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쇼트 클립의 지각된 가치가 사용자의 만족도와 지속 사용의도에 미치는 영향

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Alternative Title
A Study on how the Perceived Value regarding Mobile Short Clips influence the Users' Satisfaction and Intended Usage Continuation : Focusing on Users of the Chinese (TikTok) Program
Abstract
모바일 단말기와 무선 인터넷이 급속히 발전하면서 모바일 애플리케이션은 동영상을 전달하는 중요한 매체가 되었다. 나날이 새롭게 등장하는 플랫품 중에서 '모바일 쇼트 클립'애플리케이션을 주목할 만하다. 오늘날 인기를 끌고 있는 '모바일 쇼트 클립'을 가능케 하는 것은 커뮤니케이션의 기술 발전이라고 할 수 있다.
본 연구에서는 모바일 쇼트 클립의 채택과 사용에 있어 모바일 쇼트 클립이 가지고 있는 실용적 가치뿐만 아니라 감정적, 사회적 가치도 같이 고려함으로써 다차원적인 관점에서 모바일 쇼트 클립에 대해 이용자들이 지각된 가치가 무엇인지를 밝히고자 한다. 이에 본 연구에서는 이용과 충족 이론, 기대가치 이론, 가치-만족-지속 사용의도 모델을 기반으로 중국에서 가장 많은 사용자 수를 보유한 틱톡 사용자를 대상으로 모바일 쇼트 클립의 지각된 가치 즉 실용적 가치, 감정적 가치, 사회적 가치가 만족도와 지속 사용의도에 미치는 영향 분석하였다.
본 연구에서 조사대상은 중국에 있는 틱톡을 이용하는 중국 사람들로 총 530부의 설문지를 받았고 설문지의 분석을 위한 연구자료로 사용하였다. SPSS 프로그램과 AMOS 프로그램을 사용하여 빈도분석, 신뢰도 분석, 확인적 요인분석, 다중회귀분석 및 회귀분석 등을 실시하였다. 실증분석을 통한 결과는 다음과 같다.
첫째, 쇼트 클립 틱톡 이용자의 지각된 가치의 3가지 가치 차원 중 실용적 가치, 감정적 가치, 사회적 가치는 만족도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 특히, 실용적 가치가 만족도에 가장 유의한 영향을 미치는 것을 알게 되었다. 둘째, 쇼트 클립 틱톡 이용자의 지각된 가치의 3가지 가치 차원 중 실용적 가치, 감정적 가치, 사회적 가치는 지속 사용의도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 쇼트 클립 틱톡 이용자의 만족도는 지속 사용의도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과를 토대로, 모바일 쇼트 클립 틱톡 사용자의 지속 사용의도를 유지시키기 위하여 지각된 가치와 사용자 만족도의 연계에 대한 방향과 시사점을 유추해 볼 수 있다. 또한 사용자 만족과 지속적 사용 의도에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 다시 확인하였으며, 향후 모바일 쇼트 클립 앱의 개선에 유용한 기초 자료가 되기를 기대해 본다.
With the rapid development of mobile terminals and wireless internet, mobile applications have become an important medium for delivering video clips. Amongst the new platforms that appear on a daily basis, the 'mobile short clip' application is of special note. It could be said that the very popular 'mobile short clip' application nowadays is only possible because of the technological advancements made in the communication field. This paper aims to clarify the users' perceived values of mobile short clips from a multidimensional perspective by considering not only the practical values but also the emotional and social values of mobile short clips in the adoption and use of mobile short clips. As such, in this study, the perceived value of mobile short clips, such as the practical value and emotional value, was applied to TikTok users who occupy the largest number in China based on usage, satisfaction theory, expected value theory and the value-satisfaction-sustainable intention model. The effects of values and social values on satisfaction and intention to use on a continuous basis were analyzed. The subjects of this study were Chinese people who used TikTok in China and a total of 530 survey questionnaires were received and these were consequently analyzed accordingly. The SPSS program and the AMOS program were used to analyze frequency, credibility, confirmatory factor analysis, multiple regression analysis and regression. The results that were derived through the substantiated analysis are as follows. First, among the three perceived values of short clip TikTok users, practical value, emotional value and social value were found to have a positive effect on the satisfaction rate. In particular, it was found that the practical value had the most significant effect on satisfaction. Second, among the three perceived values of short clip TikTok users, the practical value, emotional value and social value were found to have a positive effect on the intended usage continuation. Third, the satisfaction rate of the short clip TikTok users appeared to have a positive effect on the intended usage continuation. Based on the results of this research, it was possible to infer into the direction and implications for linking perceived value and user satisfaction in order to maintain the inteded usage continuation of mobile short clip TicTok users. It was also possible to reaffirm the positive impact on user satisfaction and intended usage continuation and it is hoped that this paper's findings will become a useful basis for improving the mobile short clip application in the future. Main Keywords: Mobile Short Clip, TikTok, Practical Value, Emotional Value, Social Value, User Satisfaction, Intended Usage Continuation
Author(s)
李星
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009313
Alternative Author(s)
Li, Jixing
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 언론홍보학과
Advisor
金敬浩
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 배경 및 연구 목적 1
Ⅱ. 이론적 논의 4
1. 쇼트 클립에 대한 개요 4
1) 쇼트 클립의 개념 및 특성 4
2) 쇼트 클립의 발전현황 8
3) 중국 모바일 쇼트 클립 앱:틱톡 9
2. 이용과 충족 이론 15
3. 기대가치 이론 17
4. 지각된 가치 이론 18
1) 지각된 가치 18
2) 만족도 21
3) 지속 사용의도 22
5. 고객 가치-만족-충성도 모델 24
Ⅲ. 연구모델 및 연구가설 26
Ⅳ. 연구방법 29
1. 연구대상 및 연구방법 29
2. 변인의 조작적 정의와 측정항목 29
3. 설문지의 구성 32
4. 분석 방법 34
Ⅴ.연구결과 33
1. 표본의 일반적인 특성 33
2. 측정변인의 신뢰도 및 타당성 분석 36
3. 연구가설의 검증 40
Ⅵ.결론 49
1. 연구결과의 요약 및 연구의 시사점 49
2. 연구의 한계점 및 제언 52
Ⅶ. 참고문헌 54
Ⅷ. Abstract 59
Ⅸ. 부록 61
-설문지(한국어) 61
-설문지(중국어) 65
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
李星. (2020). 쇼트 클립의 지각된 가치가 사용자의 만족도와 지속 사용의도에 미치는 영향
Appears in Collections:
General Graduate School > Journalism and Public Relations
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