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중국 인민일보 미디어 의제에 관한 연구

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Alternative Title
A Research regarding the Media Agenda of the Chinese Newspaper People ' s Daily : Focusing on the Official Weibo and the Paper Version
Abstract
중국 사회의 발전으로 미디어 영역에도 많은 변화가 나타나고 있다. 그 중에 웨이보(微博, Weibo)가 대표적이다. 중국 사회에서는 트위터 이용이 제한되어 있기 때문에 웨이보 이용이 활성화되어 있다. 웨이보의 발전으로 언론의 지형도 완전히 바뀌었고, 웨이보가 사회에 미치는 영향력도 점차 커지고 있다. 그로 인해 정부부처나 주요 전통 언론 매체 등이 잇달아 공식웨이보를 개설하기 시작하였다. 처음에는 공식웨이보의 영향력이 그다지 크지 않았다. 하지만 인민일보 공식웨이보의 설립 이후 공식웨이보의 영향력이 급속히 확대되면서, 다른 전통 매체들도 공식웨이보를 사용하고 있다.
미디어 분야에서는 의제설정에 관한 연구가 끊임없이 이어져 오고 있고, 전통 매체와 뉴미디어에 관한 연구도 많이 이루어지고 있다. 본 연구는 중국 대표적인 신문이자 공산당 기관지인 인민일보와 인민일보 뉴미디어 편집부가 독립하여 설립한 인민일보 공식웨이보의 미디어 의제에 주목하였다. 인민일보 공식웨이보와 종이신문 간에 어떤 차이가 있는지를 살펴보기 위하여 미디어 의제의 속성, 유형과 형식, 정보원 세 가지 부분으로 구분하였다. 분석대상은 인민일보 공식웨이보와 종이신문에서 2018년 4월 1일부터 2019년 3월 31일까지 보도된 기사 총 5736건(인민일보 공식웨이보 2926건, 인민일보 종이신문 2810건)이다.
연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인민일보 종이신문은 공식웨이보보다 긍정적인 기사가 더 많은 것으로 확인되었다. 또한 인민일보 공식웨이보는 종이신문보다 부정적인 기사의 비중이 훨씬 큰 것으로 나타났다.
둘째, 인민일보 공식웨이보와 종이신문의 미디어 유형을 비교한 결과, 인민일보 종이신문은 공식웨이보에 비해 '정치/정부정책' 관련 내용의 비중이 더욱 큰 것으로 확인되었다. 반면, 인민일보 공식웨이보는 종이신문에 비해 '문화/예술' 내용을 더 많이 다루고 있는 것으로 나타났다. 또한 인민일보 종이신문에서는 '연예/엔터테인먼트' 내용을 전혀 보도하지 않았던 것과 달리, 인민일보 공식웨이보에서는 그 비중은 높지 않지만 주요 이용자인 20대의 특성을 많이 고려한 것으로 확인되었다. 미디어 의제 형식은 인민일보 공식웨이보가 종이신문에 비해 '객관적 기술' 형식 보도를 더 많이 다뤘던 것으로 나타났다.
셋째, 인민일보 종이신문의 정보원은 주로 '신문사'였던데 반해, 인민일보 공식웨이보의 정보원은 주로 '인터넷/일반시민'과 '직접 취재'인 것으로 확인되었다. 인민일보 공식웨이보가 더욱 풍부하고 다양한 정보원을 활용하고 있는 것이다.
본 연구를 통해 인민일보 공식웨이보와 종이신문 간의 미디어 의제가 어떤 차이가 있는지 확인할 수 있다. 특히 인민일보 공식웨이보에서 연예 관련 기사를 다루고, 다양한 정보원을 활용하고 있다는 점에서 인민일보 공식웨이보 편집부가 혁신을 위해 노력하고 있는 것을 확인할 수 있었다. 또한 언론의 자율화와 개방성, 그리고 매체의 융합이 이루어지고 있음을 살펴볼 수 있었다.
In China, as the society develops, many changes have been taking place in the media sector. Amongst the changes, the 'Weibo' is considered to be the most representative medium. Twitter is not allowed to be used within the Chinese society so instead, the Chinese people actively use Weibo. With Weibo's development, it is changing the whole media scene completely, while the influence that it yields on society is gradually increasing. As a result, the major departments in the government and traditional media outlets began to launch their own official Weibos one by one. In the beginning, the influence of the official Weibos was not that strong. However, after the first official Weibo of the People's Daily was launched, the strength of its influence rapidly increased and the development of other traditional media's official Weibo has also been developing. In the media field, there have been continous research regarding the establishment of the media agenda while there is a plethora of researches about the traditional media and new media. This paper attempts to investigate into the media agenda of the Communist Party's People's Daily newspaper which is the most representative Chinese newspaper as well as the official Weibo of the People's Daily independently set up by the new media editorial department. In order to contemplate what kind of differences exist between the official Weibo of the People's Daily and the paper version of the People's Daily, three categories including 1) properties of the media agenda 2) type and form and 3) sources were selected and looked into. In order to validate the above selected criteria, this paper picked out a total of 5736 articles dated between April 1st 2018 to March 31st of 2019 from both the official Weibo and the paper version (2926 articles from the official Weibo and 2810 articles from the paper version newspapers) to be compared and analyzed. The summary of the research results are as follows. First, it was found that there were more positive articles in the paper version of the People's Daily compared to the official Weibo. In addition, the official Weibo of the People's Daily appeared to have more weight in covering more negative articles compared to the paper version. Second, after comparing the results of the media type of the official Weibo and the paper version, the paper version of the People's Daily was confirmed to have more contents regarding 'politics/government policies' compared to the official Weibo. On the other hand, the official Weibo of the People's Daily was seen to cover more 'culture/arts' contents compared to the paper version. Furthermore, the paper version of the People's Daily had absolutely no contents related to 'celebrities/entertainment' while the official Weibo did cover some contents of it and was dealing with it to the extent of catering to the special needs of the 20 something users. Through these findings, the direction of the official Weibo of the People's Daily could be ascertained. In terms of the form of the media agenda, the official Weibo of the People's Daily appeared to have more objectively written articles compared to the paper version. Third, while the sources of the paper version of the People's Daily was mainly the 'newspaper agency' itself, the sources of the official Weibo of the People's Daily were mainly 'internet/general public' or 'direct coverage'. As such, conclusions could be drawn that the sources of the official Weibo of the People's Daily were richer and more plenteous in variety. After comparing and analyzing the official Weibo and the paper version of the People's Daily, distinct differences were definitely found to exist. The editorial department of the official Weibo was also seen to be putting a lot of efforts into innovative initiative. In conclusion, a significant change in the process of autonomy and openness of media as well as convergence of media can be seen to be happening.
Author(s)
楊陽
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009312
Alternative Author(s)
Yang Yang
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 언론홍보학과
Advisor
金敬浩
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1

Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 분석 4

1. 웨이보(微博, Weibo) 4
2. 인민일보 공식웨이보 7
3. 의제설정기능이론 8
1) 의제설정기능이론의 등장 배경 9
2) 의제설정기능이론의 주요 개념 10
3) 의제설정기능이론의 확장 11
4. 미디어 의제 15
1) 미디어 의제 속성 15
2) 미디어 의제 유형과 형식 17
3) 미디어 의제 정보원 18
5. 인민일보 공식웨이보에 관한 선행 연구 21

Ⅲ. 연구문제 및 연구방법 24

1. 연구문제 24
2. 연구방법 25
1) 연구대상 및 자료수집 25
2) 분석유목 27
3) 코딩방법 및 신뢰도 29

Ⅳ. 연구결과 분석 31

1. 미디어 의제 속성 31
2. 미디어 의제 유형과 형식 32
3. 미디어 의제 정보원 42
4. 보도형태 44

Ⅴ. 결론 및 제언 46

1. 연구결과 요약 및 논의 46
2. 연구의 한계 및 제언 49

참고문헌 50
부록: 코딩지 55
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
楊陽. (2020). 중국 인민일보 미디어 의제에 관한 연구
Appears in Collections:
General Graduate School > Journalism and Public Relations
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