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청소년소비자의 용돈관리행동에 관한 연구

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Alternative Title
Study on Allowance Management Behavior of Teenage Consumers
Abstract
이 연구는 제주지역 중학생을 대상으로 청소년소비자의 용돈관리행동에 영향을 미치는 요인들의 상대적 영향력과 인과적 효과를 분석하고자 한다. 이러한 연구 결과는 제주지역 청소년소비자의 용돈 사용 실태를 파악하고, 청소년소비자의 합리적인 용돈관리행동을 증진시키기 위한 소비자교육 프로그램을 개발하는데 기초자료를 제공하게 될 것이다. 제주지역 1∼3학년 중학생을 대상으로 2017년 3월 21일∼4월 3일까지 700명에게 설문지를 배부하였으며, 668부가 회수되었다. 부실 기재된 52부를 제외하고 총 616부를 최종 분석 자료로 사용하였으며, 자료 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 활용하여 빈도와 백분율, t-test, ANOVA, Sheffe의 다중범위 검증, 피어슨의 적률 상관관계분석, 다중회귀분석, 경로분석 등의 분석방법을 이용하였다. 이 연구의 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 월평균용돈은 42,000원이었고, 46.1%의 중학생들이 부모님께서 용돈금액을 결정하고 있었다. 용돈은 필요할 때마다 수시로 받는 경우가 40.4%로 많았으며, 용돈은 주로 간식비, 교양오락비에 사용하고 있었다. 부모님이 용돈 사용결과를 확인하는 경우는 59.1%였으며, 64.9%의 중학생이 저축을 하고 있었다. 용돈통장을 가지고 있는 중학생은 42.5%였고, 부모님께서 용돈통장을 만들어주신 경우(79.8%)가 대부분이었으며, 용돈통장을 가진 학생 중 22.5%가 현금카드를 가지고 있었다. 둘째, 청소년소비자의 용돈관리역량에서 용돈관리지식은 가계소득이 많을수록, 용돈관리 교육 필요성을 높게 인식할수록, 부모와의 소비자사회화 수준이 높을수록 높았으며, 용돈관리태도는 용돈 만족도와 자아존중감이 높을수록, 부모·학교와의 소비자사회화 수준이 높을수록, 용돈관리 교육 필요성을 높게 인식할수록, 친구· 대중매체와의 소비자사회화 수준이 낮을수록 높았다. 용돈관리기능은 용돈 만족도와 자아존중감이 높을수록, 부모·학교와의 소비자사회화 수준이 높을수록 높았다. 셋째, 청소년소비자의 용돈관리행동은 용돈통장을 가지고 있는 청소년소비자가, 가계소득이 많을수록, 용돈 만족도가 높을수록, 부모·대중매체·학교와의 소비자사 회화 수준이 높을수록, 용돈관리태도와 용돈관리기능이 높을수록 용돈관리행동을 잘하고 있었다. 넷째, 청소년소비자의 용돈관리행동에 가장 큰 인과적 영향을 미치는 요인은 용돈관리기능이였으며, 간접적으로는 자아존중감이 가장 큰 영향을 미치고 있었다. 또한, 성별, 용돈통장 유무, 부모·대중매체·학교와의 소비자사회화는 용돈관리행동에 직접적인 영향뿐만 아니라, 용돈관리태도와 용돈관리기능을 통하여 간접적으로도 유의한 영향을 미치고 있었으며, 가계소득, 용돈관리 교육 필요성 인식, 자아존중감은 청소년소비자의 용돈관리행동에 직접적으로는 유의한 영향을 미치지 않았으나, 소비자사회화 작용인, 용돈관리태도와 용돈관리기능을 통하여 간접적으로는 유의한 영향을 미치고 있었다. 이러한 결과를 통해, 가계소득, 용돈관리 교육 필요성 인식, 자아존중감은 청소년소비자의 용돈관리행동에 매개요인으로 작용하고 있음을 알 수 있다. 이상의 결과를 바탕으로 청소년소비자의 용돈관리행동을 증진시키기 위한 소비자 교육의 내용과 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 용돈관리역량은 청소년소비자의 용돈관리행동에 중요한 영향을 미치는 요인이므로, 청소년소비자의 용돈관리역량을 강화시키기 위한 교육 프로그램의 개발이 요구된다. 또한, 용돈관리기능과 용돈관리태도가 청소년소비자의 용돈관리 행동에 많은 영향을 미치고 있었으므로, 청소년소비자의 용돈관리행동을 증진시키기 위해서는 바람직한 용돈관리태도를 형성하고 용돈관리를 하는데 적용하고 실천할 수 있는 방안을 제시해주는 소비자교육이 효과적일 것으로 사료된다. 둘째, 청소년소비자들은 용돈관리와 관련된 부모·대중매체·학교와의 소비자사 회화 수준이 높을수록 바람직한 용돈관리행동을 보이고 있었다. 따라서 가정에서의 용돈관리교육이 좀 더 체계적으로 행해질 수 있도록 학부모를 대상으로 한 소비자교육 지원과 실시가 요구되며, 대중매체는 청소년소비자의 용돈관리에 도움이 되는 정보 제공과 용돈과 관련된 프로그램 개발이 필요할 것으로 보인다. 또한, 학교에서는 청소년소비자의 용돈관리역량 강화와 용돈관리행동을 증진시키기 위하여 학생들에게 용돈관리와 관련된 다양한 교육 기회와 경험을 제공하려는 노력이 필요할 것이다. 이렇게 부모·학교·대중매체가 연계되어 청소년소비자의 용돈관리 교육을 위한 상호 보완적인 역할을 담당한다면 그 교육 효과가 더욱 향상될 것으로 기대된다. 셋째, 용돈통장을 가지고 있는 청소년소비자가 용돈관리행동을 더 잘하고 있는 것으로 나타나, 용돈통장이 청소년소비자의 계획적인 용돈관리와 사용에 도움을 주고 있음을 알 수 있다. 따라서 가정과 학교에서는 청소년소비자들이 용돈통장을 활용하여 합리적으로 용돈을 관리할 수 있도록 지도가 필요할 것으로 보인다. 넷째, 자아존중감이 높을수록 부모와의 소비자사회화 수준, 용돈관리태도, 용돈 관리기능 수준 모두 높아져 바람직한 용돈관리행동을 보이는 것으로 나타났다. 따라서 청소년소비자의 자아존중감을 향상시켜 용돈관리역량과 용돈관리행동을 증진시킬 수 있도록, 청소년의 자아존중감 향상을 위한 프로그램 개발이 요구된다. 이 연구의 결과는 청소년소비자의 용돈관리역량에 대한 후속연구와 청소년소비자의 합리적인 용돈관리행동을 증진시키기 위한 소비자교육 프로그램을 개발하는데 기초자료를 제시했다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.
This study intends to analyze the relative influence and causal effects of the factors that affects allowance management behavior in teenage consumers by surveying middle school students in Jeju region. The study's results will provide reference material for identifying the spending patterns of teenage consumers in Jeju region and help develop a consumer education program to promote better allowance management behavior in teenage consumers. The data were collected from 616 7th to 9th grade students in middle schools across the Jeju region. For the analysis of the data, techniques such as frequency and percentage, t-test, ANOVA, multiple-range test by Sheffe, and a path analysis using the SPSS 18.0 program were utilized. The main findings of this study are as follows. First, the average monthly allowance of middle school students was 42,000 won (about 37 dollars), and parents decided the allowance amount of 46.1% of middle school students. The portion of those receiving the allowance when needed was 40.4%, and the allowance was mainly spent on snacks and entertainment expenses. The portion of parents checking on spending was 59.1%, while 64.9% of middle school students saved a portion of their allowance. The portion of middle school students holding a bank account was 42.5%. In most cases (79.8%), the parents had opened the bank account for the students and 22.5% of students with bank accounts had cash cards. Second, the higher the household income, awareness of the need for allowance management, and level of socialization with parents, the better the teenage consumers' ability in sound allowance management. Moreover, there was a better allowance management attitude present in the teenagers where the level of self-esteem and satisfaction with the allowance amount was greater, where the level of consumer socialization with parents and school was greater, where the awareness of the need for allowance management education was greater, but where the level of consumer socialization with friends and mass media was lower. The managing allowance skill was higher when the level of self-esteem and satisfaction with the allowance amount was higher and the level of consumer socialization with parents and school was higher. Third, the allowance management behavior of teenage consumers was better where teenage consumers had bank accounts, where the household income was higher than average, where the level of satisfaction with the allowance amount was high, where the level of consumer socialization with parents and school was high, and where a sound allowance management attitude and skill was present. Fourth, the factor that had the most causal effect on allowance management behavior was the skill in managing allowance, while self-esteem had the biggest indirect effect. In addition, gender, the presence of a bank account, and consumer socialization with parents, mass media and school had not only a direct impact on allowance management behavior but also had an indirect but significant impact through their effect on allowance management attitude and skill. Although household income, the awareness of the need for education of allowance management, and self-esteem did not have a direct significant impact on the allowance management behaviors of teenage consumers, these factors had an indirect significant impact on behavior through allowance management attitude and skill, which are consumer socialization factors. Such results showed that household income, awareness of the need for education of allowance management, and self-esteem are all mediating factors in the allowance management behavior of teenage consumers. Based on the results, the following measures for the education of teenage consumers to improve their money management behavior are suggested. First, since the ability to manage allowance is an important factor in the allowance management behavior of teenage consumers, educational programs to improve the teenage consumer's ability to manage allowance are needed. Moreover, since allowance management attitude and skill significantly affect allowance management behavior in teenage consumers, it is considered that consumer educational programs which help form a desirable allowance management attitude and present ways to apply and practice the allowance management would be effective. Second, teenage consumers showed more desirable behavior in their allowance management when consumer socialization with parents, mass media, and schools in relation to allowance management were greater. Therefore, it is necessary to support and implement consumer education in order for parents to ensure that a more methodical allowance management education is conducted at home. The mass media will also need to provide information that would help teenage consumers manage their allowance better and develop programs related to improving better allowance management. Moreover, schools will need to provide students with various educational opportunities and experiences related to allowance management in order to enhance the ability of students to manage their allowance and to improve their allowance management behavior. The effectiveness of this education will be greatly improved if parents, schools, and the mass media cooperate to mutually complement the education of teenage consumers on better allowance management. Third, since the study showed that teenage consumers who hold bank accounts managed their allowance better, a bank account will help with planned spending and allowance management in teenage consumers. Therefore, guidance to enable teenage consumers to use their bank accounts to manage their allowance rationally will be needed in the home and school. Fourth, the study indicated that teenage consumers showed more desirable allowance behavior when their self-esteem was high since it led to a higher level of consumer socialization with parents as well as higher allowance management attitudes and skill. Therefore, the development of programs to improve the self-esteem of teenagers is needed to enhance their allowance management behavior. The results of this study present reference material for further studies on the allowance management ability of teenage consumers and the development of educational programs for teenage consumers to develop and improve on more rational allowance management behavior.
Author(s)
오다연
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008243
Alternative Author(s)
Oh, Da-Yeon
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
대학원 교육학과
Advisor
김정숙
Table Of Contents
국문초록 ⅳ
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 청소년소비자 3
1) 청소년소비자의 개념 3
2) 청소년소비자의 특성 3
2. 용돈과 용돈관리역량 5
1) 용돈의 개념 5
2) 용돈관리역량의 개념과 구성요인 6
3. 용돈관리행동 11
1) 용돈관리행동의 개념 11
2) 용돈관리행동에 영향을 미치는 요인 12
(1) 인구사회학적 특성 12
(2) 용돈 관련 특성 14
(3) 자아존중감 14
(4) 소비자사회화 16
(5) 용돈관리역량 21
Ⅲ. 연구방법 및 절차 23
1. 연구문제 및 연구모형 23
2. 연구대상 및 자료수집 24
3. 측정도구 25
4. 분석방법 29
Ⅳ. 분석결과 및 해석 30
1. 조사대상자의 일반적 특성 30
2. 청소년소비자의 용돈 사용 실태 32
3. 청소년소비자의 소비자사회화 36
1) 일반적 특성에 따른 소비자사회화의 차이 36
2) 소비자사회화에 영향을 미치는 요인들의 상대적 영향력 40
4. 청소년소비자의 용돈관리역량 42
1) 일반적 특성에 따른 용돈관리역량의 차이 42
2) 용돈관리역량에 영향을 미치는 요인들의 상대적 영향력 46
5. 청소년소비자의 용돈관리행동 49
1) 일반적 특성과 용돈관리역량에 따른 용돈관리행동의 차이 49
2) 용돈관리행동에 영향을 미치는 요인들의 상대적 영향력 52
6. 청소년소비자의 용돈관리행동 영향 요인들의 인과적 효과 54
Ⅴ. 결론 및 제언 57
참고문헌 60
Abstract 67
부록 71
1. 독립변수들의 상관관계 72
2. 인구사회학적 특성에 따른 용돈 사용 실태의 차이 73
3. 일반적 특성에 따른 자아존중감의 차이 81
4. 소비자사회화에 따른 용돈관리역량과 용돈관리행동의 차이 82
5. 설문지 83
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
오다연. (2017). 청소년소비자의 용돈관리행동에 관한 연구
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