제주대학교 Repository

국내 초등학생의 주의집중력 향상 프로그램 효과에 대한 메타분석

Metadata Downloads
Alternative Title
Meta-Analysis of the Effects of Attention Concentration Improvement Program of Elementary School Students in Korea
Abstract
이 연구의 목적은 지금까지 개발된 초등학생용 주의집중력 향상 프로그램의 효과크기를 분석하여 초등학생용 주의집중력 향상 프로그램 개발 및 활용에 주는 시사점을 찾는 것이다. 이를 위해 한국교육학술정보원의 데이터베이스에서 국내의 초등학생용 주의집중력 향상 프로그램 개발 연구를 검색하여 최종 54개의 분석 사례를 추출하였다. 분석에는 표준화된 평균 차이(Cohen's )가 활용되었다. 효과크기의 이질성이 확인된 경우 메타 ANOVA를 통해 조절효과분석을 실시하였다. 연구 결과 국내 초등학생용 주의집중력 향상 프로그램의 효과크기는 큰 것으로 나타났으며, 이질성 또한 큰 것으로 확인되었다. 조절효과분석 결과 연구대상(집단 성향, 집단 규모), 프로그램(실시시간, 주의전략)에 따라 효과크기는 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 결과를 바탕으로 논의에서는 추후 초등학생용 주의집중력 향상 프로그램 개발과 활용에 주는 시사점을 서술하였다. 이 연구는 국내 초등학생용 주의집중력 향상 프로그램의 효과크기와 이에 영향을 미치는 조절변인을 탐색함 으로써 초등학생용 주의집중력 향상 프로그램의 개발과 활용에 유용한 정보를 제공하였다는데 의의가 있다.
This study aimed to analyze the effect sizes of attention concentration improvement program of elementary school students developed in Korea and to attain useful information for further studies. Studies on attention concentration improvement program of elementary school students were searched for in the online database, yielding 25 independent articles to be analyzed. The effect sizes of Cohen's  were calculated for studies. Additionally, when significant differences were detected among the effect sizes, meta-ANOVA was analyzed. This study showed that the effect size of attention concentration improvement program of elementary school students was big, and also difference was big. This study showed that there were significant differences among the effect sizes depending on subject of study(group, and number of people who joined the program) and program(time of a session, and strategy). Based on the findings, several suggestions were provided for developing more powerful attention concentration improvement program of elementary school students and for appropriated usage of these program in future studies.
Author(s)
이지은
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009220
Alternative Author(s)
Lee, Ji Eun
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등교육학
Advisor
송재홍
Table Of Contents
국문초록 vi
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 3
3. 용어의 정의 3
가. 주의집중력 3
나. 메타분석 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 주의집중력 5
2. 주의집중력 측정 척도 10
가. FAIR 주의력 검사 10
나. Grid 11
다. 집중 능력 검사 12
라. 주의집중능력검사 12
마. 종합주의력검사 13
바. 기타 13
3. 주의집중력 향상 프로그램 14
가. 과제수행 15
나. 스포츠 및 운동 16
다. 명상 17
라. 기타 18
Ⅲ. 연구방법 19
1. 분석대상 19
2. 분석을 위한 코딩 틀 21
3. 효과크기 산출 22
4. 자료 분석 방법 23
Ⅳ. 연구결과 24
1. 주의집중력 향상 프로그램의 발달 동향 24
가. 연구대상에 따른 동향 25
나. 종속측정치에 따른 동향 26
다. 프로그램 주의전략에 따른 동향 27
2. 주의집중력 향상 프로그램의 효과크기 28
3. 주의집중력 향상 프로그램의 조절변인에 따른 효과크기 28
가. 연구대상에 따른 효과크기 28
나. 주의집중력 종속측정치에 따른 효과크기 31
다. 프로그램에 따른 효과크기 31
4. 주의집중력 향상 프로그램의 출간오류 분석 결과 33
Ⅴ. 논의 및 제언 36
1. 결론 및 논의 36
2. 제언 38
참고 문헌 39
ABSTRACT 42
부 록 44
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이지은. (2019). 국내 초등학생의 주의집중력 향상 프로그램 효과에 대한 메타분석
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.