제주대학교 Repository

인간의 내면 감성을 통한 인체조각의 표현 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study of Expression of Human Body Sculpture Based on Inner Emotions
Abstract
고대조각에서 현대조각에 이르기까지 인체라는 소재는 모든 예술가들이 다루는 궁극적인 내용이라 할 수 있다. 표현방식에 있어서 의·식·주, 경험, 기억 등내면적 세계에서 시작된 예술은 시대의 흐름에 따라 표현방식이 다양하게 나타 나고 있다. 그 중 인체조각은 고대의 주술적, 신앙적, 신의 형상을 통한 심적 위안 등으로 이어져 왔고 현대미술에 있어서는 그 경계를 넘어 작품의 대면 방식이 소통이라는 형태로 변화되었다.
본 연구는 시대적 흐름에 따라 변화하는 작품들을 연구하여 인체조각에 표현된 다양한 이면을 파악하고자 했다. 그리고 인체조각을 통하여 내면감정을 표현한 대표적인 조각가인 오귀스트 로댕, 안토니 곰리, 류인을 통하여 작가가 표현하고자 했던 의도를 해석함과 동시에 작품을 통해서 대중들과 교감하는 방법을 살펴 보는 데 의의가 있다. 이를 위해 인체조각의 이론적 개념을 바탕으로 시대적 배경과 근대이전의 흐름을 분석하고, 근대이후 인간 감정이 표현된 작품을 선행 작가들을 통해 살펴보며, 인체조각의 전개와 확산에 대해 고찰하였다.
시대적 배경에 따른 인체조각의 표현 방법과 변천 과정을 알아보고 이를 통해 인간 내면감성을 어떻게 작품으로 형상화하였는지를 연구함으로써 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.첫째, 인간은 본능적으로 자신의 욕구를 충족하기 위해 대상을 타인에게서 찾으려 하고 이를 시각화하려 하는 경향이 있다. 이러한 욕구를 인체조각을 통해서 염원의 대상이나, 우상의 존재로 표현되어 왔다.
둘째, 근대이전의 인체조각은 시대의 요구에 따라 사후세계와 연계된 존재에서 건물의 장식, 때로는 이상적인 미의 기준으로 표현되었으며, 권력자나 특권계층의 전유물로 치부되었다. 하지만 점차 상업의 발전으로 인해 중산계층이 주역이 되면서 인간존재에 대하여 의문을 가지기 시작하였고 이러한 인본주의 사상은 노동자나 소외층까지 확대되어 그들의 삶이 녹아 있는 현실적인 인체조각으로 변화되어 갔다. 이에 본인은 시대적 환경에 따른 인간의 의식변화는 인체조각의 표현에 깊은 관련이 있음을 확인 할 수 있었다.
셋째, 재현적 인체조각에서 벗어나 한 인간의 삶을 느낄 수 있게 현실적으로 표현한 오귀스트 로댕은 근대조각의 중요한 밑거름이 되었다. 그는 대상을 표현함에 있어 주변 환경과 습관, 심리적인 상황 등을 연구하고 내면의 깊은 성찰을 통해 감정을 이입시키며 인체조각의 표현에 자율성을 부여했다.
안토니 곰리는 명상수련에서 느꼈던 체험을 자신의 몸을 이용하여 라이프 캐스팅 기법으로 표현하였다. 기존의 캐스팅 방법과 다른점은 자신의 몸을 석고로 뜨는 과정에서 느꼈던 외부의 압력과 실제로 자신이 존재했었던 밀폐된 공간 안에 서의 심리를 반영한 것으로 새로운 소통방식을 제시하였다. 자신의 내면세계를 인체조각을 통한 정신적 교감의 매개체로 사용하여, 작품을 바라보는 관람자에게 서도 내면의 체험을 이끌어 냄으로서 비로소 작품을 완성시킨다.
마지막으로 혼란했던 독재시대에 살아온 조각가 류인은 인간존엄을 위해 투쟁 하다 쓰러져간 이들의 숭고한 정신을 인체조각에 표현한 작가이다. 독재정치로 인해 수많은 이들이 느꼈던 고뇌와 슬픔, 극복에 대한 감정을 자신만의 조형언어로 표현하고자 하였다. 이러한 그의 강한 의지는 관절의 변형, 왜곡, 신체의 부분이 생략되어 인체조각의 표현영역을 확장시켰으며 조금씩 다가오는 자신의 죽음과 함께 느꼈던 고통, 두려움, 절대고독은 인간의 삶과 존재에 대하여 고민함으 로써 내면의 감정표현을 넘어 자신의 영혼을 인체조각에 살아 숨 쉬게 하였다.
이렇듯 인간이 느끼는 감정을 담은 인체조각은 작품 이상의 가치가 있으며 시간을 초월한 소재로서 현대조각을 연구하는 데 중요한 역할을 하게 될 것이다.
From the ancient sculpture to the contemporary one, all artists have been dealing with the subject of a human body as an ultimate theme. Art, which started from the inner world such as food, clothing, shelter, experience and memories, displays a variety of expression methods according to the stream of the times. In particular, human body sculpture has continued, from the ancient time, as psychological consolation through incantatory and religious functions and divine figures. Moreover, in the modern times, the expression method has changed in the form of communication, beyond the boundary. This study aimed to inquire into diverse aspects expressed in human body sculpture by making a deeper approach to works appeared over the flow of time. Moreover, this study has significance in the sense that it not only interprets the intention of expression of representative sculptors such as Auguste Rodin, Antony Gormley and Ryu In, who conveyed inner feelings through human body sculpture, but also examines how they created a bond of sympathy with the public through their works. For the purpose of this, this study analyzed historical background and pre-modern streams based on theoretical concepts of human body sculpture, and considered development and diffusion of human body sculpture by exploring some works of precedent artists expressing human emotions since the modern age. After inquiring into expression method of human body sculpture in accordance with historical background and the process of changes, this study discovered how artists had materialized human feelings through their works. The research results can be summarized as follows: Firstly, humans, by instinct, tend to look for others to fulfill their desire and visualize it. They have been expressing this desire through human body sculpture as an object of their ardent wish or an iconic figure. Secondly, human body sculpture prior to modern time was expressed as an element related to life after death, decoration for buildings and sometimes standards of ideal beauty according to the needs of each epoch. Moreover, it was considered an exclusive property of powerful people or privileged class. However, with progress of commerce, the middle class started to play a leading role. Thus, they began doubting about human existence and this humanistic thought expanded even to laborers and the underprivileged until transforming into realistic human body sculpture portraying the essence of their real life. Through this, this study could verify that changes of awareness caused by historical environment are closely related to expression of human body sculpture. Thirdly, Auguste Rodin was a crucial stepping stone for modern sculpture in that he expressed vivid human life in a realistic manner, deviating from representational human body sculpture. When expressing an object, he examined the surrounding environment, habits and psychological situations of the person, and he created empathy with the person through deep introspection giving autonomy to expression of human body sculpture. Antony Gormley expressed his experience obtained from mediation training through lifecasting techniques by using his own body. This casting technique is different from the previous ones in that he reflects external pressure felt from the process of casting his body and psychology felt in the closed space, and he proposed a new way of communication. Based on the use of his inner world as a means of mental empathy through human body sculpture, Gormley finally completes his work by equally pulling out inner experience from the viewer looking at the work. Lastly, Ryu In, who lived in the period of chaotic dictatorship, was an artist who expressed, through his human body sculpture, the noble spirit of people fighting for human dignity yet lost their life in the end. He intended to express the turbulent emotions of suffering, sadness and sublimation of numerous people suffered from the dictatorial regime, through the unique sculptural language of his own. His strong will expanded expression realm of human body sculpture through deformation and distortion of joints and omission of part of body. Moreover, beyond the inner emotional expression, he deeply concerned on life and existence of humans mingled with suffering, fear and absolute solitude he perceived with the gradually approaching death until making his soul breathe in the human body sculpture As we can see, human body sculpture expressing human emotions has values more than as a mere artwork and will play an important role in contributing to further inquiries into contemporary sculpture as a time-transcending subject.
Author(s)
김선일
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009027
Alternative Author(s)
Kim, Seon il
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 미술학과
Advisor
강민석
Table Of Contents
i
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용 및 방법 1
Ⅱ. 인체조각의 이해 3
1. 인체조각의 개념 3
2. 인체조각의 시대적 형성배경 5
Ⅲ. 인간 내면 감정이 표현된 인체조각의 양상 11
1. 근대 이전의 인체조각 전개 11
2. 근대 이후 인간 내면이 표현된 인체조각 18
1) 오귀스트 로댕 18
2) 안토니 곰리 25
3) 류인 32
Ⅳ. 결론 43
참고 문헌 45
47
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
김선일. (2019). 인간의 내면 감성을 통한 인체조각의 표현 연구
Appears in Collections:
General Graduate School > Fine Arts
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.