제주대학교 Repository

유아 소프트웨어 교육을 위한 교육과정 개발 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Curriculum Development for Early Childhood Software Education
Abstract
본 연구는 만 5세 대상 유아 소프트웨어 교육과정을 개발하고 적용하여 이를 통해 소프트웨어 교육 효과성 검증과 컴퓨팅 사고력 향상에 미치는 효과에 대해 알아보는데 그 목적이 있다. 인공지능 시대는 더 이상 먼 미래가 아닌 현실이며 소프트웨어가 생활의 기반 이고 중심이 되는 세상이다. 사회는 급변하고 있고 변화와 함께 삶의 구조도 다 양하고 복잡해지고 있다. 미래 사회를 살아갈 유아들은 더욱 다양한 해결해야 할 문제들과 직면할 것이다. 세계 각국에서는 컴퓨팅 사고력과 문제해결력을 길러주 기 위해 보다 어린 나이부터 소프트웨어 교육을 시작하기 위한 국가 차원의 연 구와 노력을 기울이고 있다. 소프트웨어 교육은 미래 삶을 위해 누구나 배워야 하는 보편교육이 되어야 한다. 만 5세는 발달과 관련된 모든 영역에서 급속한 성 장과 변화가 이루어지는 시기이다. 프로그래머나 관련 직업을 가지지 않더라도 소프트웨어 교육은 이 시기에 필수적이다. 가급적 어린 나이에 체험과 놀이 활동 을 통해 사고하는 방법을 일깨워 주고 문제를 발견하고 스스로 해결책을 찾아내 는 경험을 할 수 있는 교육을 시작하는 것이 좋다. 이러한 내용을 담기 위해서는 단순히 코딩 능력을 기르거나 로봇 활용으로 그치는 교육이 아니라 체험과 다양
- vii
한 놀이로 구성된 간접적이고 자연스러운 활동으로 접근할 필요성이 있다. 즉, 경험을 통해 소프트웨어 교육의 궁극적인 목적인 컴퓨팅 사고력을 함양할 수 있 는 체계적인 교육과정이 필요하다. 더불어 사교육을 통한 선택적 교육이 아니라 국가 교육과정 내에서 모든 유아들이 교육 받을 수 있는 시스템이 구축 되어야 한다. 이에 본 연구에서는 국가수준의 유아 교육과정과 조화를 이루면서 초중등과 연계가 가능한 교육과정으로 국가 수준에서 시작할 수 있는 체계를 마련하기 위 해 만 5세 대상 유아 소프트웨어 교육과정을 개발하였다. 이를 위해 본 연구는 다음과 같은 절차로 진행되었다. 첫째, 국내외 유아 소프트웨어 교육과정, 관련 연구 동향과 문헌 분석, 선행 연 구를 조사하고 비교·분석하였다. 이러한 분석은 교육 목적과 내용체계 개발의 토 대가 되었다. 둘째, 유아 소프트웨어 교육 목적 및 내용체계로 구성된 교육과정을 개발하여 전문가 검증을 통한 내용 타당도 검사, 델파이 조사를 통해 완성하였다. 셋째, 개발된 소프트웨어 교육과정을 만 5세 유아들에게 적용한 후 소프트웨어 교육 효과성 검사 도구와 컴퓨팅 사고력 검사 도구를 이용하여 연구 결과 도출 및 분석하고 효과를 검증하였다. 이 과정에서 도출된 결과물은 유아 소프트웨어 교육 목적, 내용체계, 교수·학습 방법, 교육 프로그램, 검사 도구이다. 본 연구에서는 다음과 같은 교육적 효과가 검증되었다. 첫째, 소프트웨어 교육 효과성 검사 결과를 분석해보면 본 연구에서 개발한 교 육과정은 만 5세 대상 유아 소프트웨어 교육에 효과적인 것으로 나타났다. 교육 을 경험하기 전에 비해 교육을 경험한 후 검사의 하위요인인 소프트웨어 교육의 가치에 대한 이해, 태도, 컴퓨팅 사고력 효능감, 흥미가 높아졌으며, 이는 통계적 으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 컴퓨팅 사고력 검사 결과를 분석해보면 본 연구에서 개발한 교육과정은 만 5세 대상 유아 컴퓨팅 사고력 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 교육을 경험 하기 전에 비해 교육을 경험한 후 컴퓨팅 사고력이 향상되었으며, 이는 통계적으 로 유의미한 차이를 보였다.
본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 소프트웨어 교육의 목적과 필요성에 대해 충분한 내용을 담고 있으면서 국가수준의 유아 교육과정과 조화를 이루고 초중등과 연계가 가능한 교육과정을 제시하였다. 이를 바탕으로 개발된 교육 프로그램은 충분한 교육적 효과가 있음 이 검증되었다. 앞으로 관련 분야의 후속 연구에서 유아 소프트웨어 교육과 컴퓨 팅 사고력의 본질을 이해하는데 참고가 될 수 있을 것이다. 둘째, 유아 수준에 맞는 소프트웨어 효과성 검사 도구와 컴퓨팅 사고력 검사 도구를 제시하였다. 이를 통해 유아 소프트웨어 교육의 효과성과 컴퓨팅 사고력 향상을 입증하였다. 컴퓨팅 사고력 검사는 논리력 검사, 창의력 검사와 구분해서 사용할 필요성이 있다. 본 연구에서 개발한 검사 도구는 추후 관련 연구의 목적 에 맞게 수정·보완하여 사용할 수 있으며 컴퓨팅 사고력 자체 검사의 의미와 필 요성을 이해하는 데 많은 도움이 될 것이다. 향후 후속 연구를 통해 본 연구에서 개발한 교육과정을 지속적으로 개선하고 가정과의 연계교육, 부모 참여 교육, 현직 유아교사 교육, 예비 유아교사 양성과 정 등으로 발전할 수 있기를 기대한다. 더불어 만 5세를 위한 타당도와 신뢰도를 갖춘 양적 컴퓨팅 사고력 검사 도구가 개발된다면 유아 개개인의 컴퓨팅 사고력 향상에 대한 효과를 분석 할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to develop and apply early childhood software curriculum for 5 year olds. Through this, verifying the effectiveness of software education, and examining the effects on computational thinking improvement. The AI era is no longer a distant future, but a reality world where software is the foundation and center of life. Society is changing rapidly, and with the change, the structure of life is also becoming diverse and complicated. Infants who will live in the future will be faced with a wider variety of problems to solve in future societies. Around the world, studies and efforts for starting software education have been conducted from an early age to develop computational thinking and problem solving skills. Software education should be a general education that everyone should learn for future life. The age of five is a period of rapid growth and change in all areas of development. Even if they don't have a programmer or related job, software education is essential at that time. As early as possible, it's a good idea to start teaching to remind themselves how to think through experiences and play activities and to discover problems and find solutions by themselves. In order to contain such contents, it is necessary to approach not just end up in the coding ability development and robot utilization but indirect and natural activities composed of experience and various plays. In other words, through experience, there is a need for a systematic curriculum that can cultivate computational thinking, the ultimate goal of software education. In addition, not a selective education through private education, but a system in which all children can be educated within the national curriculum should be established. In this study, in order to establish a system that can be started at the national level as a curriculum that can be linked to elementary and secondary schools in harmony with the national early childhood curriculum, an early childhood software curriculum for 5 years old was developed. For this purpose, this study proceeded with the following procedure. First, the domestic and foreign early childhood software curriculum, related research trends, literature analysis, and previous studies were investigated and compared. This analysis was the basis for the development of educational purpose and content system. Second, by developing the curriculum consisting of educational software and contents system for early childhood software, and completed it through content validation test by expert verification, and Delphi survey. Third, after applying the developed software curriculum to 5 years old children, the results were verified and analyzed by using the software education effectiveness test tool and the computational thinking test tool. The outcomes of this process are early childhood software education objectives, content systems, teaching and learning methods, educational programs, and testing tools.In this study, the following educational effects were verified. First, the results of the software education effectiveness test showed that the curriculum developed in this study was effective for the education of early childhood software for 5 years old. Compared to before education experience, understanding, attitude, computational thinking efficacy, and interest in the value of software education, which is a sub-factor of test, were high and these showed a statistically significant difference. Second, the results of the computational thinking test showed that the curriculum developed in this study was effective in improving the computational thinking ability of 5 years old children. Compared to before education experience, computational thinking improved after experiencing education, which was statistically significant. The implications of this study are as follows. First, this study presented the curriculum that can be linked to elementary and middle school, in harmony with the national level of early childhood curriculum, with sufficient contents about the purpose and necessity of software education. The educational program developed on this basis has proved to have sufficient educational effect. In future study in related fields, it may be helpful to understand the nature of early childhood software education and computational thinking. Second, a software effectiveness test tool and computational thinking test tool for infant level were presented. Through this, it has demonstrated the effectiveness of early childhood software education and improved computational thinking. The computational thinking test needs to be used separately from the logic test and the creativity test. The test tool developed in this study can be modified and supplemented for future research purposes, and it will be helpful for understanding the meaning and necessity of the self-test of computational thinking. It is expected that future research will continue to improve the curriculum developed in this study and develop into linkage education with families, parental involvement education, in-service early childhood teacher education, and preparatory early childhood teacher education. In addition, if a quantitative computational thinking test tool with validity and reliability for 5 years old is developed, the effect of improving the computational thinking ability of individual infants can be analyzed.
Author(s)
이경희
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009424
Alternative Author(s)
Lee, Kyung hee
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 과학교육학부컴퓨터교육전공
Advisor
조정원
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 6
Ⅱ. 소프트웨어 교육 현황 및 동향 9
1. 국내외 소프트웨어 교육현황 9
1) 영국 9
2) 미국 15
3) 그 외 국가 19
4) 해외 소프트웨어 교육의 시사점 24
5) 국내 26
6) 국내 소프트웨어 교육의 시사점 33
Ⅲ. 유아 소프트웨어 교육과정 개발 39
1. 유아 소프트웨어 교육의 방향 39
1) 유아의 특성 및 교육 40
2) 유아 소프트웨어 교육의 개념 41
3) 유아 소프트웨어 교육의 필요성 42
4) 유아 소프트웨어 교육 교수자 43
5) 유아 소프트웨어 교육 교구 46
2. 교육과정 개발 절차 49
3. 교육과정 구성 50
1) 교육 목적 52 2) 내용체계 57
3. 교육과정 검증 및 결과 64
Ⅳ. 교육 프로그램 적용 및 효과 분석 71
1. 연구 방법 71
1) 연구 대상 71
2) 연구 도구 72
3) 검사 도구 80
4) 연구 절차 86
2. 연구 결과와 분석 90
1) 기술 통계 설계 90
2) 유아 소프트웨어 교육 효과성 91
3) 유아 소프트웨어 교육이 컴퓨팅 사고력에 미치는 효과 95
4) 그 외 교육적 효과 100
Ⅴ. 결론 및 제언 103
참 고 문 헌 106
ABSTRACT 116
부 록 120
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
이경희. (2020). 유아 소프트웨어 교육을 위한 교육과정 개발 연구
Appears in Collections:
Faculty of Science Education > Computer Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.