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제주지역 대중교통 활성화 방안 연구

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Alternative Title
A study on the plans for reinvigoration of ublic transportation in the Jeju region: - Focusing on the survey of the awareness of the public - transportation system reform
Abstract
본 연구는 제주형 대중교통체계 개편 시행 이후 정책의 문제점을 수정․보완해 나가는데 필요한 기초자료를 제공하고 대중교통활성화 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 도민과 공무원 대상 대중교통체계 개편 인식 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 2017년 12월 1일부터 2017년 12월 10일까지 총 10일간 이루어졌으며 210부의 설문을 배포하여 미회수 분 10부를 제외한 총 200부를 회수하여 연구에 사용하였다.
수집된 자료는 통계 프로그램인 IMB SPSS Statistics 24 for windows를 활용하여 신뢰도분석, 빈도분석, 기술통계 분석을 실시하였고 연구대상의 인구․사회적 특성 및 대중교통 이용 빈도․목적에 따라 대중교통체계 개편 인식에 차이가 있는지 알아보기 위해 T-test, ANOVA분석을 실시하였다. 주요 연구 결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 인구․사회적 특성에 따라 대중교통체계 개편 인식에 유의한 차이가 있을 것이라는 가설을 검증한 결과, 직종에 따른 인식 차이(6개 문항)가 가장 두드러지게 나타났다. 이어서 연령(5개 문항), 거주지(5개 문항), 소득 수준(1개 문항)순으로 나타났고 성별에 따른 인식 차이는 20개 문항 모두에서 발견되지 않았다.
둘째, 대중교통이용 빈도․목적에 따라 대중교통체계 개편 인식에 유의한 차이가 있을 것이라는 가설을 검증한 결과, 이용 목적에 따른 인식 차이(9개 문항)가 이용 빈도에 따른 인식 차이(3개 문항)에 비해 훨씬 두드러지게 나타났다. 이러한 인식 조사 결과와 문헌연구를 토대로 제주 지역 대중교통활성화 방안을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 버스기본요금은 현행을 유지하여 도민의 경제적 부담을 최소화해야 한다.
둘째, 대중교통 정책의 성공적 결과를 달성하고 정책 시행상의 문제점을 최소화하기 위해서 대중교통이용 주체인 도민들의 의견수렴이 반드시 이루어져야 한다.
셋째, 교통약자(어르신, 장애우 등)직접 방문을 통한 환승체계 교육, 교통복지카드 방문 발급 등 좀 더 세심한 정책적 배려가 필요하다.
넷째, 자가용과 대중교통이 상생할 수 있는 정책 연구도 지속적으로 이루어 져야 한다.
다섯째, 버스운전기사의 친절의식 변화가 필요하다.
본 연구는 대중교통 관련 선행연구와 제주도민을 대상으로 인식조사를 실시하여 실증분석을 통해 현 시점(대중교통개편 정책 시행 초기)에 부합하는 활성화 방안을 도출했다는데 의의를 갖는다.
This study aims to provide the basic data for the amendment and complementation of the policy with problems after the reform of the Jeju public transportation system, and to suggest the plans for reinvigoration of public transportation. For this purpose, a survey of the awareness of the public transportation system reform was conducted with residents and civil servants of Jeju-do. The survey was conducted for 10 days from December 1 to December 10, 2017. A total of 210 questionnaires were distributed, of which 200 were collected and used for the study.
The collected data were processed using a statistical program IBM SPSS Statistics 24 for Windows to perform analyses of reliability, frequency and descriptive statistics. In addition, the T-test and ANOVA were performed to determine whether there was a difference in the awareness of the reform of the public transportation system depending on the research subjects' sociodemographic characteristics, and their frequency and purpose of using public transportation. The main research findings are as follows.
First, the test of a hypothesis that the awareness of the public transportation system reform was significantly different depending on sociodemographic characteristics indicated that the difference according to the type of occupation (6 items) was the most notable. It was followed by the age (5 items), residence (5 items) and the income level (1 item), and the difference in the awareness according to gender was not observed in any of 20 items.
Second, the test of a hypothesis that the awareness of the public transportation system reform was significantly different depending on the frequency and purpose of using public transportation showed that the difference in the awareness according to the purpose of use (9 items) was much more notable than that according to the frequency of use (3 items).
Based on these survey results and literature review, the plans for reinvigoration of public transportation in the Jeju region are suggested as follows.
First, the current base charge for bus should be unchanged to minimize the economic burden of the residents of Jeju-do.
Second, in order to achieve successful outcomes of the public transportation policy and minimize the problems arising in its implementation, the collection of opinions from the residents of Jeju-do who are main users of public transportation must be preceded.
Third, more careful consideration in policy is needed such as transfer system education and issue of the Jeju welfare transportation card for vulnerable transportation users (the elderly and the disabled, etc) via direct visit.
Fourth, studies on the policy that allows the coexistence of private and public transportations should be conducted continuously.
Fifth, the bus drivers' consciousness of kindness needs to be changed.
This study has a significance in that it conducted the literature review and empirical analysis via the awareness survey for the residents of Jeju-do, and thereby derived the plans for reinvigoration of public transportation that met the current conditions (the initial phase of implementation of the policy of public transportation reform).
Author(s)
강규철
Issued Date
2018
Awarded Date
2018. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008451
Alternative Author(s)
Kang, Gyu Cheol
Affiliation
제주대학교 행정대학원
Department
행정대학원 행정학과 일반행정전공
Advisor
양덕순
Table Of Contents
제 1 장 서론 1
제 1 절 연구 배경 및 목적 1
제 2 절 연구 방법 및 과정 2
제 2 장 이론 고찰 및 현황 분석 4
제 1 절 대중교통 4
1. 대중교통의 정의 4
2. 대중교통의 유형 6
3. 대중교통의 중요성 9
제 2 절 제주 지역 대중교통 현황 10
1. 제주 대중교통 현황 10
2. 제주 대중교통체계 개편 주요 내용 11
3. 제주 대중교통체계 개편 후속 조치 17
제 3 절 선행 연구 고찰 19
제 3 장 연구 모형 및 가설 설정 22
제 1 절 연구 모형 및 가설 설정 22
1. 연구 모형 22
2. 가설 설정 23
3. 설문지 구성 25
제 2 절 연구 방법 26
1. 조사 대상 26
2. 자료 수집 26
3. 분석 방법 27
제 4 장 실증 분석 및 정책적 제언 28
제 1 절 실증 분석 결과 28
1. 조사 대상자의 인구․사회적 특성 28
2. 대중교통체계 개편 정책 만족도 29
3. 대중교통체계 개편 이용 만족도 43
제 2 절 가설 검증 57
1. 인구․사회적 특성에 따른 대중교통체계 개편 인식 가설 검증 57
2. 대중교통이용 빈도․목적에 따른 대중교통체계 개편 인식 가설 검증 59
제 3 절 대중교통활성화 방안 60
제 5 장 결론 63
제 1 절 연구결과 요약 63
제 2 절 연구의 한계점과 향후 방안 64
66
70
부록(설문지) 73
Degree
Master
Publisher
제주대학교 행정대학원
Citation
강규철. (2018). 제주지역 대중교통 활성화 방안 연구
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Public Administration > Public Administration
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