제주대학교 Repository

가드너의 다중지능이론을 적용한 음악 수업 지도 방안 연구 : 고등학교 1학년을 중심으로

Metadata Downloads
Abstract
현대 사회는 바야흐로 포스트모더니즘(Postmodernism)의 시대이다. 모든 분야 내에서 상대적으로 우월함과 열등함이 존재하는 것이 아니라, 각 맥락 안에서 각자 나름대로 훌륭한 가치가 있음을 인정한다. 또한, 다양화 되는 시대의 흐름에 따라 2015 개정 교육과정도 창의·융합형 인재 양성에 초점에 두는 만큼 그와 관련된 지능이론이 뜨고 있는 추세이다. 본 연구는 대표적인 지능 이론 중 하나인 가드너(H. Gardner)의 다중지능이론(Multiple Intelligence Theory)을 토대로 음악 수업의 지도 방안을 연구하여 교사 중심의 수업에서 학습자 중심의 수업으로 방향을 전환하는 데에 목적을 둔다. 기존의 전통적인 지능이론은 논리력, 추리력, 기억력, 이해력 등의 인지능력만을 중시하였고, 학교 현장에서도 이러한 능력과 연관된 주요과목들을 중점적으로 공부할 것을 학생들에게 강조하였다. 그러한 이유로 학교 밖의 일상생활에서 가치 있게 여겨지는 다른 능력들이 등한시 되었으며, 학교 내의 음악 교육도 각종 입시 준비와 시험으로 인해 주요과목보다는 우선순위가 밀려나는 경향이 두드러졌다. 가드너는 기존의 지능으로 인해 나타나는 폐해에 대하여 비판을 하였으며, 다중지능이론을 개발하여 기존의 지능 이외에도 보편적으로 재능으로 바라보았던 영역까지 지능에 포함시켰다. 그는 다중지능이론을 토대
로 창의성, 예술적 소양, 도덕성, 표현력 등을 포함하여 새로운 지능으로 분류하였다. 또한, 학습자가 가지고 있는 독립적이고 다양한 형태의 지능들이 서로 상호작용을 한다고 신경생물학적 관점에 근거하여 바라보았다. 이러한 지능들을 기반으로 하여 다양한 측면에서 음악수업을 한다면, 학습자들이 가지고 있는 능력들을 기반으로 한 수업을 할 수 있게 됨으로써 학습자들이 흥미를 가지고 좀 더 적극적으로 참여하고 자신이 가지고 있는 지능을 더 활성화 시킬 수 있을 것이다. 그리고 적은 비중을 차지하는 지능을 활용하여 보완하고 발전시켜 지능이 조화롭게 발달할 수 있는 발판을 마련하고자 한다. 그리고 2015 개정 교육과정에서는 문과와 이과로 구분되었던 고등학교 2, 3학년의 계열을 폐지하는 대신에 통합된 사회, 과학 과목을 배우게 된다. 그렇기 때문에 좀 더 통합적인 사고와 관점으로 바라볼 수 있는 안목을 형성시켜주는 것이 필요하다 여겼고, 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 선정하여 그에 적절한 수업방안을 제시하고자 한다. 그렇게 실행되기 위해서는 분리되어 수업이 진행되었던 기존의 교과들을 모아 통합적으로 바라보고 재구성하여 그에 따른 연구와 지도 방안을 개발하고, 환경 및 인식 개선, 피드백이 필요하며, 무엇보다 학습자들의 흥미와 관심, 요구를 반영하여 주체적이고 능동적, 적극적인 자세로 수업에 임할 수 있도록 해야 할 것이다.
The modern society is now in the era of postmodernism. I accept that there is no relative superiority or inferiority in all fields, but that each has its own great value in each context. In addition, the 2015 revision
curriculum focuses on cultivating creativity and convergence talents in accordance with the diversification of the times. Music education also recognizes diversity and broadens the student's perspective, wisdom, and
morality through convergence lessons. It is necessary to educate the whole person to develop the body evenly. Therefore, appropriate education theory and teaching and learning should be utilized. As the current curriculum focuses on cultivating creative and convergent talents, the related intelligence theory is on the rise.
This study is based on one of the major intelligence theories, H. Gardner's Multiple-Intelligence Theory, to consider alternative courses in music appreciation. Traditional theories of intelligence focused on cognitive abilities such as logic, reasoning, memory, and comprehension, and stressed that students should focus on these abilities in the school setting .For this reason, other abilities that are considered valuable in the daily life outside school were neglected, and the music education at the school site tended to be less prioritized than the main subjects due to various examinations and tests. Gardner criticized the harm caused by the existing intelligence, and developed the intelligent theory of multiple intelligence, and included conventional intelligence as well as areas that were thought as talent. Based on the theory of multiple intellectuals, he categorized a new category of intelligence, including creativity, artistic literacy, morality, and expression. In addition, the learner's independent and various forms of intelligence interact with each other based on the neurobiological viewpoint. Based on these intelligences, if music is taught in various aspects, learners will be able to engage more actively with interest by learning through their own abilities, and they will be able to further activate their intelligence. Students will also be able to complement and develop their intelligence that covers a small proportion by utilizing them, and thus laying the foundations for harmonious development. Also, revised in the 2015 education curriculum, in the case of the second and third grades of high school, students learn the integrated social and scientific subjects instead of abolishing the division of liberal arts and the natural science. Therefore, I think that it is necessary to form a perspective that can be viewed from a more integrated viewpoint and perspective. I would like to select the first grade students in high school as the subjects and suggest appropriate teaching methods. In order to do so, it is necessary to collect and recreate the existing subjects that have been separated from each other, to develop research and guidance plans, to improve the environment and awareness, and to provide feedback. It should be done so that students can take an active part in class.
Author(s)
김하은
Issued Date
2018
Awarded Date
2018. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008526
Alternative Author(s)
Kim, Ha Eun
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론1
1. 연구의 필요성 및 목적1
2. 연구의 내용 및 방법3
3. 연구의 제한점4
Ⅱ. 이론적 배경5
1. 다중지능이론5
1-1. 다중지능이론의 배경 및 개념5
1-2. 다중지능이론의 특성7
1-3. 다중지능이론의 영역 및 세부적인 특징7
1-4. 음악 인지의 발달 단계11
1-5. 다중지능이론에 적용된 학습 양식의 종류13
1-6. 다중지능이론의 영역별로 분류한 교수법의 유형14
2. 2015 개정 교육과정에 적용된 다중지능이론 17
2-1. 고등학교 군 일반 선택 과목 음악과 성취기준17
Ⅲ. 다중지능이론을 적용한 음악 수업 지도안 연구25
1. 음악 교육 안의 다중지능이론25
1-1. 음악교육 내에서 다중지능이론이 적용되어야 하는 이유25
1-2. 다중지능이론에 근거한 음악 학습 활동27
2. 다중지능이론을 적용한 음악 수업 지도안 연구29
2-1. 2-2. Ⅳ. 결론54
참고문헌57
ABSTRACT59
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김하은. (2018). 가드너의 다중지능이론을 적용한 음악 수업 지도 방안 연구 : 고등학교 1학년을 중심으로
Appears in Collections:
Education > Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.