제주대학교 Repository

한국어 학습자를 위한 의성어·의태어 지도 방안 연구 중·고급 학습자를 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
배영
Issued Date
2018
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008570
Abstract
As an important part of the native korean vocabulary, onomatopoeic and mimetic words are used a lot in Korean's daily life. The onomatopoeic and mimetic words are brief yet deliver rich meanings and senses in spoken and written language. By using onomatopoeic and mimetic words, the perform ance effects of language can be strengthened and we can express human emotion and describe specific objects smoothly and directly. But it is very difficult for foreign Speakers to understand and use the onomatopoeic and mi
metic words as native speakers. Therefore, an eduction of onomatopoeic and mimetic words is necessary, especially for the medium-high leaners who want a high-level ability of communication. Purpose: It will be known by reader through the paper's relating and analyze that importance of Korean onomatopoeia and imitative words, And adopting a suitable program to teach foreign students for getting the hang of learning Korean so that they can to become proficient for using Korean with interesting and easier.
Affiliation
제주대학교 일반대학원
Department
대학원 국어국문학과
Awarded Date
2018. 8
Table Of Contents
제1장 서 론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 선행 연구 검토 2
3. 연구의 내용과 방법 5
제2장 한국어 의성어·의태어 개념 및 특징 7
1. 의성어·의태어의 개념 7
2. 의성어·의태어의 특징 9
2.1 음운론적 특징 9
2.2 형태론적 특징 12
2.3 통사론적 특징 15
2.4 그 밖의 특징 18
제3장 외국인 중·고급 학습자를 위한 한국어 의성어·의태어 지도 목록 선정20
1. 한국어 의성어·의태어의 교육 현황 20
2. 한국어 학습자의 의성어·의태어 설문 조사 21
2.1 설문 방법 및 대상 21
2.2 설문의 내용과 분석 22
3. 한국어 학습자를 위한 의성어·의태어 목록 선정 30
제4장 중·고급 외국인 한국어 학습자를 위한 의성어‧의태어 지도 방안 38
1. 동요 활용 지도안 예시 39
2. 광고 활용 지도안 예시 46
3. 드라마 활용 지도안 예시 54
4. 카카오톡 이모티콘 활용 지도안 예시 62
제5장 결 론 69
참고문헌 72
설문조사 75
ABSTRACT 78
Degree
Master
Publisher
제주대학교 일반대학원
Citation
배영. (2018). 한국어 학습자를 위한 의성어·의태어 지도 방안 연구 중·고급 학습자를 중심으로
Type
Dissertation
Appears in Collections:
General Graduate School > Korean Language and Literature
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.