제주대학교 Repository

어린이집 교사의 CCTV에 대한 인식이 조직몰입과 심리적 소진에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Influence of Organizational Commitment and Psychological Burnout to the cognition of CCTV on childcare teachers
Abstract
어린이집에 CCTV를 의무적으로 설치하는 영유아보육법이 제정된 후 전국 대부분의 어린이집에 의무 설치되었다. 설치취지를 이해한 후 CCTV 설치의 필요성, 효과성, 미설치 된 기관에 대한 선호도, 설치 후의 느낌, 사생활과 인권 침해 정도의 인식을 살펴보면서 어린이집 교사의 CCTV에 대한 인식이 조직몰입과 심리적 소진에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 이는 현장에서 교사들이 느끼는 부작용을 줄이고 긍정적인 요소를 생각하는 기회가 되면서 CCTV에 대한 인식과 조직몰입, 심리적 소진의 관계를 규명하고 궁극적으로 영아들의 안전을 증진시키며 보육의 질을 향상시키는데 연구의 목적이 있다.
본 조사에서는 제주특별자치도 제주시 소재 국공립, 법인‧단체, 공공형민간, 민간, 직장 어린이집에 근무하고 있는 교사를 대상으로 360부를 배포‧회수 하였으며 불성실한 설문지 50부를 제외한 310부를 최종분석하였다.
수집된 자료는 SPSS 18.0 통계 프로그램을 활용하여 전산처리 하였으며, 연구에 사용된 분석방법은 빈도분석, 신뢰도분석, 카이제곱(X2)검증, t-test, ANOVA, 중다회귀분석을 실시하였다.
본 연구를 통해 도출된 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 인구사회학적 특성에 따라 CCTV에 대한 인식에 차이가 있는 것으로 나타났다. CCTV 설치 필요성에서는 결혼유무, CCTV 설치의 주된 목적에서는 자격증, CCTV 미설치 어린이집의 근무 선호도에 대해서는 연령대와 근무년수, CCTV 관리주체에서는 근무년수와 자격증에서 인식 차이를 나타냈고, CCTV 설치 이후의 느낌에서는 담당학급서, CCTV 설치 전‧후 느끼는 변화에서는 연령대와 담당학급, CCTV 활용의 부정적인 효과에 대해서는 최종학력에서 인식의 차이가 나타났다.
둘째, 인구사회학적 특성에 따라 조직몰입의 하위변인인 정서몰입, 규범몰입, 지속몰입과 심리적 소진의 하위변인이 정서적 고갈과 비인간화, 개인적 성취감 결여는 집단 간에 차이가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 어린이집 교사의 CCTV에 대한 인식이 조직몰입의 정서몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교사들이 연령이 높을수록 정서몰입이 높아지고, CCTV를 긍정적으로 인식할수록 조직몰입에 긍정적인 변화를 가져온다고 볼 수 있다.
넷째, 어린이집 교사의 CCTV에 대한 인식이 심리적 소진에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 어린이집 교사들이 CCTV를 긍정적으로 인식할수록 정서적 고갈이 낮아지고, 교사들의 연령이 높을수록, CCTV를 긍정적으로 인식할수록 비인간화가 낮아진다고 볼 수 있다. CCTV를 긍정적으로 인식 할수록 개인적 성취감 결여가 낮아진다고 볼 수 있다.
분석결과에 따른 제언을 제시하면, 교사와 부모 간의 상호존중과 신뢰가 무엇보다 우선시 되어야 하며, CCTV를 악용하지 않도록 학부모들에 대한 소정의 교육이나 안내 지침 마련, 대국민 캠페인 등 정책적 방안이 필요하다고 사료된다. 또한, 어린이집 교사로서 전문적 정체성을 갖게 하고, 사기를 진작시킬 수 있는 어린이집 교사 관련 일부 법‧제도 보완 등 법적인 제고도 필요하다고 사료된다. 마지막으로 교사들의 입장에서 긍정적으로 사용되어진 CCTV 사례나 CCTV에 대한 토론과 공론화 과정, 정기적인 연수 등의 교육을 통하여 어린이집 교사의 인식 변화를 이끌어 내는 제도적 방안도 필요하다고 사료된다.
After enactment of the Infant Child Care Act, which mandates the installation of CCTV in daycare centers, it is obligatory for most daycare centers nationwide. After understanding the intent of the installation, we investigate the effect of the perception of CCTV in daycare center teachers on organizational commitment and psychological exhaustion, considering the need & effect of CCTV installation, preference for No-CCTV institution, feeling after installation, and awareness of privacy and human rights violation.
This is an opportunity to reduce teachers' side effects and to think about positive factors in the field, so as to identify the relationship between CCTV awareness and organizational commitment and psychological burnout, ultimately to improve the safety of infants and improve the quality of child care.
In this study, 360 copies of questionnaire were distributed and retrieved for teachers working in national, public, corporative, private, public-private Daycare centers in Jeju, Jeju Special Self-Governing Province. Finally, 310 copies were analyzed except for 50 untrustworthy ones. The collected data were analyzed using SPSS 18.0 statistical program. The analysis methods used in the study were frequency analysis, reliability analysis, chi square (X2) verification, t-test, ANOVA and multiple regression analysis.
The results of this study are summarized as follows.
First, there was a difference in perception of CCTV according to demographic characteristics. In the necessity of CCTV installation, there was a perception difference by marriage status. And the main purpose of CCTV installation was affected by certifications, the preference of CCTV-free nursery by age & working years, the management of CCTV by working years & certifications, the feeling after CCTV installation by the class in charge, the before & after CCTV installation by age and class in charge, and the side effect of CCTV installation by final education status, etc.
Second, according to demographic characteristics, there was a difference between groups on the emotional commitment, normative commitment, persistent commitment as sub-variables of organizational commitment, and the emotional depletion, dehumanization, and lack of personal accomplishment that are the sub-variables of psychological exhaustion.
Third, the perception of CCTV in nursery school teachers affects emotional commitment of organizational commitment. The higher the age of teachers, the higher the emotional commitment and the positive perception of CCTV.
Fourth, the perception of CCTV in daycare teachers affected psychological exhaustion. The more positive the perception of CCTV, the lower the emotional exhaustion. The higher the age of teachers, the more positive the perception of CCTV, the lower the dehumanization. The more positive the perception of CCTV, the lower the lack of personal accomplishment.
The results of the analysis suggest that mutual respect and trust between the teacher and the parents should be the first priority and policy measures should be taken such as providing parents with CCTV education or guidance and campaigning for the people who can abuse CCTV. In addition, it is necessary to improve the laws and systems related to nursery school teachers who can have a professional identity as a nursery school teacher and promote morale.
Finally, it seems that there is also a need for a systematic way to nurture changes in the awareness of daycare teachers through positive CCTV cases, discussions on CCTV, public relations process, and regular training.
Author(s)
진연아
Issued Date
2018
Awarded Date
2018. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008457
Alternative Author(s)
Jin, Yeon A
Affiliation
제주대학교 행정대학원
Department
행정대학원 행정학과 사회복지전공
Advisor
남진열
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 4
3. 용어의 정의 5
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 폐쇄회로 텔레비전(CCTV) 7
1) CCTV의 개념과 기능 7
2) 어린이집 CCTV 설치의무화 10
2. 조직몰입 12
1) 조직몰입의 개념 12
2) 보육교사의 조직몰입 14
3. 심리적 소진 17
1) 심리적 소진의 개념 17
2) 보육교사의 심리적 소진 19
4. 선행연구의 고찰 21
1) CCTV에 대한 인식 21
2) 조직몰입과 심리적 소진 22
Ⅲ. 연구방법 25
1. 연구대상 및 자료수집 25
2. 연구모형 및 연구가설 25
3. 측정도구 27
4. 자료분석방법 28
Ⅳ. 연구 결과 29
1. 조사대상자의 인구사회학적 특성 29
2. CCTV 설치의무화에 대한 교사의 인식 30
3. 인구사회학적 특성에 따른 CCTV 설치의 인식 차이 38
4. 인구사회학적 특성에 따른 조직몰입과 심리적 소진의 차이 46
5. 어린이집 교사의 CCTV에 대한 인식이 조직몰입과 심리적 소진에 미치는 영향 52
Ⅴ. 결론 및 제언 56
1. 결론 56
2. 제언 58
3. 연구의 한계점 61
참고문헌 62
부록. 설문지 70
ABSTRACT
Degree
Master
Publisher
제주대학교 행정대학원
Citation
진연아. (2018). 어린이집 교사의 CCTV에 대한 인식이 조직몰입과 심리적 소진에 미치는 영향
Appears in Collections:
Public Administration > Social Welfare
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.