획 190
5.4.3. 호텔 객실공간의 색채이미지 계획 193
5.5. 소결 196
5.5.1. 호텔 실내공간에 대한 이용자의 감정 특성 196
5.5.2. 호텔 실내공간에 대한 이용자의 행동 특성 198
5.5.3. 호텔 실내공간에 대한 이용자 감정과 행동의 관계 199
Ⅵ. 결론 및 향후 연구 202
6.1. 결론 202
6.2. 향후 연구 208
참고문헌 209
Abstract 225
부록 229
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 일반대학원
Citation
김수희. (2017). 호텔 室內空間色彩이미지에 대한 利用者의 感情및 行動에 관한 硏究
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General Graduate School > Human Ecology and Welfare
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