제주대학교 Repository

오름친화교육 프로그램 실천에 대한 교사와 유아의 경험

Metadata Downloads
Alternative Title
The Teachers and Children's Experience on the Practice for Oreum-friendly Education Program
Abstract
본 연구의 목적은 제주 지역화 교육으로 진행 중인 A유치원의 오름친화교육 프로그램을 연구하여 교사와 유아의 변화 양상과 경험의 의미에 대해 알아보고자 한다. 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 오름친화교육 프로그램의 교사, 유아의 양상 및 변화는 어떠한가? 둘째, 지역화 프로그램에서 교사와 유아의 경험의 의미는 무엇인가? 이러한 연구문제를 해결하기 위해 연구자는 A유치원에서 오름친화교육 프로그램을 담당하고 있는 교사 3인을 연구 참여자로 선정하여 2016년 8월부터 2017년 2월까지 7개월간 진행하였다. 연구 참여자의 심층면담과 교사협의 내용, 연구자의 반성적 저널, 유아관찰 자료를 수집하여 분석하였다. 수집된 자료는 같은 주제별로 묶은 후 내용을 분석하였으며, 분석된 자료를 프로그램 진행과정 기술과 프로그램 실천에 대한 교사와 유아의 변화과정으로 기술하였다. 이상의 연구결과를 바탕으로 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 오름친화교육 프로그램에서 활동의 주체는 교사가 아니라 유아일 때 지역에 대한 흥미와 집중도가 지속된다. 유아들은 교사가 주도하는 활동보다 자신들이 활동을 주도했을 때 오름에 대한 흥미를 보이며 궁금증을 유발하였고, 이는 곧 관심으로 이어졌다. 궁금증을 해결하기 위해서 자발적으로 오름에 대해 조사하기 활동을 하는 과정에서 유아들은 오름을 통해 보고 싶은 내용, 오름에서 하고 싶은 활동을 스스로 결정함으로써 오름에 대한 관심과 흥미도 지속되었다. 둘째, 교사는 유아들의 의견을 지원ㆍ지지해 줄 때 빛이 나는 존재이다. 유아들이 주도적으로 활동을 계획하고 진행하면서 교사는 유아들의 의견을 지지해 주는 역할을 한다. 하지만 유아들은 경험이 적기 때문에 자신들이 정한 의견에 방향을 잡지 못하거나 확장하지 못하는 상황에 부딪치곤 한다. 교사의 적절한 제안은 유아들의 생각을 확장시켜주고, 의도를 갖고 활동을 주도하는데 방향키가 되어준다. 셋째, 유아는 스스로 프로그램을 이끌어 가는 힘을 가진 존재이다. 유아들이 계획한 활동은 유아들의 협의를 통해 결정한 것으로 유아들이 할 수 있는 범위 내에서 규칙과 장소, 놀이 방법 등을 계획 및 실행하였다. 유아들은 계획→준비 및 실행→평가의 단계로 실행해 나갔다. 유아들은 주도적인 활동을 통해 자신의 능력이나 한계를 확인하였고, 자신들이 선택한 과제를 끝까지 수행하는 모습을 통해 유아들의 주도성을 발견할 수 있었다. 이러한 유아들의 주도적인 경험은 흥미와 관심을 만족시키면서 학문적 구조를 이해하는데 만족시킨다. 후속 연구를 위한 제언으로는 다음과 같다. 첫째, 오름 이외에도 제주의 다양한 자연환경과 제주인 들의 삶을 통해 지혜를 알아 볼 수 있는 의식주 문화 등으로 지역화 교육이 확대ㆍ가능하다. 둘째, 지역화 교육 프로그램을 계획ㆍ수립 시 교사와 유아의 요구 뿐 아니라 학부모의 의견을 반영하여 다각적인 시각을 갖춘 프로그램 운영이 필요하다.
The purpose of this study is to figure out the change patterns and experience of teachers and children by studying the Oreum-friendly education program of 'A' kindergarten which is on-going as a localized education in Jeju. Specific study questions to achieve foregoing objective are as follows: Firstly, what are the patterns and changes of teachers and children during the Oreum-friendly education program? Secondly, what does the experience of teachers and children in the localized program mean? To solve the questions of this study, the researcher selected two teachers who are in charge of the program for Oreum-friendly education at 'A' kindergarten as research participants and performed it for 7 months from August 2016 to February 2017. The diverse data such as in-depth interviewing of the research participants, discussion contents with teachers, the reflective journal of the researcher, and the children observation et al ., were collected and analyzed. The collected data were analyzed by grouping with same segments, and described such as the change process of teachers and children in respect of program progress explanation and program practice. The conclusions under above study result drive as follows: Firstly, the interests and the concentration to the region are continued, when the object for activity in the Oreum-friendly education program is led by children not by teachers. The children showed interests and curiosity about Oreum activities when they initiated the activity themselves not by teacher's leading and it accompanied continuous interests. As the children determined desired activities and contents that they want to know themselves in the process of exploring the Oreum to settle the curiosity, the interests on the Oreum were continued. Secondly, teachers exist to support children's opinions. Teachers play roles as a person in supporting the children's opinions when the children plan and proceed activities initiatively. However, since the children have less experience, they often fall into the situation where they can not decide directions on own opinions or not expand their thinking. Timely appropriate suggestions of teachers can be a way to expand children's thinking and be a navigation to drive activities with intentions. Thirdly, the children have a power to lead the program themselves. The children planned and carried out the rules, places, and play methods within the extend of capability of children based on planned activities that the children decided under the discussion within the group. The children followed the steps of Planning→ Preparations and Execution→ Evaluation. The children recognized own capabilities and limits through initiative activities, and we could discover children's initiative characteristics by looking the efforts of completing the assignments which is selected by children themselves. These initiative experiences of children are satisfied the interests while it is understood the academical structures. The suggestions for further study are followings;First of all, the localized education is able to extend to the culture of food, clothing and a place to live(basic elements for life) that can recognize the various natural environment of Jeju and the wisdom through life of Jeju natives besides the Oreum. Lastly, if we establish and plan the educational program, the programs with multiple aspects are required by reflecting the opinions of parents not only teachers and children's demands.
Author(s)
김현정
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008213
Alternative Author(s)
Kim, Hyun Jung
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 교육행정전공
Advisor
이인회
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 지역화 교육 및 지역정체성 4
가. 지역화 교육 4
나. 지역정체성의 개념 6
다. 지역정체성의 구성요소 7
2. 오름 10
가. 오름의 개념 10
나. 오름의 특징 10
다. 오름의 가치 11
3. 현장체험학습 14
가. 현장체험학습의 개념 및 의의 14
나. 현장체험학습의 절차 16
4. 유아의 자기주도성 19
가. 자기 주도성의 개념 19
나. 자기 주도성의 구성요소 20
다. 교사의 역할 21
Ⅲ. 연구방법 23
1. 연구 기관의 맥락 23
2. 연구참여자 26
3. 연구절차 28
4. 자료수집 29
5. 자료 분석 34
Ⅳ. 연구결과 및 해석 36
1. 오름친화교육 프로그램 실행하기 36
가. 1차 실행. 민오름 오르기 36
나. 2차 실행. 느지리 오름 오르기 40
다. 3차 실행. 산굼부리 오르기 45
라. 4차 실행. 새별 오름 오르기 49
마. 5차 실행 사라봉 오르기 55
2. 교사와 유아의 의미 찾기 62
가. 교사의 변화과정 62
나. 유아의 변화과정 72
Ⅴ. 결론 84
1. 결론 84
2. 제언 86
참고문헌 87
ABSTRACT 94
부록 1. A유치원 오름친화교육 프로그램 세부 활동계획안(2ㆍ4차시) 97
부록 2. 교사용 연구동의서 100
부록 3. 유아용 연구동의서 101
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김현정. (2017). 오름친화교육 프로그램 실천에 대한 교사와 유아의 경험
Appears in Collections:
Education > Educational Administration and Educational Consulting
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.