제주대학교 Repository

온라인리뷰의 효과적 랭킹모델 도출 및 사례분석

Metadata Downloads
Abstract
Online reviews, which would be a kind of short text documents, includes experienced story and opinions about product or services or features. The online reviews contains the evaluated results about the products or services in quantitative viewpoints as well as qualitative viewpoints. The quantitative assessment about the products would be represented as a form of star score while the qualitative assessment would be represented as a form of text sentences in online review. The text sentences in the online review includes sensitive assessments with positive or negative opinions about the products which would affect on product purchase behaviors of consumers. In this paper, we analyzed the linear regression relationship between the quantitative assessments and qualitative assessments in the online reviews. We derived implications for modeling ranking of online reviews being based on the result of linear regression relationship.
Author(s)
이창용
Issued Date
2018
Awarded Date
2018. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008367
Affiliation
제주대학교 일반대학원
Department
대학원 관광융합소프트웨어학과
Advisor
김근형
Table Of Contents
표 차례 Ⅳ
그림 차례 Ⅴ
ABSTRACT Ⅵ
제 1 장 서론 1
제 1 절 연구배경 및 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 2
제 2 절 연구의 방법 및 구성 3
1. 연구의 방법 3
2. 연구의 구성 4
제 2 장 이론적 배경 6
제 1 절 텍스트 마이닝 6
1. 텍스트 마이닝의 개념 6
2. 텍스트 마이닝의 단계별 과정 7
3. 텍스트 마이닝의 기법 10
1) 자연어처리기법 10
(1) 형태소 분석 11
제 2 절 오피니언 마이닝 12
1. 오피니언 마이닝의 개념 12
2. 오피니언 마이닝의 기법 14
1) 감성분석 14
3. 오피니언 마이닝 관련 기존 연구 고찰 15
제 3 절 온라인리뷰에 대한 선행연구 18
제 4 절 랭킹모델에 대한 선행연구 19
제 3 장 연구 설계 20
제 1 절 연구 데이터 선정 20
제 2 절 연구 모형 20
1. 긍정의견 및 부정의견 20
2. 조정의견 21
3. 리뷰길이 21
4. 평가점수 22
제 3 절 연구 가설 23
제 4 절 변수 측정 25
제 5 절 분석 절차 26
제 4 장 실증분석 및 제안 27
제 1 절 데이터 원천 27
제 2 절 데이터 수집 28
제 3 절 데이터 가공 29
1. 형용사 추출 29
2. 데이터 정량화 및 표준화 30
제 4 절 연구 가설의 검증 31
1. 데이터 가공 결과 31
2. 분석 결과 32
1) 변수 간의 상관분석 32
2) 연구 가설 H1의 단순회귀분석 33
3) 연구 가설 H2의 단순회귀분석 33
4) 연구 가설 H3의 단순회귀분석 34
5) 연구 가설 H4, H5, H6, H7의 다중회귀분석 34
제 5 절 랭킹모델링을 위한 제언 35
1. 랭킹모델의 정의 35
2. 온라인리뷰의 다차원 분석을 위한 랭킹모델의 적용 37
제 5 장 랭킹모델 기반의 분석 사례 38
제 1 절 랭킹모델 기반의 온라인리뷰 분석 방법 38
제 2 절 분석 사례 38
1. 관광지별 긍정/부정/조정 의견 점수에 의한 온라인리뷰 랭킹 38
2. 계절별 긍정의견점수에 의한 온라인리뷰 랭킹 40
3. 계절별 부정의견점수에 의한 온라인리뷰 랭킹 43
4. 계절별 조정의견점수에 의한 온라인리뷰 랭킹 46
5. 연도별 긍정의견점수에 의한 온라인리뷰 랭킹 49
6. 연도별 부정의견점수에 의한 온라인리뷰 랭킹 50
7. 연도별 조정의견점수에 의한 온라인리뷰 랭킹 51
제 6 장 결론 52
제 1 절 연구 요약 및 시사점 52
제 2 절 연구의 한계 54
참고문헌 55
Degree
Master
Publisher
제주대학교 일반대학원
Citation
이창용. (2018). 온라인리뷰의 효과적 랭킹모델 도출 및 사례분석
Appears in Collections:
General Graduate School > Tourism Convergence Software
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.