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VR Platform을 활용한 체험형 학습 형태의 음악 감상 수업 연구

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Alternative Title
A Study on Music Appreciation Course Using VR Platform-Based Experiential Learning: Course Material as Königin der nacht' from the Opera 『Die Zauberflöte』 by Wolfgang Amadeus Mozart
Abstract
현대사회의 디지털 변화를 가장 빠르게 읽고, 가장 빠르게 적응할 수 있는 우 리는 스마트 세대라고 부른다. 스마트 세대인 우리는 과연 어디까지 도달할 수 있을까? 우리는 빠른 인터넷과 네트워크 환경으로 IT분야의 급진적인 발전 속에 스마트폰을 비롯하여 인공지능을 탑재한 스피커, 자율주행 자동차 등을 넘어 상 상할 수 없을 만큼 획기적인 기술력을 갖춘 최신 스마트 장비들을 통해 놀라운 경험을 할 수 있다. 이런 장비들을 통해 우리는 가상현실이라는 세계를 발견하였 고, 이후 증강현실, 복합현실 등으로 확장하여 발전하였다. 가상현실은 인간이 경 험하는 오감을 자극하여 실제와 같은 환경의 가상세계를 몰입하여 경험할 수 있 다. 이런 변화의 맞추어 국내 및 해외 교육 분야에서도 가상현실을 기반으로 하 는 교육의 중요성을 강조하며 학습자 중심의 VR 체험 교육 콘텐츠들을 개발하 고 있고, 교육의 효과성을 입증하는 논문 및 자료가 쏟아져 나오고 있다. 본 연구에서는 가상현실 환경 속에서 음악 감상과 체험 영역을 연계한 체험형 학습 형태로 감상 수업 연구를 제시하였고, 학습자가 음악을 감상하면서 체험을 통해 실제로 움직이며 학습이 이루어지기 때문에 뛰어난 감상 효과를 기대할 수 있다. 본 연구를 위해 다양한 문헌과 논문을 중심으로 VR을 활용한 교육의 효과성 과 체험형 학습 형태로의 음악 감상 수업을 연계 및 설계하였다. 또한, 가상현실 기반의 교육용 시뮬레이션 설계 지침과 VR을 더욱 효과적으로 체험할 수 있는 추가 VR 장비에 대해서 알아보고, 본 논문에 적용할 수 있도록 제시하였다. 본 연구의 내용으로는 2015 개정 교육과정이 적용된 여러 중학교 음악교과서 에 약 70%로 집필되어 다루고 있는 오페라 부문 중 모차르트의 오페라 작품으로 선정하였고, '밤의 여왕 아리아'의 두 번째 곡인 '지옥의 복수심이 나의 심장 안에서 끓고'로 악곡을 정하여 음악 감상을 위한 체험형 학습 형태를 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 학습자는 가상현실 안에서 컴퓨터 그래픽으로 구현된 실제와 같은 관람 석에 앉아 현실에서 감상하는 것처럼 일반적으로 오페라를 감상한다. 둘째, 학습자는 가상현실 안에서 컴퓨터 그래픽을 통해 구현된 오페라 세계관 속으로 들어가서 각 주인공들을 번갈아가며 주체가 되어보고 인물들이 처한 상 황과 대화 등을 그대로 체험하며 악곡과 오페라의 흐름을 1인칭으로 감상한다. 셋째, 학습자는 체험 종료 후 포트폴리오를 활용하여 각 감상 방식들을 비교 분석하여 습득한 음악적 지식을 학습하고 자신의 생각을 정리한다. 본 연구는 가상현실 속에서 학습자의 감상 방식에 따른 비교를 통해 음악 감 상을 다양한 시각의 관점으로 악곡을 이해하고 성취할 수 있음을 기대할 수 있 다. 또한 학습자뿐만 아니라 교수자의 역할도 제시하여 학습자의 가상현실 속 환 경의 학습 흐름을 원활히 할 수 있도록 했다. 기존의 교육관련 VR 콘텐츠를 활 용한 수업 등의 논문에서는 다루지 않았던 장비인 '컨트롤러'와 '트레드밀'을 소 개하고 수업에 적용 가능하여 학습에 적용하는 방안 등을 다루었기 때문에 그 의미가 크다고 할 수 있다. 본 연구는 감상 영역을 넘어 체험 영역으로 확장된 새로운 체험형 학습 형태 의 음악 감상으로 학습자에게 다양한 감상 효과를 제시할 수 있는 점에서 의의 가 있다. 가상현실을 활용한 음악 교육은 음악을 단순히 듣는 학습에 그치지 않 고, 직접 체험을 통해 음악의 본질을 이해하고 움직이면서 학습할 수 있어 교육 적 효과가 좋다. 앞으로도 계속해서 발전되는 가상현실 기반의 교육 콘텐츠와 새 로운 감상 방식 및 적용 방안 등이 지속적으로 연구되어 많은 학습자가 일상에 서도 음악 감상을 쉽고 폭넓게 향유할 수 있도록 기대해 본다.
People living in the modern society are called the smart generation for their capability to swiftly grasp the changes in the digital world and adapt themselves to it. It is surprising to know as to how far the smart generation can advance. Amidst the rapid developments in the information technology, thanks to fast internet and stable network environment, there are mobile phones, speakers equipped with artificial intelligence, autonomous vehicles, and cutting-edge smart devices that adopt features beyond imagination. One of these inventions, which let us go through marvelous experiences, was the discovery of virtual world, which evolved into augmented reality and mixed reality so far. In augmented reality, one is able to experience a virtual world which accurately simulates the real world by stimulating the five senses of human. In this context of development, many are focusing on the importance of education based on virtual reality, both domestic and abroad, and this interest is leading to the development of virtual reality (VR) content for education which is centered on learners. Massive amount of articles and references which prove the effectiveness of this educational method are being published as well. Suggested in this study is an appreciation course in the form of experiential learning which links music appreciation within a VR environment. It is expected to have excellent effect since the learning includes music appreciation while physically moving around in the process of VR. To present this study, simulation design principles for VR-based education were investigated to correlate the effectiveness of VR education with music appreciation course according to various literatures. Additionally, the study presents additional VR equipment that further promotes the experience, and VR content that are used in other courses for comparison. As the course material of this study, in Königin der nacht' from the Opera, 『Die Zauberflöte』by W. A. Mozart, a piece familiar to many people, was used to suggest the form of experiential learning as the following: 1) The learner is seated inside a virtual reality embodied in computer graphics to appreciate the opera just as one would actually do in reality. 2) Inside the virtual reality which is immaculately described by computer graphics, the learner becomes the main agent and alternately assumes the role of each character from the opera to experience and appreciate the music as the character. 3) After the end of the virtual experience, the learner composes a portfolio to compare the methods of appreciation, acquaints himself/herself with the knowledge of music, and rearranges ideas. It is expected for the learner to understand and achieve music appreciation in various perspectives through the comparison of the different methods of appreciation. In addition, not only the role of the learner but also that of the teacher is suggested so as to smooth out the learning process within the learner's VR environment. Also, this study is significant in that it introduces additionally applicable VR devices, which were not discussed in already existing articles focusing on existing courses using VR content for education, along with plans for application. This study is meaningful also in a sense that it presents excellent effect in music appreciation to the learner in a new form of experiential learning by adopting the realm of virtual reality. Music education using the VR is not limited to only the simple listening experience, but goes further to also help understand the very essence of music through direct experience. Thus, its educational effect is limitless. Expectedly, in the future, the continued development in VR-based educational content and studies on new methods of music appreciation will enable more learners to enjoy music both extensively and easily.
Author(s)
백상훈
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009556
Alternative Author(s)
Baek, Sang Hun
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
허대식
Table Of Contents
국문 초록 v
I. 서론 4
1. 연구의 필요성 및 목적 4
2. 연구의 방법 및 내용 6
3. 선행연구 고찰 7
4. 연구의 제한점 10
II. 이론적 배경 11
1. 가상현실(Virtual Reality)에 대한 이해 11
가. VR Platform의 정의 11
나. VR Platform의 유형과 특성 11
다. VR Platform의 확장장비 16
2. VR Platform의 교육적 효과와 동향 19
가. VR Platform의 교육적 가치 19
나. VR Platform을 활용한 교육사례 22
다. 2015 개정 음악과 교육과정의 연결성 27
III. 모차르트 오페라 29
1. 모차르트의 생애 29
2. 모차르트의 오페라 30
3. 작품 설명 및 해설 31
가. 작품 설명 31
나. 제2막 중 '밤의 여왕 아리아' 작품 해설 및 인물 특징 33
다. '밤의 여왕 아리아'의 가사 및 악곡 설명 34
IV. VR Platform과 음악 감상 41
1. 오페라 수업을 위한 체험형 학습 형태 개요 41
가. 교실환경의 변화와 체험형 학습 형태의 교실환경 '스마트 교실' 42
나. 체험형 학습 형태의 VR 장비 43
다. 체험형 학습 형태를 위한 설계 원리 47
2. 학습자의 학습 상황 설정 50
가. 음악 감상 전 사전 학습 정보 체험 50
나. 음악 감상을 위한 가상현실 환경 조성 51
다. 체험형 학습 형태의 학습실행 '일반적인 감상' 52
라. 체험형 학습 형태의 학습실행 '등장인물 역할 체험' 55
V. 결론 59
참고문헌 63
ABSTRACT 66
부록 : 포트폴리오 69
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
백상훈. (2020). VR Platform을 활용한 체험형 학습 형태의 음악 감상 수업 연구
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