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컨벤션 서비스품질과 관계혜택 및 결과변인간의 구조적 관계

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Alternative Title
The Structural Relationship among the Quality of Convention Service, Relational Benefits, and Result Variables
Abstract
The purpose of this research is to prove and analyze the structural relationship of the effects of participants' relational benefits awareness of the convention service quality on relation solidarity, perceived value, and recommendation intention. The convention industry is commonly understood as international conferences. However, it means general international conferences that also involve exhibitions. Therefore, it is a general service industry which includes various related businesses such as the hotel business, the distribution industry, the transport business, and the food and beverage industry. Moreover, it is a high-level job creation industry and brings various benefits in vitalizing the local economy through economic ripple effects. In this vein, central and local governments intend to strategically promote this industry. Based on the SERVPERF model of Cronin and Taylor (1992), this research analyzed and evaluated the service quality of convention centers such as ICC JEJU, COEX, KINTEX, and BEXCO in Korea. Thus, the research on the effects of relational benefits that participants are aware of on relation solidarity, perceived value, and recommendation intention was conducted to propose follow-up marketing implications.
Author(s)
오창일
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008839
Alternative Author(s)
Oh, Chang IL
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 경영학과
Advisor
황영철
Table Of Contents
ABSTRACT ⅵ
Ⅰ. 서 론 1
1. 문제제기 및 연구 배경 1
2. 연구 목적 및 방법 4
3. 논문의 구성 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 컨벤션 서비스품질 7
1) 컨벤션의 개념과 중요성 7
2) 컨벤션 서비스에 대한 고찰 11
3) 서비스품질 측정과 구성요인 15
2. 관계혜택 19
1) 관계혜택의 의의와 특징 19
2) 관계혜택의 유형과 선행연구 22
3. 관계결속 30
1) 관계결속의 의의 30
2) 관계결속의 유형과 선행연구 33
4. 지각된 가치 37
1) 지각된 가치의 의의 37
2) 지각된 가치의 측정과 선행연구 40
5. 추천의도 46
1) 추천의도의 의의 46
2) 추천의도 선행연구 49
Ⅲ. 연구 설계 및 방법 51
1. 연구모형 51
2. 연구가설 52
1) 컨벤션 서비스품질 과 관계혜택과의 관계 52
2) 관계혜택과 관계결속 57
3) 관계혜택과 지각된 가치 60
4) 관계혜택과 추천의도 61
3. 변수의 조작적 정의 및 측정 63
1) 컨벤션 서비스품질 63
2) 관계혜택 63
3) 관계결속 64
4) 지각된 가치 65
5) 추천의도 66
4. 조사 설계 67
1) 조사 방법 67
2) 분석 방법 67
3) 설문의 구성 68
Ⅳ. 실증분석 69
1. 표본의 일반적 특성 69
2. 신뢰도와 타당성 분석 70
1) 신뢰도와 타당성 검증 70
2) 상관관계 및 집중타당성, 판별타당성 검증 75
3. 가설 검증 77
1) 모형의 적합도 분석 77
2) 가설검증 78
V.결 론 83
1. 연구결과의 요약 83
2. 연구의 시사점 85
1) 이론적 시사점 85
2) 실무적 시사점 87
3. 연구의 한계 및 향후 연구 88
* 참고 문헌 90
* 설문지 113
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
오창일. (2019). 컨벤션 서비스품질과 관계혜택 및 결과변인간의 구조적 관계
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General Graduate School > Business Administration
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