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기술·가정 교과 '청소년의 소비생활' 단원의 내용별 만족도에 관한 연구

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Alternative Title
Study on Satisfaction of Content of 'Consumer Life of Teenagers' Unit in Technology and Home Economics Subjects [:- Centered on 8th Grade Students -]
Abstract
이 연구의 목적은 중학교 2학년 학생들을 대상으로 중학교 기술·가정 교과 '청소년의 소비생활' 단원의 내용별 만족도와 만족도의 영향요인에 대해 분석하는 것이다. 이러한 연구결과는 기술·가정교사에게 '청소년의 소비생활' 단원의 활성화에 필요한 기초자료를 제공하게 될 것이다. 연구 목적을 위해 2017년 3월 21일부터 4월 8일까지 기술·가정 교과서의 '청소년의 소비생활' 단원을 1학년에 학습한 2학년 중학생 578명을 대상으로 '청소년의 소비생활' 단원의 교수·학습법과 교육내용 요구도, 교과내용 지식, 내용별 만족도를 측정하였다. 자료 분석은 SPSS Window 18.0 Program을 활용하였으며, 기술통계분석, t-test, ANOVA, Scheffe의 다중범위 검증이 이용되었다. 연구의 주요 분석 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 학생들은 '청소년의 소비생활' 단원을 강의식 수업, 협동학습, 토의수업의 순으로 받고 있었다. 이에 비해 학생들이 선호하는 교수·학습법은 스마트 수업, 현장견학, 강의식 수업 등의 순으로 높게 나타났다. 둘째, '청소년의 소비생활' 단원의 요구도가 높은 교육내용은 소비자권리, 소비자정보, 자금관리법, 소비자책임, 친환경 소비문화 등의 순으로 나타났다. '청소년의 소비생활' 단원 관련 교과내용 지식은 '소비자권리와 책임'에 관한 정답자가 가장 많았으며, '청소년의 소비문화'에 관한 정답자가 가장 적었다. 넷째, 남학생이 여학생보다 '청소년의 소비생활' 단원 내용을 더 선호하고, 이해하기 쉽다고 생각하며, 흥미 있어 하고, 내용에도 만족하는 것으로 나타났다. 다섯째, 소비자문제를 경험한 학생이 경험하지 않은 학생보다 '구매의사결정', '소비자문제 해결', '소비자권리와 책임', '소비자 정보'내용을 더 선호하는 것으로 나타났다. 여섯째, '기술·가정 교과 성적'은 '청소년의 소비생활' 단원 내용의 '난이도'에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, '교과내용 지식수준'이 '상'인 집단이 '하'인 집단보다 '청소년의 소비문화'내용을 이해하기 쉽다고 생각하고, '소비자권리와 책임'의 내용 만족도가 높았으며, '소비자 정보'내용의 교수·학습법 만족도에 더 만족하는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자한다. 첫째, '청소년의 소비생활' 단원에 맞는 다양한 경험의 기회를 제공하는 수업 방법이 요구되며, 이는 학생들의 '청소년의 소비생활' 단원의 만족도를 높일 수 있을 것으로 기대된다. 둘째, 교사들은 학생들의 '청소년의 소비생활' 단원의 교육내용 요구도를 인지하고 사용하는 교과서에 제시되지 않은 내용을 영 교육과정으로 포함시킴으로서 학생들의 소비자교육환경을 풍부하게 만들 수 있을 것이다. 셋째, 연구 결과를 토대로 학생 특성에 맞는 교사의 '청소년의 소비생활' 단원 지도가 필요할 것이다.
The purpose of this study is to analyze the level of satisfaction with the content of the 'Consumer Life of Teenagers' unit taught in Technology and Home Economics subjects in middle schools and the factors that affect satisfaction levels. The result of this study will provide reference material for the promotion of the 'Consumer Life of Teenage Consumers' unit to technology and home economics teachers. For the study, 578 8th grade students who had studied the 'Consumer Life of Teenagers' unit in Technology and Home Economics text books in their 7th grade were surveyed between March 21 to April 8, 2017 to measure their satisfaction with teaching and learning methods, content requirements, and knowledge of the content in the 'Consumer Life of Teenagers' unit. The data were analyzed with technical statistical analysis, t-test, ANOVA, and multi-range test by Scheffe using the SPSS Window 18.0 program. The result of this study can be summarized as follows. First, the class on the 'Consumer Life of Teenagers' was conducted with the sequence of lecture, group learning, and discussion. However, students preferred smart learning, field trips, and lectures, in that order. Second, the educational content that students place high importance on in the 'Consumer Life of Teenagers' unit were in this order: consumer rights; consumer information; money management techniques; consumer responsibility; and eco-friendly consumption culture. Third, for the testing of student knowledge of the subjects taught in the 'Consumer Life of Teenagers' unit, the greatest number of students answered correctly on the 'consumer rights and responsibility' section while the fewest number of students were able to answer correctly on the 'consumption culture of teenagers' section. Fourth, more male students than female students preferred the 'Consumer Life of Teenagers' section, thought it was easy to understand, had more interest, and were satisfied with the unit's contents. Fifth, students who had experienced consumer problems preferred the 'purchase decision making', 'consumer problem solving', 'consumer rights and responsibilities', and 'consumer information' sections more than the students who had not experienced such problems.
Sixth, the student's grade in technology and home economics subjects affected the difficulty level of 'Consumer Life of Teenagers'. Seventh, students who had a greater knowledge of other subjects thought that 'Consumer Life of Teenagers' was easier to understand, were more satisfied with the 'consumer rights and responsibilities' section, and satisfied with the teaching and learning methods of 'consumer information' than the students who had less knowledge. Based on the results of the study, we make the following suggestions. First, a learning method that provides a variety of opportunities to experience 'Consumer Life of Teenagers' is needed since it is expected to increase the students' satisfaction with the unit. Second, teachers can enhance the consumer educational environment for students by recognizing the requirements of subjects in the 'Consumer Life of Teenagers' unit, including content not presented in the textbook as the null curriculum. Third, teachers will need to provide guidance on 'Consumer Life of Teenagers' specific to the student characteristics.
Author(s)
이가인
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008245
Alternative Author(s)
Lee, ga-in
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 교육학과
Advisor
김정숙
Table Of Contents
국문초록 ⅳ
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 소비자교육과 학교소비자교육의 의의 3
1) 소비자교육의 의의 3
2) 학교소비자교육의 의의 5
2. 2009개정과 2015 기술·가정 교육과정의 가정생활 영역 7
1) 성격과 목표 7
2) 내용 체계 9
3) '소비생활' 영역의 내용 체계 및 성취기준 12
3. 수업 만족도 14
1) 수업 만족도의 의의 14
2) 수업 만족도의 영향요인 16
Ⅲ. 연구방법 및 절차 18
1. 연구문제 18
2. 측정도구 19
3. 조사대상 및 자료수집 21
4. 분석방법 22
Ⅳ. 분석결과 및 해석 23
1. 조사대상자의 인구사회학적 특성 23
2. '청소년의 소비생활' 단원의 교수·학습법 25
3. '청소년의 소비생활' 단원의 교육내용 요구도 26
4. '청소년의 소비생활' 단원의 교과내용 지식수준 28
5. '청소년의 소비생활' 단원의 내용별 만족도 30
1) '청소년의 소비생활' 단원의 내용별 만족도 30
2) '청소년의 소비생활' 단원의 내용별 만족도 차이 31
Ⅴ. 결론 및 제언 43
참고문헌 46
Abstract 52
부 록 55
1. 인구사회학적 특성, 소비단원 인식도, 교과내용 지식수준에 따른 소비행동 56
2. 소비행동 척도 빈도 및 평균 57
3. 설문지 58
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이가인. (2017). 기술·가정 교과 '청소년의 소비생활' 단원의 내용별 만족도에 관한 연구
Appears in Collections:
Graduate School of Social Education > Natural and Cultural Heritage Educatiion
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