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공공기관 사외보의 구독 동기와 만족도가 기관 인지도 및 평가에 미치는 영향

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Author(s)
박애순
Issued Date
2018
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008476
Abstract
공공기관 사외보는 주요 정책이나 일상에 꼭 필요한 정보를 주민들에게 알리기 위한 소통의 목적으로 매우 중요한 역할을 담당하고, 기관 이미지 제고는 물론 여론을 형성하는 기능을 수행해 나가고 있다.
현재 제주특별자치도 공공기관에서 발행하는 사외보들은 폐간과 복간을 거치면서 도민들과 소통의 틈을 좁히기 위해 기관별로 콘텐츠를 기획하고 개발하여 각기 다른 특성을 가진 사외보들을 발행하고 있다. 특히 제주도는 관광산업이 주를 이루고, 거기에다가 해군기지와 제2공항건설 등 찬·반 주민들의 갈등이 고조되면서 주민들과 의 커뮤니케이션이 매우 중요시되고 있다.
본 연구의 목적은 공공기관에서 발행하는 사외보에 대한 독자의 인식과 구독동기, 만족도를 조사하고 사외보의 이용 실태에 따른 공공기관 현안에 관한 이해 및 평가에 미치는 영향을 연구해 보는데 있다. 이를 위하여 제주시청에서 발행하고 있는 사외보 『열린제주시』를 구독하고 있는 구독자를 대상으로 사외보의 인식과 구독동기 및 만족도, 현안에 대한 이해 및 평가도를 조사하였다.
인구 통계적 특성에 따른 구독동기의 차이 검증에서 성별에 따른 차이는 내용의 재미와 업무에 쌓인 긴장을 해소한다는 항목에서 차이를 보였고 연령에서는 업무에 쌓인 긴장해소 및 이슈나 현안, 업무 정보에 대한 습득, 대화에 활용 등에 관한 동기에서 차이를 보였다. 또한 직업군에서는 업무에 쌓인 긴장해소 및 대화에 활용, 일상생활의 정보 습득, 업무에 필요한 정보습득 동기에서 차이가 있었다.(p<.05)
인구통계적 특성에 따른 만족도 차이 검증에서 성별에 따른 차이는 재미있었다와 긴장감 해소, 일상생활의 정보 습득 만족도에서 차이를 보였다. 또한 직업군에서는 시간을 보내는데 도움과 일상생활과 업무에 유익한 정보습득 만족도에서 차이가 있었다.(p<.05)
구독 동기에 따른 만족도 차이에서는 시간을 보내기 위해서, 내용이 재미있어서, 긴장을 해소하기 위해서, 이슈나 현안 및 일상생활, 업무에 필요한 정보 습득, 대화에 활용, 사회적 위신을 높이기 위해서 등 모든 항목에서 차이가 있었다.(p<.05)
또한 사외보의 이용실태에 따른 공공기관의 이해도 검증에서는 사외보의 구독빈도 및 구독만족도, 정책인지도는 정책의 평가에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다.(p<.05)
연구결과 사외보를 구독하는 대부분의 이용자는 사외보 『열린제주시』를 제주시의 사업(정책) 홍보용으로 인식하고, 내용 만족도에 따라서 제주시에 대한 정책평가에서도 긍정적인 것으로 나타났다. 이는 사외보가 제주시의 현안이나 정책을 노출빈도수를 통해서 이해와 공감으로 인지도를 높여주었고 그것은 곧 긍정적인 평가로 이어지는 것을 알 수 있다.
공공기관은 기관의 행정 업무나 이슈 등을 일반 대중에게 효과적이고 정확하게 전달하는 사회적 의무를 갖는데, 이런 맥락으로 볼 때 제주시의 사외보는 이러한 홍보 기능을 충실히 수행하고 있음을 알 수 있다.
본 연구는 추후 각 공공기관에서 발행하는 사외보가 홍보 매체로서 효과적인 기능을 수행하고 있는가를 가늠할 수 있는 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
The in-house magazines of public institutions take on a very important role for effective communication of essential information that are needed for daily life or important policies to the people. It also takes on the role of not only enhancing the image of the said institution but creating general consensus as well.
The in-house magazines published by public institutions of the Jeju Special Self Governing Province currently has gone through several processes of discontinuance and revival while trying to narrow the gap of communication with the people. Each department comes up with contents that are appropriate for their own and publishes different kinds of in-house magazines pertaining to their own characteristics. Jeju Island is especially focused on the tourism industry and with the rising conflict about the issues of the building of the naval base as well as the second international airport within its premise, effective communication and a timely deliverance of correct information has never been considered more important at this stage.
The purpose of this paper is first to investigate into the reader's awareness and subscription motive followed by their satisfaction rate. Then, studying into the effects of how the usage of the in-house magazines has affected the understanding and evaluation of the issues faced by the public institutions. In order to do this, with the readers who are subscribing to the 'Open City-Jeju' which is the in-house magazine published by the Jeju City Hall as targets, their awareness of the in-house magazine, subscription motive, satisfaction rate, understanding of the current issues and evaluation were duly investigated.
Some variations were found in gender during the verification process of subscription motive followed by demographical characteristics in that they relieved their stress from work along with interest in the contents. In terms of age, there were some variations in motives such as stress relief from work as well as learning about current issues, obtaining information regarding their work, usage of contents in small talk and so on.
Depending on the type of work fields, there were also some differences found in stress relief from work, usage of contents in small talk, obtaining information regarding daily life and information pertaining to professional work. (p<.05)
During the verification process of satisfaction rate differences followed by demographical characteristics, some variations were found in terms of gender as in expressing that the contents were interesting, it relieved stress, and satisfaction rate in obtaining information about daily life. In addition, more variations were found in different professions as in aid in passing the time as well as the satisfaction rate in obtaining useful information about daily life and work. (p<.05)
In the differences in satisfaction rate followed by subscription motive, variations were all found in content interest, stress relief, current issues and daily life, obtaining information necessary for work, usage in small talk, and raising social prestige.(p<.05)
Furthermore, during the verification process of understanding rate of public institutions followed by the usage of their in-house magazines, it was found that there was a positive effect on the policy evaluation in the areas of subscription rate, satisfaction rate, and policy awareness.(p<.05)
As a result of the study, it was found that most of the users who subscribe to the in-house magazines recognized 'Open City-Jeju' as a PR means of promoting Jeju City's policies and depending on the satisfaction rate of the contents, the evaluation of the policy executed by Jeju City was also positive. This indicates that the in-house magazines have raised the awareness level through understanding and empathy by way of exposing Jeju City's current issues and policies frequently. This was seen to directly turn into positive evaluation.
Public institutions have a social responsibility to deliver administrative issues to the general public effectively and accurately. Based on this context, it is concluded within the scope of this paper that the in-house magazine of Jeju City is diligently carrying out the promotion function.
It is hoped that this research can be further used as a basic data to measure whether other in-house magazines published by other public institutions are functioning effectively as a PR media in the future.
Alternative Title
The Effects on Company Brand Awareness and its Evaluation followed by the Subscription Motive and Satisfaction Rate of Public Institutions' In-house Magazines: Focusing on "Open City-Jeju", the In-house Magazine published by Jeju City
Affiliation
제주대학교 행정대학원
Department
행정대학원 언론홍보학과
Advisor
고영철
Awarded Date
2018. 2
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 문제 제기 1
2. 연구 목적 3
Ⅱ. 이론적 배경 및 연구동향 4
1. 이용과 충족이론의 개괄 4
1) 이용과 충족이론에 대한 이해 4
2) 이용과 충족이론의 기본가정 5
3) Katz, Blumler와 Gurevitch의 모형 6
2. 사외보의 개념 및 유형 8
1) 사외보의 개념 8
2) 사보의 유형 9
3. 사보의 기능 12
1) 조직 커뮤니케이션 기능 12
2) 홍보매체로서의 기능 13
4. 사보의 역사 15
1) 국내사보의 역사 15
2) 제주특별자치도 사외보의 역사 19
5. 선행연구 고찰 25
1) 사외보의 홍보 효과에 관한 논의 26
2) 조직커뮤니케이션 통로로서의 사보에 관한 논의 27
3) 전자사보와 종이사보의 비교연구 28
Ⅲ. 연구방법 31
1. 연구의 절차 31
2. 연구문제 및 가설 31
3. 연구조사 방법 33
1) 표본의 선정 및 자료수집 34
2) 분석방법 34
Ⅳ. 연구결과 35
1. 자료의 분석 35
1) 설문지 분석 35
2) 신뢰도 분석 36
3) 인구통계별 분석 37
2.'열린제주시'인식 조사 38
1) '열린제주시'의 인식 38
2)'열린제주시'의 이용행태 39
3)'열린제주시'의 구독수준 40
3. 가설의 검증 44
Ⅴ. 결론 74
1. 요약 74
2. 제언 81
3. 한계점 82
참고문헌 83
부록 : 설문지 86
Abstract 94
Degree
Master
Publisher
제주대학교 행정대학원
Citation
박애순. (2018). 공공기관 사외보의 구독 동기와 만족도가 기관 인지도 및 평가에 미치는 영향
Type
Dissertation
Appears in Collections:
Journalism and Public Relations > ETC
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