제주대학교 Repository

중학교 음악교사를 위한 피아노 반주법 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study of Piano Accompaniment for Middle School Music Teachers:Focused on Jazz Harmonics, Rhythm.
Abstract
빠르게 변화하는 정보·통신 기술로 인해 음악 산업과 영상 공유 매체 등이 급 속히 발전한 21세기에 살아가는 현대인은 전 세계인이 게시한 다양한 음악과 영상 등을 손쉽게 감상하고 서로에게 공유하는 것이 가능하게 되었다. 특히 청소년들은 새로운 매체에 접하는 것에 익숙하여 수많은 미디어에 쉽게 노출되고, 이러한 결과 로 점점 더 개성과 특색이 있는 문화적 요소를 찾게 된다. 이에 반해 음악 교과서 에 실린 악곡의 기존 반주법은 비교적 안정적인 화성 진행을 주로 사용하므로 청소 년들이 여러 매체를 통해 접하게 되는 다채로운 대중음악들에 비해 단조로운 인상 을 주기 쉽다. 또한, 현재의 음악 교과서에는 대중가요나 재즈, 현대음악 등을 비롯 한 다양한 악곡들의 비중이 점점 늘어나는 추세에도 불구하고 기존 국악, 클래식 곡의 안정적인 반주법에만 익숙해져 있는 음악 교사들의 경우 새로운 화성과 다양 한 리듬의 악곡들을 전문성 있게 반주하기에 많은 어려움을 겪는 것이 사실이다. 이와 더불어 이미 대중음악의 다채로운 화성 진행 및 리듬에 익숙해진 청소년들은 음악 교과 시간에 학습하는 전통 악곡들에 흥미를 느끼기란 쉽지 않다. 이러한 현 상은 학생들이 실제 학교 현장에서의 음악 교육에 대한 흥미를 저하할 뿐만 아니 라, 생활 속에서 접하는 대중음악과 학교에서 배우는 음악과의 이질감 속에서 음악 환경의 혼란을 겪게 하는 결과를 초래한다. 이에 따라 음악 교과서의 제재곡을 통 해 학생들에게 음악 수업에 대한 흥미와 호기심을 갖게 하기 위해서는 대중음악적 감각을 충족시켜 줄 수 있는 다양한 방안이 필요하다. 위에서 언급한 다양한 문제점들에 대한 방안으로 본 논문에서는 재즈의 화성과 리듬을 중심으로 한 반주법을 연구하였다. 대중음악에서 사용하는 화성과 리듬의 요소들은 대부분 재즈의 화성과 리듬을 바탕으로 구성되기 때문에 음악 교육 측면 에서의 재즈에 대한 접근을 통해 학생들의 대중음악적 감각을 충족시켜주는 것이 가능하다. 또한, 재즈의 리듬과 화성 등의 특징적 요소는 장르를 불문하고 국악 및 클래식 등의 다양한 음악에 활용할 수 있는 유용한 음악적 재료가 될 수 있다. 그 러므로 재즈의 음악적 요소들을 활용하여 교과서 악곡들의 피아노 반주가 이루어진 다면 학생들이 학교 밖 일상 속에서 손쉽게 감상할 수 있는 음악과 학교의 음악실 에서 듣는 음악의 이질감이 감소하여 서로 균형을 이루게 될 수 있고, 음악 수업에 있어 흥미와 동기를 유발하는 역할을 할 수 있다. 이와 더불어 음악 교사의 측면에 서도 본 논문에 실린 재즈 반주법의 적용을 통해, 기존의 양손 반주 악보에서 더욱 나아간 창의적인 반주를 스스로 만들어 낼 수 있을 뿐만 아니라, 이를 적용한 음악 수업에 임하는 학생들의 더욱 창의적인 사고 및 미적 학습경험을 이끌어 낼 수 있 을 것으로 기대한다.
With the rapidly changing information and communication technology, modern people living in the 21st century, where the music industry and video sharing media have rapidly developed, have become able to easily enjoy and share various music and videos posted by people all over the world. In particular, young people are used to new media, so they are easily exposed to numerous media, and as a result of these exposures, they increasingly get used to cultural elements with individuality and characteristics. On the other hand, in the existing accompaniment method of musical pieces in music textbooks using relatively stable progress of harmony, it is hard to find new elements that attract interest of students. Therefore music learned in school is monotonous compared to the colorful pop music that young people encounter through various media. In addition, in the current music textbook, despite the trend of increasing the proportion of various music pieces including popular songs, jazz, and modern music, music teachers who are accustomed only to the stable accompaniment method of classical music, have difficulties for playing new harmony and diverse rhythms. Moreover, it is not easy for teenagers who are already accustomed to the diverse harmony and rhythms of popular music to be interested in the classical music that they learned in school. This phenomenon not only degrades students' interest in music education in the real school field, but also results in the confusion of the music environment in the heterogeneity between popular music of outside and music learned in school. Accordingly, in order to provide students with interest and curiosity about music lessons through songs in music textbook, various measures are needed to satisfy students' educational needs. As a solution to the various problems mentioned above, this paper studied the accompaniment method centered on jazz harmony and rhythm. Since most elements of harmony and rhythm used in popular music are composed based on jazz harmony and rhythm, it is possible to satisfy students' need for popular music through the approach to jazz in music education. In addition, characteristic elements such as rhythm and harmony of jazz can be useful musical materials that can be used for various music such as Korean traditional music regardless of genre. Therefore, by using the musical elements of jazz, the heterogeneity between music outside of school and the music learned in the school can be reduced. It can serve as motivation for class. In addition, through the application of the jazz accompaniment method presented in this paper, the music teacher can create not only the creative accompaniment from the existing two-hand accompaniment sheet music, but also the more creative thinking and aesthetics of students participating in the applied music class.
Author(s)
김나연
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009551
Alternative Author(s)
Kim, Na Yeon
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
정주희
Table Of Contents
Ι. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 3
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 재즈 화성, 리듬의 특징적 음악 요소 4
1. 재즈 화성 4
1) 7화음(7th Chord) 4
2) 텐션(Tension) 6
3) 코드 보이싱(Chord Voicing) 8
(1) 클로즈 보이싱(Close Voicing) 8
(2) 오픈 보이싱(Open Voicing) 9
4) 리하모니제이션(Reharmonization) 10
(1) 대리화음(Substituted Chord) 10
가. 토닉의 대리화음 11
나. 서브도미넌트의 대리 화음 12
다. 도미넌트의 대리 화음 13
(2) 세컨더리 도미넌트 (Secondary Dominant) 13
(3) 투-파이브-원 (Ⅱ-Ⅴ-Ⅰ) 분할 14
(4) 경과화음(Passing Chord) 16
가. 경과적 감화음(Passing Diminished Chord) 16
나. 증화음(Augmented Chord) 17
다. 클리셰(Clich) 17
라. 베이스라인의 경과적 사용 18
2. 재즈 리듬 및 반주 패턴 20
1) 싱커페이션(Syncopation) 20
2) 스윙(Swing) 21
3) 보사노바(Bossa Nova) 21
4) 스트라이드(Stride) 22
5) 블루스(Blues) 23
6) 컴핑(Comping) 24
Ⅲ. 중학교 음악 교과서 제재곡에 재즈 반주법 적용 예시 26
1. 스와니 강 27
2. 별 30
3. 산타 루치아 33
4. 너에게 난 나에게 넌 36
5. 아리랑 41
6. Sing, Sing, Sing 45
7. 샹젤리제 48
Ⅳ. 결론 52
참고 문헌 54
부록1 제재곡 편곡 및 반주 악보-스와니 강 56
부록2 제재곡 편곡 및 반주 악보-별 58
부록3 제재곡 편곡 및 반주 악보-산타 루치아 60
부록4 제재곡 편곡 및 반주 악보-너에게 난 나에게 넌 62
부록5 제재곡 편곡 및 반주 악보-아리랑 65
부록6 제재곡 편곡 및 반주 악보-Sing, Sing, Sing 67
부록7 제재곡 편곡 및 반주 악보-샹젤리제 69
Abstract 71
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김나연. (2020). 중학교 음악교사를 위한 피아노 반주법 연구
Appears in Collections:
Education > Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.