제주대학교 Repository

관광목적지 제주의 브랜드 개성에 대한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A study on Brand Personality of Jeju as a Tourism Destination
Abstract
Although the importance of destination personality has been acknowledged, only a few empirical research have identified its dimensions so far. This study aimed to identify whether tourists ascribed personality traits to tourism destinations by adopting Aaker's brand personality scale. This study also has applied the destination personality scale on tourism resources of Jeju Island and addressed the destination personality differences by the types of tourism resources. The finding of the study indicate that perception of destination personality is 4-dimensional : excitement, sophistication, peacefulness, uniqueness. The results also indicated that tourists articulated different destination personalities for each tourism resources and that destination personality has positive impact on tourists satisfaction.
Author(s)
김지선
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008233
Alternative Author(s)
Kim, Gee Sun
Affiliation
제주대학교 일반대학원
Department
대학원 관광경영학과
Advisor
홍성화
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 문제의 제기 1
2. 연구의 목적 4
3. 연구의 범위와 방법 4
Ⅱ. 이론적 고찰 6
1. 관광목적지 브랜드 6
1) 관광목적지 브랜딩 6
2) 브랜드 개성 9
3) 관광목적지 브랜드 개성의 중요성 19
4) 관광목적지 브랜드 개성의 측정 20
5) 브랜드 개성 척도를 적용한 선행 연구 26
2. 관광자원의 개념과 특성 27
1) 관광 자원 27
(1) 관광 자원의 개념 27
(2) 관광 자원의 분류 방식 29
(3) 관광자원의 유형과 특징 31
(4) 제주도의 관광자원 34
3. 관광객 만족도 35
1) 만족도의 개념 35
2) 만족도의 중요성 40
Ⅲ. 연구 설계 42
1. 연구 모형 42
2. 연구 가설 43
3. 변수의 조작적 정의와 설문의 구성 44
1) 관광목적지 브랜드 개성 44
2) 제주의 관광자원 44
3) 관광객 만족도 45
4. 분석 방법 45
Ⅳ. 실증분석 46
1. 표본의 특성 46
1) 표본의 인구 통계적 특성 46
2) 인구통계별 관광 행태 특성 48
3) 가장 인상 깊은 제주의 관광자원 49
2. 측정항목의 신뢰성 및 요인분석 50
1) 관광 목적지 브랜드 개성 척도에 대한 신뢰성 및 요인분석 51
2) 관광객 만족도에 대한 신뢰성 및 요인분석 53
3. 연구가설의 검증 54
1) 가설 1의 검증 54
2) 가설 2의 검증 57
3) 가설 3의 검증 58
4. 분석결과의 요약 60
Ⅴ.결론 62
1. 연구 결과의 논의 62
2. 연구의 시사점 64
3. 연구의 한계 및 제언 68
4. 향후 연구의 과제 69
참고문헌 70
설문지 73
Degree
Master
Publisher
제주대학교 일반대학원
Citation
김지선. (2017). 관광목적지 제주의 브랜드 개성에 대한 연구
Appears in Collections:
General Graduate School > Tourism Management
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.