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초등과학 '동물의 생활' 단원에 대한 백워드 설계 기반 STEAM 프로그램 적용 효과

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Author(s)
오정란
Issued Date
2018
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008742
Abstract
본 연구에서는 초등학교 3학년 과학과 '동물의 생활' 단원에 대해 백워드 설계 기반 융합인재교육(STEAM) 프로그램을 개발하여 적용함으로써 학생의 학업성취도와 과학적 태도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위하여 백워드 설계 단계에 따라 단원의 목적과 질문 개발, 평가 계획, 학습 경험과 수업의 전개를 구성하여 과정을 재구성한 STEAM 프로그램은 총 9차시로 개발하였다. 프로그램을 적용한 집단과 전통적 수업을 적용한 집단의 학업성취도 및 과학적 태도에 관한 사후 검사를 실시한 결과, 학업성취도에서는 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았으나 과학적 태도에서 실험 집단이 비교 집단보다 유의미하게 향상되는 효과를 나타냈다. 이는 백워드 설계 기반 STEAM 프로그램이 학생들의 과학적 태도에 긍정적인 영향을 주었다는 것을 알 수 있다. 초등과학의 다른 단원에도 백워드 모형의 평가 우선 계획의 유용성을 인지하고 수업 전개에서 STEAM 프로그램을 개발・적용한다면 학생들이 과학 수업에 대한 관심이 높아지고 학습력 신장도 가져올 수 있을 것으로 생각된다.
The purpose of this study was to investigate the effect of the STEAM program on students' academic achievement and scientific attitudes in 3rd grade 'Life of Animals' unit of the elementary science. To accomplish this, the STEAM program, which is composed of unit objectives, question development, evaluation planing, learning experience, and class development according to the Backward Design stage, was developed for a total of nine sessions. As a result of the post-test of the academic achievement and scientific attitudes of the group participating in the program and the group participating in the traditional lesson, there was no meaningful difference between the two groups in academic achievement, but the experimental group significantly improved in the scientific attitudes than the comparative group. It can be seen that the STEAM program based on the Backward Design had a positive effect on the students' scientific attitudes. In the other area of elementary science, if we recognize the usefulness of prior evaluation plan of Backward model and develop and apply the STEAM program in class development, students will be more interested in science lessons and can enhance learning ability.
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등과학교육
Awarded Date
2018. 8
Table Of Contents


Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 2

Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 백워드 설계 4
2. STEAM 교육 7
3. 백워드 설계 선행연구 8

Ⅲ. 연구 절차 및 방법 10
1. 연구 절차 10
2. 교육과정 분석 11
3. 백워드 교육과정 기반 STEAM 프로그램 개발 13
4. 검사 도구 13
5. 연구 대상 14
6. 실험 설계 15
7. 자료 분석 15
Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 17
1. 백워드 설계 기반 단원 설계 17
2. 백워드 설계 기반 STEAM 프로그램 적용 결과 24

Ⅴ. 결론 및 제언 30

참고문헌 32

ABSTRACT 34

부 록 36
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
오정란. (2018). 초등과학 '동물의 생활' 단원에 대한 백워드 설계 기반 STEAM 프로그램 적용 효과
Type
Dissertation
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
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