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중국 신문의 '삼성 갤럭시 노트 7' 보도 분석

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Alternative Title
Analysis of Reporting on 'Samsung Galaxy Note 7' in Chinese Newspapers
Abstract
언론의 중요한 기능 가운데 하나는 각종 사안에 대한 여론을 형성하는 것이다. 기업 혹은 상품에 대한 여론 또한 마찬가지이다. 예를 들어, 특정 상품에 대한 여론은 사람들의 소비 관념에 직접적인 영향을 미친다. 이러한 차원에서 최근에 발생한 '삼성 갤럭시 노트 7' 폭발 사건과 관련하여 언론사들이 이를 어떻게 다루고 있는지를 살펴보는 것은 의미가 있다고 할 수 있다.
이에 본 연구에서는 , , , , , 등 중국의 대표 신문이 '삼성 갤럭시 노트 7' 관련 보도를 어떻게 프레이밍 했는지 분석했다. 분석기간은 '삼성 갤럭시 노트 7'을 출시한 2016년 8월 2일부터 관련 사건이 종료된 2016년 11월 30일까지이다. 분석대상 기사는 해당 신문사의 홈페이지에서 '三星 NOTE 7(삼성 노트 7)'을 검색하여 나온 기사들에 한정하였다. 수집된 기사는 총 109건이며, 그 가운데 관련이 없는 기사 33건을 제외한 총 분석대상 기사는 76건이었다. 분석유목은 보도건수, 기사유형, 게재면, 정보원, 프레임 등이다.
분석결과, 중앙신문과 지방신문의 삼성 갤럭시 노트 7 관련 보도건수에는 큰 차이가 확인되었다. 중앙신문의 경우, 4건, 7건, 8건, 4건으로 총 23건이 보도되었다. 반면, 지방신문의 경우에는 32건, 21건으로 총 51건이 보도되었다.
정보원에서는 삼성 정보원이 가장 많이 등장하였으며, 이어 언론, 중국민용항공국, 중화인민공화국 국가질량감독검험검역총국, 소비자협회, 항공사, 소비자, 기타, 무 정보원, 정부, 기업 등의 순으로 자주 등장했다. 모든 신문사에 삼성 정보원이 가장 빈번하게 나타났다.
프레임의 경우에는 '리콜(배상) 및 태도 프레임' 이 가장 많이 등장하였다. 이어 '안전 프레임', '폭발 사건 프레임', '폭발 원인 프레임', '삼성 이익/손해 프레임', '출시 프레임', '시장경제 프레임' 순으로 높게 나타났다. 특히 중앙신문인 와 , 그리고 지방신문인 에서 '리콜(배상) 및 태도 프레임'을 가장 많이 강조한 것으로 나타났다. 또한 '안전 프레임', '폭발 사건 프레임'도 비교적 높게 나타났으며, 나머지 프레임은 비슷한 비율로 등장했다.
결과적으로 언론사의 성향에 따라 '삼성 갤럭시 노트 7'에 대한 중국 중앙신문과 지방신문 간의 보도특성에는 큰 차이가 있는 것으로 확인되었다.
One of the most important functions of the media is to form public opinion on various matters. The same is applicable to companies or products. For instance, public opinion on a specific product has a direct influence on the notion of consumption. In this regard, it can be concluded that examining how the media deals with the explosion of 'Samsung Galaxy Note 7' carries with it great significance.
Thus, this study has analyzed how representative Chinese newspapers, such as , , , , , , etc., time framed the reports on the 'Samsung Galaxy Note 7'. The period of analysis was from August 2, 2016, when the 'Samsung Galaxy Note 7' was launched, to November 30, 2016, when the case concluded. The articles chosen for analysis were limited to those searched by the keyword '三星 NOTE 7 (Samsung Note 7)' on the websites of each newspaper. There were a total of 109 articles collected, and 76 of these were analyzed so as to exclude 33 articles that were not related to the subject. The categories of analysis included the number of reports, type of article, published page, informant, and frame.
Upon analysis, there was a significant difference in the number of reports related to Samsung Galaxy Note 7 in central government newspapers and district newspapers. With respect to central government newspapers, a total of 23 articles were published with 4 articles by , 7 articles by , 8 articles by and 4 articles by . In contrast, a total of 51 articles were published by district newspapers, with 32 articles by , and 21 articles by .
Samsung sources were the most frequently appearing informants, followed by the media, the Civil Aviation Administration of China, General Administration of Quality Supervision, Inspection and Quarantine of the People's Republic of China, Consumers' Association, airlines, consumers, other, no informants, the government, and finally companies. In all the newspaper reports, Samsung informants were the most frequently displayed.
With respect to frame, 'recall (compensation) and attitude frame' was the one that most frequently appeared. This frame was followed by the 'safety frame', 'explosion case frame', 'explosion cause frame', 'Samsung profit/loss frame', 'launch frame', and 'market economy frame'. In particular, the central government newspapers, < People's Daily> and , and the district newspaper emphasized 'recall (compensation) and attitude frame' the most. Furthermore, the 'safety frame' and 'explosion case frame' were relatively highly displayed, while the other frames appeared in similar proportions.
Conclusively, it was displayed that there is a large difference in terms of the reporting characteristics between Chinese central government newspapers and district newspapers regarding the 'Samsung Galaxy Note 7' and that it is dependent on the disposition of the newspaper.
Author(s)
이아청
Issued Date
2018
Awarded Date
2018. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008485
Alternative Author(s)
Li, Ya Qing
Affiliation
제주대학교 일반대학원
Department
대학원 언론홍보학과
Advisor
최낙진
Table Of Contents
1. 서론 1
1) 문제제기 몇 연구목적 1
2. 이론적 논의 3
1) 프레임 3
(1) 프레임의 개념 및 특성 3
(2) 프레임의 유형 7
(3) 정보원 8
2) 선행연구 고찰 9
3. 연구문제 및 연구방법 12
1) 연구문제 12
2) 연구사례 12
3) 연구대상 신문 13
4) 연구시기 15
5) 자료수집 및 검색 키워드 15
6) 분석유목 15
(1) 보도건수 16
(2) 기사유형 16
(3) 정보원 유형 및 측정방법 16
(4) 프레임 유형 및 측정방법 17
7) 신뢰도 검증 21
4. 연구결과 22
1) '삼성 갤럭시 노트 7' 관련 신문사별 보도특성 22
(1) 신문사별 보도건수 22
(2) 신문사별 기사유형 22
(3) 신문사별 게재면 유형 23
(4) 신문사별 정보원 유형 25
(5) 신문사별 프레임 유형 27
2) '삼성 갤럭시 노트 7' 관련 시기별 보도특성 31
(1) 시기별 신문사별 보도건수 31
(2) 시기별 신문사별 기사유형 32
(3) 시기별 신문사별 게재면 유형 34
(4) 시기별 신문사별 정보원 유형 37
(5) 시기별 신문사별 프레임 변화 40
5. 결론 및 논의 46
1) 연구결과 요약 46
2) 연구의 의미 47
3) 연구의 한계 및 제언 48
참고문헌 49
Abstract 53
부록: 코딩지 55
Degree
Master
Publisher
제주대학교 일반대학원
Citation
이아청. (2018). 중국 신문의 '삼성 갤럭시 노트 7' 보도 분석
Appears in Collections:
General Graduate School > Journalism and Public Relations
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