제주대학교 Repository

가네(Robert Mills Gagné)의 9가지 교수사태를 기반으로 한 청음 교육 지도방안연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Instructional Plan for Music Dictation Based on Gagné's Theory of Nine Instructional Events:For Middle-School First Graders
Abstract
인간은 감정과 사상을 표현하는 예술로써 소리를 활용하였다. 이를 음악이라 한다. 소리를 활용하기 위해 소리를 듣고 내재하여 기보하는 청음 교육은 여러 음악학자 들 또한 중요성을 논하였다. 그 예로 자크 달크로즈(Emile Jaques-Dalcroze)는 솔페 지(Solfege)를 이용하여 청음 능력과 내청을 발달 교육을 제시하였다. 졸탄 코다이 (Zoltan Kodaly)는 리듬 음절 읽기, 손기호를 통한 계이름 지도 등을 통하여 내청 훈련과 청음 교육을 제시하였다. 에드윈 고든(Edwin Gordon)은 발달 단계에 따라 음악을 청취하는 능력을 6단계로 나누어 제시한 오디에이션을 통해 청음 교육을 제 시하였다. 청음 교육은 음악에 관한 집중력과 이해력 향상, 음악적 감각의 발달, 음의 연관 관계 파악 등을 할 수 있는 복합적인 학습결과를 기대할 수 있다. 따라서 청음 교 육은 음악 교육에 필수적인 요소이다. 본 연구에서 청음 교육의 목표는 오랜 기간 학습하여 도달하는 정확한 음을 받아 적는 것이 아니라 음악의 문맥적 관계와 의미 를 파악함에 있어 소리를 듣는 방법을 내재하는 것에 있다. 교수란 학습자의 외적 조건과 상황을 설계․개발․관리하는 과정이다. 로버트 가 네(Robert Mills Gagné)는 학습자들에게 효율적인 학습이 되기 위한 학교 현장에서 활용할 수 있는 수업설계의 원리와 방법을 제시한다. 좋은 학습의 구성요소로 외적 자극인 교사의 역할과 내적 요소인 학습자의 특성을 고려해 체계적으로 제시하여야 함을 강조했다. 가네는 교수사태를 9가지로 제시한다. 1) 주의집중 - 학습 시작을 위해 주의집중이 필요하고, 학습 내용과 연관된 자극을 제시한다. 2) 학습 목표제시 - 학습에서 획득하게 되는 지식 또는 기능을 간결하게 표현한다. 3) 사전지식 재생 자극 - 새로운 학습 내용을 학습하기 전에 학습 내용들의 계열성과 위계 구조를 밝 혀 사전지식을 재생한다. 4) 자극자료 제시 - 학습자에게 새로운 학습 내용을 제시 하는 단계이다. 5) 학습안내 – 새로운 학습 내용을 학습자가 더 쉽게 학습하도록 필요한 방법을 제시한다. 6) 수행 유도 – 학습자의 학습 내용 수용 여부를 질문하 는 단계이다. 7) 피드백 제공 – 학습결과로 학습 내용의 성취 여부를 확인하고 수 행의 정확성에 관해 의사소통하는 단계이다. 8) 성취 행동평가 - 학습자가 학습 목 표에 도달하였는지 성취 수준을 판단한다. 형성평가의 단계로 활용된다. 9) 파지와 전이 향상 - 학습자가 장기기억으로 내재하고, 활용하는 능력을 길러주는 단계다. 본 연구에서 현 교육과정인 음악과 2015 개정 교육과정의 총괄목표, 성격을 분석 하고 청음 교육이 속하는 감상영역의 내용, 성취기준, 교수․학습방법을 분석 연구 한다. 그중에 학교 현장에서 상용되는 중학교 음악1 교과서 분석을 통해 청음 교육 의 실태를 연구한다. 수업시수 부족 등의 단계적 청음 교육의 한계를 교과서 분석 을 통해 파악하고 오랜 기간에 걸쳐 단계적으로 학습해야 하는 청음 교육을 위한 청음 수업지도안을 가네의 9가지 교수사태를 기반으로 총 4차시로 제시한다. 1차시 는 리듬의 정의와 박자의 셈여림과 홑박과 겹박에 대해 학습하고 박자의 계열을 나 누어본다. 리듬 청음 평가와 피드백을 통해 리듬 내청을 교수한다. 2차시는 선율의 정의와 선율의 상, 하행 순차진행과 도약진행을 청음하고 구별한다. 선율을 오선에 곡선으로 기보함으로 정확한 음정을 기보하는 것이 아닌 학습자의 선율 내청을 교 수한다. 3차시는 관악기를 목관과 금관으로 분류하고 학습자들에 익숙한 영화음악 연주로 각 악기의 음색을 감상하고 음색의 특징을 내재하도록 교수한다. 4차시는 현악기와 타악기를 분류하고 각 악기의 음색을 감상하고 음색의 특징을 내재하도록 교수한다. 성취 행동 유도 단계에서 음색 청음을 전 차시에서 학습한 선율 청음과 리듬 청음을 재상기하여 연주 악기를 기보하고 오선에 박자를 정립하여 선율을 곡 선으로 표기함으로 평가한다. 본 연구가 2015 개정 교육과정 청음 교육의 방향과 이후 개정될 교육과정의 청음 교육이 증진되기를 바라며 이를 통해 효율적이고 단계적인 청음 교육을 위한 기초 자료를 제시하는 데 도움 되기를 기대한다.
Humanity has used the art of sound, or music, to express emotions and ideas. Music dictation is to help students listen to the sound, and notate, which is discussed as an important factor among many musicologists. For instance, Emile Jaques-Dalcroze used solfege to suggest how to develop music notation and inner hearing. Zoltan Kodaly proposed the methods of reading rhythm syllables and instructing syllable names using hand signs for inner hearing and music dictation. Edwin Gordon presented audiation as the method for music dictation in which different variates of audiation are differentiated and are categorized into 6 stages. The education of music dictation is expected for multiple learning effects including enhanced concentration and understanding of music, advanced musical sense as well as the ability to comprehend correlation between different sounds. Therefore, music dictation is an essential part in music education. The purpose of this study is not in the achievement of accurate music dictation skills after prolonged learning but in the inherence of listening by comprehending the contextual relationship and meaning. Teaching is a process for designing, developing, and managing the external conditions and circumstances of a learner. Robert Mills Gagné suggests the principles and methods of instructional design which can be used to foster efficient learning at school. Gagné stipulated the systematic suggestion of the external role of the teacher and the internal properties of the learner. Gagné proposes nine instructional events: 1) Gain attention – present stimulus regarding the content of learning to help the learner focus; 2) Present objectives – briefly express the knowledge or skill which is expected to be obtained; 3) Stimulate recall of prior knowledge – recall prior knowledge by shedding light on the sequences and hierarchy of content before learning new one; 4) Present the stimulus – display the new content; 5) Provide learning guidance – suggest a method necessary for the learner for easier comprehension; 6) Elicit performance – have the learner perform the lessons learned; 7) Provide feedbacks – communicate about the accuracy of performance and confirm the achievement of content; 8) Assess performance – determine the level of achievement (used as a step in the formative assessment); and 9) Enhance retention and transfer to other contexts – help the learner foster the ability of long-term memory as well as the utilization of knowledge. In this study, the general objective, and characteristics of the 2015 Revised Curriculum are analyzed, and the content, standards of achievement, and the methods of teaching and learning in the domain of appreciation, where the content about music dictation belongs to, are analyzed. Within the curriculum, the textbook which is used in school for middle-school first graders, will be used for analysis to find out the current status of music dictation. The analysis is to comprehend limits in step-by-step music dictation education due to lack of lesson hours, and to suggest a new plan for teaching music dictation, which requires several steps of learning for an extended span of time. The new plan comprises four-step sessions based on the nine instructional events of Gagné. In the first session, the content of learning includes the definition of rhythm, dynamics, odd and even times, and the rhythm systems. The teacher is to perform rhythmic dictation assessment and give feedbacks to promote inner hearing. The second session includes the definition of melody, ascending, descending, stepwise, and skipping progresses of melody as well as distinguishing notes. The teacher should promote the inner hearing of the learner and avoid putting excessive stress on writing musical notes. In the third session, the wind instruments are categorized into woodwind and brass wind instruments. The learner is to appreciate the tone of each instrument by listening to music performed in famous movies to promote the inherence of the tone. In the fouth session, string instruments and percussions are introduced. The tones of each instrument are appreciated, so that the learner is able to understand their tone and characteristics. In the step of eliciting performance, the teacher is to remind the learner of melody and rhythm hearing, which is learned in the previous session, and assess the tones heard and written as a melody on music paper in confirmed rhythm. This study is expected to further promote the music dictation education in the 2015 Revised Curriculum and also in future curriculum. It is also expected to help suggest basic data for an efficient and step-by-step music dictation education.
Author(s)
김주연
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009563
Alternative Author(s)
Kim, Ju Yeon
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
허대식
Table Of Contents
국문 초록 ⅷ
. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 방법 및 내용 2
3. 선행연구 고찰 2
4. 연구의 제한점 3
II. 이론적 배경 4
1. 청음 교육 4
1.1 청음 교육의 필요성 4
1.2 청음의 정의 4
1.3 절대음감과 상대음감 5
1.4 청음의 종류 5
1.5 음악학자들의 음감 지도법 6
가. 자크 달크로즈 (Emile Jaques-Dalcroze, 1865-1950, 스위스) 6
나. 졸탄 코다이 (Zoltan Kodaly, 1992-1985, 헝가리) 7
다. 에드윈 고든(Edwin Gordon, 1927-2015, 미국) 9
2. 가네의 교수학습 11
2.1 교수학습 11
2.2 가네의 학습이론 11
2.3 학습능력 12
2.4 학습 조건 (학습된 능력) 16
2.5 학습사태 18
2.6 교수사태 20
3. 2015 개정 교육과정 중학교 음악과 교육과정 23
3.1 2015 개정 교육과정 중학교 음악과 교육과정 총괄목표 23
3.2 2015 개정 교육과정 중학교 음악 교과의 성격 24
3.3 2015 개정 교육과정 중학교 음악과 감상영역의 내용 24
3.4 2015 개정 교육과정 중학교 음악과 감상영역 성취기준 25
3.5 2015 개정 교육과정 중학교 음악과 감상영역 교수학습방법 26
III. 가네의 9가지 교수사태를 적용한 청음교육 지도안 28
1. 수업지도안 설계 28
2. 차시별 지도계획 28
2.1 1차시 리듬 청음 교육 30
2.2 2차시 선율 청음 교육 36
2.3 3차시 음색 청음 교육 1차시 45
2.4 4차시 음색 청음 교육 2차시 60
Ⅳ. 결론 70
참고문헌 73
ABSTRACT 84
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김주연. (2020). 가네(Robert Mills Gagné)의 9가지 교수사태를 기반으로 한 청음 교육 지도방안연구
Appears in Collections:
Education > Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.