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중국인의 체면민감성과 가격민감성이 구매의도에 미치는 영향

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Alternative Title
The Effect of Social-Face Sensitivity and price sensitivity on Purchase Intention [: Comparing Hedonic Product and Utilitarian Product]
Abstract
Face sensitivity saving mirrors the value of a society and that of an individual. Although the tendency to save one's face is not specific to Chinese society, it is more clearly manifest in multiple aspects in life under the influence of Confucian culture compared with other cultures. Studies on face sensitivity consciousness have been conducted in many fields including social psychology and social-linguistics mainly in terms of the roots, concepts, sub-factors and social. Functions of face saving. This study is to research the effect of face sensitivity and price sensitivity on purchase intention of Chinese, and through the empirical analysis research product type of adjustment effect. Through empirical research it can help Korean companies get information on the efficient marketing of Chinese market. Questionnaire is about the survey of Chinese face sensitivity and price sensitivity for the product purchase intention, the choice of product type is practical type of cell phone and happy type of perfume. Each consumer investigate 190, total 380, among them 20 dishonest responder, the most total according to pink analysis USES 360. Research using spss18 for data analysis, the credibility of the first to use reliability analysis investigation questionnaire, and then use the exploratory factor analysis verified the validity of the questionnaire, finally according to the influence of the relationship between structural concept using multiple regression analysis and regression analysis assumes that the textual research. The conclusions are drawn from the data analysis. First, the three elements of face sensitivity, the sensitivity of others, the sensitivity of form, and the sensitivity of humiliation all have an effective effect on the purchase intention of the product Second, price sensitivity has an effective impact on the purchase intent. Third, face sensitivity and price sensitivity have a huge effect on the type of product that can be effectively affected by the purchase intention.
Author(s)
유흥
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008165
Alternative Author(s)
Xing Liu
Affiliation
제주대학교 일반대학원
Department
대학원 경영학과
Advisor
김형길
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경과 문제의 제기 1
1) 연구의 배경 1
2) 문제의 제기 4
2. 연구의 범위와 연구의 방법 6
3. 연구의 목적과 논문의 구성 6
1) 연구의 목적 6
2) 논문의 구성 6
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 체면민감성 8
1) 체면민감성의 개념 8
2) 체면민감성의 하위구성개념 10
3) 체면민감성에 대한 선행연구 12
2. 가격민감성 17
1) 가격민감성의 개념 17
2) 가격민감성의 중요성 19
3) 가격민감성에 관한 선행연구 20
3. 제품유형 22
1) 제품유형의 분류 22
2) 제품유형에 관한 선행연구 24
4. 구매의도 26
1) 구매의도의 의미 26
2) 구매의도의 선행연구 27
Ⅲ. 연구 설계 31
1. 연구모형 31
2. 연구가설 32
1) 체면민감성과 가격민감성의 관계 32
2) 체면민감성과 구매의도의 관계 33
3) 가격민감성과 제품구매의도의 관계 33
4) 제품유형의 조절효과 34
3. 측정변수의 조작적정의 36
1) 체면민감성 36
2) 가격민감성 36
3) 구매의도 36
4) 제품유형 37
4. 조사의 설계 37
1) 설문지구성 37
2) 자료수집 37
3) 분석방법 39
Ⅳ. 실증분석 40
1. 표본의 인구통계적 특성 41
2. 신뢰도도과 타당도의 분석 42
1) 신뢰도분석 43
2) 탐색적 요인분석 43
3. 상관관계 분석 44
4. 제품유형 분류를 위한 분석 44
5. 인구통계적 특성에 따른 체면민감성의 차이 45
6. 인구통계적 특성에 따른 가격민감성의 차이 47
7. 가설 검증 48
1) 체면민감성과 가격민감성 48
2) 체면민감성과 구매의도 49
3) 가격민감성과 구매의도 51
4) 제품유형에 따른 조절효과 검증 51
5) 가설검증의 요약 60
Ⅴ. 결론 62
1. 연구결과의 요약 62
2. 연구의 시사점 63
1) 이론적 시사점 63
2) 실무적 시사점 64
3. 연구의 한계점 및 향후 연구방향 65
참고문헌 66
설문지 76
Degree
Master
Publisher
제주대학교 일반대학원
Citation
유흥. (2017). 중국인의 체면민감성과 가격민감성이 구매의도에 미치는 영향
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General Graduate School > Business Administration
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