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상호동료교수 전략을 활용한 중학교 창의융합 프로그램 개발 및 적용

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Alternative Title
Development and Application of STEAM program in middle school utilizing the Reciprocal Peer Tutoring strategy
Abstract
상호동료교수 전략은 수업시간 동안 학생들 간의 활발한 상호작용을 통해 근 본적인 개념에 대해 이해하고 자신의 지식을 재정리하고 스스로 지식을 활용해 볼 수 있는 기회를 제공한다. 이 과정에서 학생들은 실제 접하는 문제를 자신이 가진 경험에 비추어 해결할 수 있고, 다른 학습자와 상호작용하며 문제해결력 등 의 고차원적 역량을 개발할 수 있다. 융합 교육(STEAM)은 과학, 기술, 공학, 수 학, 예술 교과의 연계 지도를 통해 학습자의 과학기술에 대한 흥미와 이해를 높 이고, 융합적 사고와 문제해결 능력을 배양할 수 있도록 주제 중심의 학습 내용 으로 교육과정을 재구성하여 가르친다. 상호동료교수 전략과 창의융합 교육을 연 계한 프로그램을 개발하여 수업에 적용할 경우, 학습 내용에 대한 흥미와 이해를 높이고 융합적 사고와 문제해결 능력을 배양하는데 더 큰 효과가 나타날 것으로 기대할 수 있다. 이에 본 연구는 상호동료교수 전략을 활용한 중학교 창의융합 프로그램을 개발하여 적용해보고 효과성을 알아보고자 한다. 이를 위해 중학교 과학 내용에서 특정 주제를 선정하여 프로그램을 개발하였다. 그리고 J시 소재 A중학교 3학년 학생(297명)을 강사학생(67명)과 청중학생(230명)으로 나누어 개 발된 프로그램을 적용하고 효과를 분석하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 두 집 단의 학생들은 상호동료교수 전략을 활용한 중학교 창의융합 프로그램에 대한 인 식 전체 영역에서 긍정적인 반응을 보였고, 전체 영역에서 두 집단간 유의미한 차
이가 나타났다. 특히 흥미도와 참여도에서 두 집단 모두 높은 결과를 보였고, 동 료피드백 효과성, 다양한 사고 유도 정도, 융합지식 학습 도움 정도에서 두 집단 간의 큰 차이를 보였다. 둘째, 상호동료교수 전략을 활용한 중학교 창의융합 프 로그램은 강사학생과 청중학생의 학습동기와 융합인재소양 효과성 비교에서 유 의미한 차이를 보였다. 이 결과는 상호동료교수 전략을 활용한 중학교 창의융합 프로그램은 청중학생보다 강사학생의 학습동기와 융합인재소양을 증진시키는데 더욱 효과가 있음을 나타낸다. 그리고 본 연구에서는 더 나아가 2015개정 과학과 교육과정을 분석하고 교사들이 바로 활용할 수 있는 상호동료교수 전략을 활용 한 창의융합 프로그램 기반의 과정중심평가 자료를 개발함으로써 실제 중학교 정규수업시간에서의 적용방안을 탐색하였다.
The reciprocal peer tutoring strategy offers the chance for students to understand fundamental concepts, rearrange their own knowledge and utilize it through active communication with other students during the class. In this process, students can solve real-life problems, based on their experience and develop the high-level competence such as problem-solving skill. STEAM is teaching in associated with science, technology, engineering, mathematics, and arts. it's expected for students to get interested in and understand science and technology and improve STEAM literacy. If we develop the STEAM program utilizing the reciprocal peer tutoring strategy and apply it, it's expected that it would have a great effect on increasing interest and understanding about learning contents and improving STEAM literacy for students. The purpose of this study is developing and applying the program and investigate the effects. For this, I chose 14 learning topic from the science curriculum of middle school and developed the program. Then I applied the program on 297 third graders in A middle school in J city. There are 67 instructor-students and 230 audience-students. The result is the followings. First, two groups showed positive results in whole range in perception of the program, but there was a significant difference between the two groups. Especially, two groups showed a high level of interest and participation in program, but there was a big difference between two groups in peer feedback effectiveness, various thought inducement extent and the degree to which it helps learn convergence knowledge. Secondly, the program showed a significant difference in the effectiveness of learning motivation and STEAM literacy between two groups. This result showed the program has effect on achieving the high interest and participation in two groups, but it is more effective for instructor-students than audience-students in improving learning motivation and STEAM literacy. Furthermore, this study developed Process-based Evaluation Tool that is based on the program by analyzing revised science curriculum in 2015. Process-based Evaluation Tool can be used by teachers during formal classes in middle school.
Author(s)
강소연
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009351
Alternative Author(s)
Kang, So Yeon
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 생물교육
Advisor
강경희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 2
3. 용어의 정의 3
1) 상호동료교수(reciprocal peer tutoring) 3
2) 학습동기 3
3) 융합인재소양(STEAM literacy) 3
4) 과정중심평가 4
4. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 상호동료교수 5
2. 융합인재교육(STEAM) 6
3. 평가 7
1) 과정중심평가 7
2) 수행평가 8
Ⅲ. 연구 내용 및 방법 11
1. 연구대상 11
2. 연구내용 11
3. 연구방법 12
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 18
1. 상호동료교수 전략을 활용한 중학교 창의융합 프로그램 개발 18
2. 상호동료교수 전략을 활용한 중학교 창의융합 프로그램 적용결과 26
1) 상호동료교수 전략 창의융합 프로그램에 대한 인식 조사 결과 26
2) 학습동기 조사 결과 36
3) 융합인재소양 조사 결과 37
3. 상호동료교수 전략 창의융합 프로그램의 과정중심평가 적용방안 39
Ⅴ. 결론 및 제언 50
1. 결론 50
2. 제언 52
참고문헌 53
ABSTRACT 56
부 록 58
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강소연. (2020). 상호동료교수 전략을 활용한 중학교 창의융합 프로그램 개발 및 적용
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