제주대학교 Repository

학습동아리 활동 참여를 통한 시민성 학습

Metadata Downloads
Alternative Title
Citizenship Learning by Participation on Learning Circle : A case study of Halla Reading Club in Jeju
Abstract
이 연구의 목적은 학습동아리 활동 내용과 그 활동을 통해 학습한 시민성을 알아보고 시민성 학습이 이루어지고 있는 맥락을 탐색하는 데 있다. 연구의 목 적을 위해 '한라독서회' 회원들의 활동 동기와 내용, 활동 경험을 통한 의식의 변화, 그에 따른 실천 활동 등을 살펴보았다. 연구자는 학습동아리의 한 유형인 '한라독서회'의 회원들을 대상으로 문헌조 사와 심층면담, 참여관찰을 통한 질적 사례연구를 실시하였다. 활동에 관한 자 료들은 다음 카페와 밴드의 기록물, 회원들의 글모음, 회의자료, 토론을 위한 발 제 자료를 통해 구체적으로 살펴보았고, '한라독서회' 회원들의 심층면담을 통해 활동의 경험과 느낌. 인식 및 삶의 변화를 탐색하였다. 또한 참여관찰을 하면서 활동 현장에서의 생생한 느낌을 통한 시민성 학습의 의미와 맥락을 발견하려 노력하였다. 연구를 통해 '한라독서회' 활동 내용을 분석한 결과 '한라독서회' 은 '한라독서 회'의 일상활동, '한라독서회'의 특별활동, '한라독서회'의 비공식활동으로 구분짓 을 수 있었다. 그 활동을 통해 시민성 요소 중에 주체의식, 다양성의 존중, 비판 의식, 공동체 의식이 나타났다. 자기 삶의 주인은 자신임을 인정하고 독서회 활 동에 책임 있는 자세로 임하게 되면서 주체의식을 기르고 있었고, 서로 삶의 배 경이 다른 회원들과 활동하면서 다양성의 이해와 수용, 조율을 학습하고 있었 다. 인문학 서적을 통한 자기 성찰과 사회에 대한 비판의식을 기르고 있었고, 활동에 얻어진 경험과 정서적 동질감을 주변 이웃에 대한 봉사와 지역문제해결 을 위한 행동으로 나타났다. '한라독서회' 활동에서 시민성 학습은 토론을 통한 독서와 일상의 연결, 학습 동아리 운영참여, 학습동아리 모임결과 공유라는 상황을 통하여 이루어졌다. 토 론에서는 책의 인물들의 삶과 회원들의 삶의 경험을 통하여 삶의 원리와 지혜 를 배우고 있었고 그 과정은 평등하고 존중받는 토론방식으로 이루어지고 있었 다. 학습동아리 운영 참여에 있어서는 하나의 사안을 결정해가는 과정에서 서로 의 의견을 존중해 가면서 모두의 관점을 담아내는 참여적 해법을 찾아 가고 있 었다. 또한 '한라독서회' 활동을 통해 얻은 경험과 지혜를 이웃과 지역주민들을 위해 봉사와 지역문제해결을 위한 실천으로 이어졌다. 오늘날 지역문제로 인하여 갈등의 현안이 많은 상황에서 다양성을 존중하는 능동적인 시민이 요구되고 있다. 따라서 어떻게 시민성을 길러내야 하는가에 있 어서 교실 안이나 교육 프로그램만이 아니라 인문학을 기반으로 한 학습동아리 활동 참여를 통한 무형식 학습 속에서도 시민성을 함양하고 있음을 이 연구에 서 드러내고자 하였다.
The purpose of this study is to find out the contents of learning club activities and the citizenship shown through the activities and to explore the context in which citizenship learning is being conducted. For this purpose, we looked at the motivation and contents of the activities of the members of the 'Halla Reading Society', the change of consciousness through the experience of the activities, and the practical activities accordingly. The researcher conducted a qualitative case study on members of the 'Halla Reading Society', a type of learning club, through a literature survey, in-depth interview, and observation of participation. The data on the activities were reviewed in detail through the Daum cafe and Band records, the members' writing collections, meeting materials, and the publication materials for discussion, and the experience and feeling of the activities through in-depth interviews of the members of the 'Halla Reading Society'. The changes in perception and life were explored. In addition, while observing the participation, I tried to find the meaning and context of citizenship learning through vivid feeling in the field of activity. After analyzing the contents of the "Halla Reading Society" activities through the research, "Halla Reading Society" was engaged in the daily activities of the "Halla Reading Society," "special activities of the "Halla Reading Society," and "Halla Reading Society." The activity has resulted in a sense of subjectivity, respect for diversity, criticality and community among the elements of citizenship. The owner of his own life was developing a sense of subject as he recognized himself and assumed a responsible attitude in reading society activities, and he was learning the understanding, acceptance and coordination of diversity while working with members of different backgrounds of life. He was fostering self-reflection through humanities books and a sense of criticism of society, and the experience and emotional homogeneity acquired in activities were manifested in his actions for service to neighboring neighbors and for solving local problems. In the 'Halla Reading Society' activity, citizenship learning was carried out through the discussion, the connection of everyday reading, the participation of learning clubs, and the sharing of learning club results. In the debate, people were learning the principles and wisdom of life through the life experiences of the characters and members of the book, and the process was being conducted in an equal and respectful manner of discussion. While deciding on one issue when it comes to participating in the operation of a learning club, we were looking for a participatory solution that captures everyone's views while respecting each other's opinions. Also, the experience and wisdom gained from the "Halla Reading Society" activities were leading to volunteer work for neighbors and local residents and practice in solving local problems. In this study, active citizens who respect diversity are required in the situation where there are many conflicts due to local problems today. Therefore, it was intended to show that the government fosters citizenship not only in classrooms or education programs, but also in informal learning through participation in learning clubs based on humanities.
Author(s)
고정희
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009211
Alternative Author(s)
Ko, Jung Hee
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등교육학
Advisor
김민호
Table Of Contents
국문초록 iv
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 시민성의 개념 5
가. 시민성의 의미 5
나. 시민성의 내용 7
2. 시민성 학습의 개념 8
가. 시민교육과 시민성 학습 8
나. 시민성 학습의 유형 10
3. 학습동아리와 시민성 학습 15
가. 학습동아리 개념과 역사 15
나. 학습동아리의 유형과 특징 18
다. 학습동아리 활동과 시민성 학습 20
Ⅲ. 연구 방법 22
1. 연구사례 : '한라독서회' 22
2. 연구 참여자 23
3. 연구절차 25
가. 자료수집 25
나. 자료분석 27
Ⅳ. '한라독서회' 활동 참여를 통한 시민성 학습 29
1. '한라독서회'의 활동 29
가. '한라독서회'의 일상활동 29
나. '한라독서회'의 특별활동 29
다. '한라독서회'의 비공식활동 30
2. '한라독서회'의 활동 참여에 나타난 시민성 31
가. 주체성 획득 32
나, 다양성의 존중 37
다. 비판적 의식 41
라, 공동체 의식 45
3. '한라독서회' 활동에서 시민성 학습의 상황 53
가. 토론을 통한 독서와 일상의 연결 53
나. 학습동아리 운영 참여 57
다. 학습동아리 모임결과 공유 59
Ⅴ. 논의 및 결론 62
1. 논의 62
2. 결론 64
참고 문헌 66
ABSTRACT 70
부 록 73
1. 연구 참여 동의서 73
2. 연구 참여자를 위한 질문지 74
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
고정희. (2019). 학습동아리 활동 참여를 통한 시민성 학습
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.