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이와야사자나미(巌谷小波)의 고가네마루(こがね丸)고찰

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Alternative Title
Review of Koganemaru by Iwaya Sazanami:The Spirit of the Times Embodied in the Characters
Abstract
본 논문은 일본 최초의 근대 아동 창작동화로 알려져 있는 이와야 사자나미 (岩谷小波:1870년∼1933년)의 고가네마루(こがね丸)(1891)를 연구 대상으로 했 다. 본고는 작품의 탄생배경과 함께 메이지기의 시대정신이 어떤 식으로 등장인 물에게 구현되고 있는지 주목하여 살펴보았다. 고가네마루는 당시 신흥출판사인 하쿠분칸이 기획한 소년문학 총서의 「제 1편」으로 집필되어 인기를 얻은 작품이다. 서구에서도 아동이라는 개념을 의식하 기 시작한 것은 근대에 들어서의 일이다. 같은 시기 사자나미가 처음부터 아동을 염두에 두고, 아이들의 취향을 고려하며 작품을 썼다는 것이 획기적인 업적으로 평가받는다. 하지만 일본 근대 최초의 아동용 동화작품이라는 의의(意義)가 있음 에도 불구하고 그 안에는 문제점이 있다는 것에 착안하여 고찰하였다. 순수한 아 동을 위한 창작동화 안에 정치적 이데올로기가 전반적으로 들어있기 때문이다. 그 근거로 '군인칙유'와 '교육칙어'의 충과 효의 이념이 교묘히 들어있음을 문제 의식으로 제기했다. 먼저 제1장에서는 고가네마루의 탄생배경에 대해서 살펴보았다. 이를 알아보 기 위해 사자나미의 가정환경과 성장배경에 주목하였으며, 이것이 그가 동화작가 로 출발하게 된 중요한 계기가 되었음을 밝혔다. 어린 시절부터 사자나미를 둘러 싼 환경은 책과 예능을 접할 수밖에 없는 분위기였으며 그가 가업인 의학이 아 닌 문학을 추구하게 된 과정을 고찰하였다. 제2장에서는 등장인물들이 지닌 이름의 표상을 분석함으로써 각자의 역할을 도출했는데, 등장인물은 이름에 상응하는 행위를 보여주고 있었다. 주인공인 고 가네마루는 전형적인 영웅담의 모티프를 지녔다. 작품은 주인공을 둘러싼 조력자 와 적대자라는 대립 구도를 보인다. 작가는 인물들의 역할을 통해 메이지 시대의 특수한 시대정신을 표현하고 있다는 것을 유추할 수 있었다. 제3장에서는 동서양 고전의 다양한 심상에 대해 살펴보았다. 사자나미는 잘 알 려진 일본의 민담들을 작품에 삽입시키는 방법을 취하고 있다. 이런 방법은 익히 알고 있는 설화의 후속편을 보는 듯한 흥미를 유발했다고 보았다. 그밖에 중국의 삼국지와 수호지 등도 인용하고 있는데 교육적인 측면을 고려한 다양한 심상을 구사하고 있다. 마지막으로 작품 전체를 관통하는 정신으로 군인칙유와 교육칙어를 들었으며 이것이 어떻게 투영되어 있는지에 대해서 고찰하였다. 메이지 신정부가 국민통합 을 위해 만든 군인칙유와 교육칙어 안에는 충과 효의 사상이 부각 되어있다. 이 것이 작품 속에 충실히 반영되어 있음을 살펴보았다. 이 작품은 메이지시대라는 격동기 속에서 성장한 작가 사자나미가 스무 살이 라는 약관의 나이에 집필한 것이다. 모험심이 강한 어린이의 심정을 잘 헤아릴 수 있는 청년작가이었기에 극적인 구성과 기발한 발상을 창출 한 것으로 생각한 다. 이 작품은 일본 근대아동문학의 장을 연 것은 분명하지만 아동을 대상으로 한 문학작품에 제국주의라는 시대정신을 담아냈다는 것은 아쉬운 부분이다.
This thesis studies Koganemaru (1891), written by Iwaya Sazanami (1870-1933), who is known as a pioneer of Japanese children's stories. The paper focuses on and looks into the background behind the creation of Koganemaru and how the spirit of the Meiji period is embodied in the character. Koganemaru was a popular children's story that was written as the first volume in the Juvenile Literature series organized by Haku-bunkan, a newly established publisher at that time. It was in modern times that the West began to recognize the concept of children's literature. It is considered a groundbreaking achievement that during the same period, Sazanami wrote stories, taking children's taste into consideration from the beginning. However, taking note of the fact that there was a problem with it despite its significance as the first modern children's fairy tale in Japan, this thesis investigates the story. The problem is that political ideology is generally included in the creative fairy tales for innocent children. As the grounds for this argument, the issue has been raised that the ideas of loyalty towards the king and filial piety from the Imperial Mandate for Soldiers and the Imperial Rescript on Education are cleverly reflected in the story. First, in Chapter 1, the paper examines what lies behind the creation of Koganemaru. To that end, the focus has been placed on the author's family background and what happened while he was growing up, all of which serves as a crucial motivation for him to start as a fairy tale writer, according to what the paper discovered. From his childhood, the environment surrounding Iwaya Sazanami created an atmosphere where he inevitably had access to books and entertainment, and this thesis looks into how he ended up pursuing literature rather than medicine, which was his family's business. In Chapter 2, the role of each character was deduced by analyzing what the name of each character represents; in other words, each character exhibits behaviors corresponding to its name. The main character, Goganemaru, has a motif of typical heroic tales. The work shows a confrontation between advocates and opponents surrounding the main character. It can be inferred that the writer expresses the special spirit of the Meiji period through the role of the characters. Chapter 3 examines the various images of the East and West classics. The method Sazanami uses is to insert folk tales that are well-known in Japan into the work. Such a method is thought to create interest that people feel as if they were watching the sequel to a familiar folk tale. On top of that, The Records of the Three Kingdoms and The Outlaws of the Marsh, two Chinese classics, are also cited, and various images considering educational aspects are represented. Lastly, this thesis selects the Imperial Mandate for Soldiers and the Imperial Rescript on Education as the spirit that penetrates the entire work and studies how they are projected in the story. Highlighted in the Imperial Mandate for Soldiers and the Imperial Rescript on Education, which the new Meiji Government made for national integration, are the ideas of loyalty towards the king and filial piety, and the paper shows that this is faithfully reflected in the work. This work was written by Iwaya Sazanami at the age of twenty, a man who grew up in the turbulence of the Meiji era. As a young writer, who was able to understand the feelings of adventurous children, it is thought that he could create dramatic plots and novel ideas. It is clear that this work opened the way for modern Japanese children's literature, but it is a pity that a literary work targeting children contains the spirit of the times of imperialism.
Author(s)
전소영
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009553
Alternative Author(s)
Jeon, So Young
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 일어일문학과
Advisor
김난희
Table Of Contents
국문 초록
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 본론 4
1. 고가네마루(こがね丸)의 탄생배경 4
2. 등장인물의 표상 10
3. 동서양고전의 다양한 심상 18
4. 작품 속에 투영된 시대정신 23
1) 군인칙유(軍人勅諭) 24
2) 교육칙어(敎育勅語) 32
Ⅲ. 결론 42
참고문헌 45
ABSTRACT 48
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
전소영. (2020). 이와야사자나미(巌谷小波)의 고가네마루(こがね丸)고찰
Appears in Collections:
General Graduate School > Japanese Language and Literature
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