제주대학교 Repository

창의적 문제해결력 함양을 위한 글쓰기 교수학습 자료 개발 : 2015 개정 『생명과학 I』을 중심으로

Metadata Downloads
Abstract
2015 개정 교육과정에서도 과학 글쓰기의 중요성이 더욱 강조되고 있다. 학생들이 보다 창의적으로 자신의 생각을 표현하도록 하기 위해서는 다양한 교수학습 자료 개발이 이뤄져야 한다. 따라서 이 연구의 목적은 2015 개정 교육과정에 따른 고등학교 『생명과학 I』글쓰기 교수학습 자료를 개발하는 데에 있다. 교수학습 자료는 2015 개정 교육과정에 따른 『생명과학 I』의 단원과 핵심개념을 중심으로 개발했으며, 2009 개정 교육과정에 따른 『생명과학 I』의 성취기준을 참조했다. 이에 앞서 과학글쓰기의 유형을 분석하기 위해 2009 개정 교육과정 검인정 『생명과학 I, II』교과서 각 5종에 제시된 과학글쓰기 제시자료를 분석했다. 분석기준은 크게 설명형과 논증형 형식으로 나눴으며, 이를 세분해 총 9개 형식으로 구분했다. 분석 결과, 설명형 형식의 과학글쓰기 제시자료가 가장 많은 것으로 나타났으며, 분석기준 가운데 설명형 중 과제해결형 글쓰기의 하위 범주인 인과분석형 제시자료가 가장 많았다. 분석 결과를 바탕으로 특정 글쓰기 형식에 편중되지 않도록 다양한 형태의 과학글쓰기 자료를 제시하고자 2015 개정 『생명과학 I』의 단원을 중심으로 과학글쓰기 학습자료를 개발했다. 개발한 자
료들이 실제 수업에 도입된다면 학생들이 창의적 문제해결력 함양을 위한 생명 과학 글쓰기 자료로 적절히 활용될 수 있을 것으로 기대된다. 향후 연구에서는 『생명과학 II』와 중학교 과학에 적용할 수 있는 과학 글쓰기 교수학습 자료 개발이 지속적으로 이루어지기를 기대한다.
The importance of scientific writing is also emphasized in the 2015 revised curriculum. Various teaching materials should be developed to encourage students to express themselves more creatively. Therefore, the purpose of this study is to develop materials for the study of writing at high schools based on the 2015 revised curriculum. The teaching materials were developed based on the key concepts and sections of『Life Science I』under the revised curriculum in 2015, and reference was made to the criteria for achieving『Life Science I』 according to the revised curriculum in 2009. In order to analyze the types of scientific writing, it analyzed the data presented in each of the five textbooks for the revised curriculum,『Life Science I and II』in 2009. The analysis criteria were largely divided into descriptive and demonstrative forms, which were
subdivided into nine types. The results showed that scientific writing presentation data in descriptive form was the largest, and among the analysis criteria, the causal presentation data, a subcategory of task solving type, were the most common. Based on the analysis results, various types of scientific writing data were developed based on units of the revision『Life Science I』in 2015 to present various forms of scientific writing data so that they are not biased to specific writing types. If developed materials are introduced to practical classes, students will be able to properly use them as a bio-scientific writing material to develop creative problem solving solutions. Future studies are expected to continue developing materials for science writing, which can be applied to『Life Science II』and middle school science.
Author(s)
김형미
Issued Date
2018
Awarded Date
2018. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008520
Alternative Author(s)
Kim, Hyoung Mi
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 생물교육
Table Of Contents
국문초록 i
목 차 ii
그림 및 표 목차 iv
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구내용 3
3. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 과학 글쓰기의 개념 5
2. 교육과정에서 과학 글쓰기의 등장 배경 5
3. 바칼로레아의 의의 6
4. 창의적 문제해결 6
5. 선행 연구 고찰 7
Ⅲ. 연구방법 8
1. 연구 절차 8
2. 분석 대상 8
3. 과학 글쓰기 분석기준 설정 12
4. 분석방법 14
5. 교수학습 자료 개발 절차 14
Ⅳ. 연구결과 및 논의 15
1. 2009 개정『생명과학 I, II』교과서의 과학글쓰기 분석 결과 15
2. 2015년 개정교육과정에 따른『생명과학 I』교과서 과학글쓰기 교수학습
자료 개발 19
1) 1단원 [생명과학과 인간의 생활] 20
2) 2단원 [생물의 구조와 에너지] 24
3) 3단원 [항상성과 몸의 조절] A 28
4) 3단원 [항상성과 몸의 조절] B 32
5) 4단원 [생명의 연속성] A 37
6) 4단원 [생명의 연속성] B 43
7) 5단원 [환경과 생태계] 48
Ⅴ. 결론 및 제언 55
Ⅵ. 참고문헌 58
Abstract 61
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김형미. (2018). 창의적 문제해결력 함양을 위한 글쓰기 교수학습 자료 개발 : 2015 개정 『생명과학 I』을 중심으로
Appears in Collections:
Education > Biology Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.