제주대학교 Repository

중학교 사회교과서 탐구활동의 내용분석과 대안

Metadata Downloads
Alternative Title
An analysis on content and alternatives of quest activities in middle school social studies textbooks [Centered on the geography field in the 2009 revised curriculum's textbooks]
Abstract
The purpose of this study is to examine quest activities in the social studies textbook and to reorganize the parts biased towards the cognitive domain of learning for applying to real life. In a rapidly changing society, activities through which students are able to improve upon the various domains of learning are needed in order to develop the proper qualifications to be democratic citizens. For this, we can utilize reconstructed quest activities in the textbooks. Specifically, we will provide alternative quest activities where students can arrange some chapters appropriate to their abilities in school. As a result, students can cultivate all domains evenly by supplementing and reconstructing skill domain and affective domain of the presented quest activities in the existing textbooks.
Author(s)
강지영
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008274
Alternative Author(s)
Kang, Ji Young
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 지리교육
Advisor
손명철
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구배경과 연구목적 1
2. 분석 대상 및 범위 3
3. 분석틀 5
Ⅱ. 국내외 중학교 사회 교과서 탐구활동 비교 분석 6
1. 현행 한국 중학교 교과서 탐구활동 내용과 문제점 6
1) 탐구활동 제시 방법 6
2) 탐구활동 내용 분석 11
3) 탐구활동 사례 12
4) 탐구활동 분석 결과와 문제점 27
2. 영국 중학교 지리교과서 탐구활동 내용 분석 29
1) 단원 구성 29
2) 탐구활동 내용 분석 30
3) 탐구활동 사례 31
Ⅲ. 탐구활동 대안 모색 34
1. 기능적 영역의 탐구활동 재구성 34
1) '열대 우림 지역의 자연과 생활' 34
2) '인구 변화와 인구 문제' 46
2. 정의적 영역의 탐구활동 재구성 54
1) '노령화'의 원인과 대책 분석 54
2) 거주 지역의 변화 58
Ⅳ. 요약 및 결론 62
참고문헌 64
Abstract 68
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강지영. (2017). 중학교 사회교과서 탐구활동의 내용분석과 대안
Appears in Collections:
Education > Geography Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.