제주대학교 Repository

수학체험 프로그램의 개발과 활용이 수학적 흥미도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
신은경
Issued Date
2018
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008592
Abstract
본 연구는 학생의 실생활 속에서 수학체험 프로그램을 개발하여 제주도에 있는 고등학교 1, 2학년 학생들을 대상으로 이를 적용하여 학생들의 수학적 흥미도에 미치는 영향에 대해 알아보는데 목적을 두고 있다. 즉, 학교 주변 관광지에 숨겨져 있는 수학을 찾고 이를 체험할 수 있는 프로그램으로 개발하는 과정을 제시하고 개발된 프로그램을 학생들을 대상으로 진행하였을 때 도우미 학생들과 참가 학생들의 수학적 흥미도에 어떠한 영향을 끼치는지 알아보고자 한다. 이 과정에서 수학체험 프로그램의 개발이 학교 주변 관광지에 활용되고 있는 수학을 직접 보고 만지고 만들고 느껴보는 기회를 가지며
지역의 유래와 역사를 알고 몸으로 체험함으로서 지역사회에 대한 자긍심을 고취하며 수학체험 프로그램이 좀 더 넓은 주제로 운영이 되는데 도움이 되고자 한다. 이를 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학교 주변 관광지에서 수학체험 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? 둘째, 수학체험 프로그램을 운영하였을 때 학생들의 흥미도에는 어떤 영향을 미치는가? 본 연구는 학교 근처 관광지에서 찾을 수 있는 수학적 요소를 가지고 교육과정 내 수학과목 내용을 포함하여 체험 프로그램 코스 및 개별 주제를 선정하였다. 설명 도구와 안내책자를 제작하도록 하고 참가학생을 대상으로 수학체험 프로그램을 운영하였으며 이 학생들을 대상으로 수학적 흥미도에 관한 설문조사를 제작하여 조사하였고, 도우미 학생들에게 운영 소감문을 받아 심층적으로 분석하였다. 본 연구의 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 학교에서 배운 내용을 직접 눈으로 보고 만지고 체험하는 과정이 학생들이 수업보다 훨씬 재미있어하며 학생들의 참여도를 높이고 이를 통해 새로운 수학 법칙과 용어나 개념 등 수학적 지식을 얻게 되었다. 둘째, 수학은 입시위주의 교육이고 왜 배워야 하는지 모르는 학생들과 수학과 실생활의 관련성이 없다고 생각하는 학생들도 실생활과 연관된 수학체험 프로그램을 통하여 수학의 필요성을 느끼며 수학도 실생활과 관련성이 많음을 알게 되었다. 셋째, 수학공부에 재미를 느끼지 못하고 흥미가 떨어진 학생들도 프로그램을 통하여 수학의 아름다움을 느끼며 수학을 잘 할 수 있을 것 이라는 자신감을 보였으며 수학을 싫어하는 다른 친구들에게도 추천하고 싶은 마음을 가짐을 보여주었다. 좀 더 많은 수학체험 프로그램이 개발 되어 학생들이 이를 체험 할 수 있는 기회가 많아진다면 학생들이 수학에 대한 부정적인 감정들을 긍정적인 감정으로 바꿀 수 있을 것이고 수학과 친해지고 수학에 흥미를 가질 수 있는 기회를 제공 할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to develop a mathematical experience program in the everyday life situation and to investigate the effects of mathematical experience program on the mathematical interest of students. To specifically speaking, a process to develop a program finding the hidden mathematics in sightseeing spots around the school and experiencing them is presented and the effects of the developed program on the mathematical interest of assistants and participants when the developed program is applied to them. In this process, students have the opportunity to see, contact, and feel the mathematics used in sightseeing spots around the school. By knowing the origins and history of the region and experiencing the history by themselves, they will have pride in their community, which will help the operation of the program on a broader theme. For these purposes the following research problems were set. First, how can we develop a mathematical experience program in sightseeing spots around the school? Second, what effects it will make on the interest of students when the developed mathematical experience program is applied to them?
In this study, have selected experience program course and individual themes including mathematics subject contents in the educational program with mathematical elements that can be found in sightseeing spots near the school. Students participated in the mathematical experience program. A questionnaire regarding the mathematical interest was prepared and conducted on the students, and assistant students were asked to write a review looking back the operation and their reviews were analyzed in depth. The followings are the results of this study. First, they felt more interest in the experience to see with eyes, to contact with hands and
to experience what they learned from school than general lecture type classes. The program enhanced the participation of students and students could get mathematical knowledge such as new mathematical law, terminologies and concepts. Second, Mathematics is an entrance exam-oriented education, and students who do not know why to learn are not related to mathematics and real life experience the need for
mathematics through real life related mathematical experience programs. Those who thought mathematics was a subject for entrance exam, who did not know why they should learn it and who thought it had nothing to do with real life felt the necessity of mathematics through the mathematical experience program related to real life, and found that mathematics was also related to real life. Third, those who did not have interest in mathematics and who did not feel that mathematics is interesting felt the beauty of mathematics through this program and showed confidence that they could do mathematics well. They showed their intention to recommend this to those who did not like mathematics. If more mathematical experience programs are developed and students have more opportunities to experience them, they will be able to turn negative feelings about mathematics into positive ones. They will give opportunities to students to make friends with mathematics and to have interest in it.
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육
Awarded Date
2018. 8
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적1
2. 연구문제 2
3. 용어의 정의2
1) 수학체험 프로그램 2
2) 수학적 흥미도2
4. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경4
1. 수학 체험 프로그램 4
2. 활동주의 수학 이론 5
가. 프로이덴탈의 수학학습이론 5
Ⅲ. 연구방법 및 절차7
1. 연구대상 7
2. 연구절차 7
Ⅳ. 연구결과 및 분석11
1. 수학체험 프로그램 자료 개발11
2. 흥미도조사 26
1) 사전조사26
2) 사후조사29
Ⅴ. 결론 및 제언35
1. 결론35
2. 제언36
참고문헌 37
부록38
Abstract 40
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
신은경. (2018). 수학체험 프로그램의 개발과 활용이 수학적 흥미도에 미치는 영향
Type
Dissertation
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Mathematics Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.