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호텔상품의 온라인 여행사 웹사이트 품질이 이용만족 및 행동의도에 미치는 영향 : 관여도를 중심으로

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Abstract
The online travel agency website is in its prime due to development of IT industry, information exchanges thru SNS and rapid growth of online shopping trends. The Korean offline travel agencies have entered the rapid growing market by establishing online promotion division to sell hotel products and compete against the existing social commerces like Coupang, Ticket Monster, We Make Price and also a few global online travel agencies have made their debut in Korean market. Recently, a hotel-booking-service had to shut down its
operation after suffering from the over competition and financial difficulties. The study objects to represent some theoretical and operation-level implications for sustainable businesses of online-travel agencies and hotels. To achieve the study objectives, study aims to understand the client purchase behaviors and quality attributes of websites, identify those factors which escalate clients' intention in repurchase and recommendation and also to represent basic resources to help website quality and efficient operations of online-travel-agencies. The involvement level of clients is taken as moderator variables to see the significant gap between the quality attribution of website for hotel product and client satisfaction level which then will draw the working-level implications. The study introduction is formed in Chapter 1 with the background, objectives, method and scope of the study. Chapter 2 or the Theoretical Background includes pilot studies, domestic and international academic journals, news, various researches, online travel company visits, self experience of the service and interviews of online travel companies and marketing personals of hotels to
review, establish a study structure and influencing relationship between the online travel company's website quality, satisfaction, behavioral intention and involvement. The Chapter 3 or 'Study Structure' includes the study model and hypothesis while Chapter 4 or 'Analysis Result' is detailed with the survey to investigate the study model and hypothesis. The survey was delivered at the '2018 Hotel Show & OTA Travel Mart in Jeju'. The statistical process of the collected data was handled with SPSS 21.0 Statistic Program. The study
hypothesis was investigated under the positive analysis result of the survey in the comprehensive manner. Chapter 5 or 'Conclusion' includes a comprehensive establishment of the study, limitations and future study direction.
Author(s)
이준영
Issued Date
2018
Awarded Date
2018. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008693
Alternative Author(s)
Lee, Jun Young
Affiliation
제주대학교 경영대학원
Department
경영대학원 관광경영학과
Table Of Contents
Ⅰ.서론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 방법 및 범위 4
Ⅱ. 이론적 고찰 7
1. 온라인 여행사 웹사이트 품질 7
1) 온라인 여행사의 개념 과 웹사이트 현황 7
2) 온라인 여행사 웹사이트 품질속성 11
3) 호텔상품 선택시 온라인 여행사 웹사이트 품질속성 선행 연구 12
2. 이용만족 18
1) 이용만족의 개념 18
2) 온라인 여행사 웹사이트 이용만족 선행연구 20
3. 행동의도 22
1) 행동의도 개념 22
2) 온라인 여행사 웹사이트 이용자 행동의도 선행연구 25
4. 관여도 27
1) 관여도의 개념 27
2) 관여도의 구분 28
3) 관여도의 결정요인 32
Ⅲ. 연구의 설계 33
1. 연구의 모형 및 가설의 설정 33
1) 연구모형 33
2) 연구가설 34
3) 변수의 조작적 정의 35
2. 자료의 수집 및 분석방법 36
1) 설문지 구성과 자료의 측정 36
2) 자료수집 및 분석방법 37
Ⅳ. 분석결과 39
1. 표본의 특성 39
1) 표본의 인구 통계적 특성 39
2) 표본의 온라인 여행사 웹사이트 이용특성 41
2. 신뢰성 및 타당성 검증 44
1) 온라인 여행사 웹사이트 품질속성에 대한 신뢰성 및 타당성 검증 45
2) 이용만족에 대한 신뢰성 및 타당성 검증 46
3) 행동의도에 대한 신뢰성 및 타당성 검증 47
4) 관여도에 대한 신뢰성 및 타당성 검증 48
3. 군집분석 및 판별분석 49
4. 상관관계분석 50
5. 연구 가설의 검증 51
1) 가설 1의 검증 51
2) 가설 2의 검증 52
3) 가설 3의 검증 53
4) 가설 4의 검증 54
6. 분석결과의 요약 59
Ⅴ. 결 론 62
1. 연구의 요약 62
2. 연구의 시사점 64
1) 이론적 시사점 64
2) 실무적 시사점 65
3. 연구의 한계 및 제언 67
참고문헌 69
설문지 74
Abstract 79
Degree
Master
Publisher
제주대학교 경영대학원
Citation
이준영. (2018). 호텔상품의 온라인 여행사 웹사이트 품질이 이용만족 및 행동의도에 미치는 영향 : 관여도를 중심으로
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Graduate School of Business Administration > Tourism Management
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